• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 25 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 15 Septembrie , 2008

Zbor deasupra unui cuib de interese

In continuare, despre Maramures se vorbeste ca despre un tinut izolat, dincolo de munti, unde, chiar daca ai ce oferi turistilor, putini se incumeta pana aici pe drumurile decupate dintr-un film de epoca sau cu trenuri mirosind a motorina. Izolarea Maramuresului este amplificata si de lipsa unei cai de transport aeronautic adecvat cerintelor UE. De la venirea lui Mircea Man la conducerea CJ am pierdut mai multe ocazii de a incepe lucrarile de modernizare la Aeroport. Pierdem avionul…? In regiunea de dezvoltare N-V se duce o lupta de guerila administrativa si economica fara precedent. Intre cele sase judete componente (Maramures, Satu Mare, Bistrita, Salaj, Cluj, Bihor) este o concurenta incredibila pentru atragerea de investitii, de promovare a unor proiecte de anvergura. Pana in urma cu ceva timp, Maramuresul era situat destul de bine (ca potential, ca posibilitati). Dupa centrul economic al zonei, Cluj, urma Oradea si Baia Mare, pe acelasi palier si cu un potential mai mare pentru Baia Mare - Maramures. Din pacate pentru noi, administratorii judetului nu si-au facut lectiile tocmai bine, iar judetul nostru a cazut pe treapta a treia. Acum suntem in competitie cu Satu Mare. Oradea a facut un pact de neagresiune cu cei din Cluj si reusesc sa atraga si sa promoveze proiecte importante. Cand un judet, cand altul... firimiturile sunt lasate pentru ceilalti. Agentia de Dezvoltare N-V este un vector de dezvoltare din care maramuresenii au cam fost scosi din carti. Ne referim, evident, la cele mari, la Asi. GAZETA de Maramures a mai spus acest lucru, dar o sa repetam pana cineva va auzi si va face ce trebuie. La inceputurile acestor Agentii de Dezvoltare, Baia Mare a fost pentru o perioada de timp centrul zonei. Am fost peste Cluj, din multe puncte de vedere. Un lider local a facut cadou Clujului sefia acestei Agentii. Acum se culeg roadele. Claudiu Coseriu, seful Agentiei de Dezvoltare N-V, are grija ca toate drumurile sa duca spre Cluj si Oradea. Adevarat e si faptul ca aceste miscari greu de sesizat, mai ales de politicienii care nu au o viziune de dezvoltare economica, nu au fost contrate de o eficienta maramureseana. Proiecte s-au facut, mai greu a fost cu promovarea, sustinerea si batalia pentru aceste proiecte. Pentru o mai buna intelegere, sa explicam ca deciziile in cadrul Agentiei se iau in plen, un organism format din peste 30 de persoane, reprezentati ai judetelor componente. Fiecare proiect este sustinut sau nu de membrii acestui Consiliu de Conducere, in functie de intelegerile facute intre judete. Daca noi am avut o perioada buna in urma cu cativa ani, Clujul si Oradea au hotarat sa traga spre ele caimacul finantarilor. Au fost sprijiniti conjunctural de Satu Mare sau Bistrita. Noi am ramas cu multe proiecte bune, dar blocate „la mantinela” de clujeni, bihoreni si cine s-a mai nimerit. Spre deosebire de noi, celelalte judete au trimis oameni care au cunoscut arta conversatiei si a negocierilor. Este o lume dura in care se joaca pe mize de zeci si sute de mii de euro, sau pe proiecte de anvergura de milioane de euro. La asa batalii ar trebui oameni pe masura. In mijlocul acestei dispute pe care toti o neaga, dar cifrele si investitiile promovate vorbesc, a aparut Mircea Man, ales uninominal ca presedinte al Maramuresului. Prima decizie a prezidentului a fost sa desfiinteze comisia de licitatie pentru lucrarile de la Aeroportul Baia Mare. De aici intram in povestea unui proiect, a unei licitatii la care viseaza multi vulpoi ai lucrarilor din bani publici. Pe la inceputul anului, dupa multe dispute si interventii, s-a obtinut unda verde pentru declararea Aeroportului Baia Mare ca fiind international. O firma din Austria a venit ca operator pe acest aeroport. Unul dintre artizanii acestui proiect a fost Mihai Patrascu, reprezentant al Maramuresului la Bruxelles, specialist din grupul celor care au infiintat CDIMM si alte firme de profil. Pentru ca Aeroportul International Baia Mare sa fie la nivelul cerut de legislatia internationala si pentru a putea atrage mai multi operatori cu rute externe a fost nevoie de modernizarea Aeroportului: lucrari de marire a pistei (pentru a putea ateriza avioane mai mari), realizarea unui balizaj modern. Asa a inceput batalia pentru Aeroportul Baia Mare. Dincolo, la vecini, in Satu Mare, s-a lansat o operatiune similara. Este limpede ca nu pot fi doua Aeroporturi mari si importante in aceeasi zona. Satu Mare a plecat in urma noastra. Acum este o cursa contracronometru pentru a vedea cine are capacitatea de a realiza cerintele impuse de legislatia internationala. O cale aeriana internationala, cu legaturi in principalele tari europene si nu numai, ar deschide calea investitiilor. Una dinte cerintele oamenilor de afaceri este o cale aeriana, de acces rapid. Revenind la Baia Mare, va aducem aminte ca in iunie s-au obtinut fonduri pentru lucrarile de modernizare, dupa un lobby sustinut al unor parlamentari maramureseni. Urma sa aiba loc licitatia pentru atribuirea lucrarii. A venit Man si a anulat comisia de licitatie. La momentul respectiv au existat mai multe variante pentru actiunea prezidentului. Nu s-au dat prea multe explicatii, ci s-a sugerat ca ceva nu ar fi fost in regula. S-a dispus constituirea altei comisii de licitatie. S-a fixat organizarea licitatiei la inceputul lunii august, apoi a fost amanata pentru 8 septembrie. Caietul de sarcini al licitatiei a fost cumparat de mai multe firme. Prin 4 septembrie umbla un zvon prin Palatul Administrativ ca licitatia va fi amanata. Pentru a vedea daca e vreun adevar, cei familiarizati cu sistemul electronic de licitatie (o retea nationala electronica, unde sunt trecute toate licitatiile), au vizitat site-ul respectiv si nu era nicio modificare. Vineri dimineata (5 septembrie), de asemenea, nu era nimic schimbat. Undeva, pe la orele pranzului, s-a anuntat amanarea. Presedintele Mircea Man a dispus amanarea licitatiei. Cei care au vizitat mai tarziu site-ul respectiv au vazut modificarea (era chiar vizibila, ca o stersatura pe care s-a trecut amanarea). Dar ce firma serioasa sta din ora-n ora sa verifice daca nu s-a schimbat ceva la licitatia din Baia Mare. O firma din Germania a venit in Romania pentru a participa la... amanarea lui Man. Dupa momentul culminat al povestii, nimeni nu stie motivul adevarat al acestei noi amanari. Circula zvonuri cu privire la dorinta unor firme din zona de influenta a PD-L de a participa la licitatie. Dar, din pacate pentru ele, nu au putut, deoarece nu au avut autorizatia de la Autoritatea Aeronautica Nationala conform careia pot executa lucrari pe Aeroport. Fara o astfel de autorizatie nu se pot executa lucrari. De aici intram in fondul problemei. In tara nu sunt foarte multe firme care ar putea executa astfel de lucrari. O firma autorizata are nevoie de specialisti, de utilaje speciale, de materiale si multa experienta. Lucrarile pe Aeroporturi comporta multa atentie si profesionalism. De aceea au fost cautate firme care pot executa astfel de lucrari complexe. Printr-o conjunctura, autoritatile maramuresene au ajuns la Sibiu, la inaugurarea lucrarilor de modernizare a Aeroportului de acolo. Si, de la acea intalnire, s-a ajuns la firma care a executat lucrarile. RETTER este o companie puternica ce are lucrari de anvergura in mai multe domenii. Firma mama este germana, dar este prezenta in Romania printr-o firma cu sediul in Bucuresti. Dupa intalnirea de la Sibiu, s-a ajuns la Retter si la intentia de a realiza caietul de sarcini pentru licitatia lucrarii de la Baia Mare. Firma a realizat acest caiet de sarcini. De aici incepe nebunia. Undeva, prin luna februarie a acestui an, firma Retter isi trece pe site-ul propriu lucrari executate. La categoria „aeroporturi” apar doua lucrari: Aeroportul Sibiu si cel din Baia Mare. Daca vezi site-ul (doar in limba germana) se poate vedea ca la Sibiu, lucrarea, al carei beneficiar este Consiliul Judetean, a fost executata de un consortiu de firme in perioada 2006-2008, la o valoare a investitiei de 70 de milioane de euro. La Baia Mare, datele prezentate sunt altele. Beneficiar - CJ, data de executie 2008-2009, iar la executant scrie clar ca lucrarea este in licitatie (respectiv ca urma sa aiba loc licitatia de mai sus, cea care a fost amanata si rasamanata). La valoare este trecut aproximativ 7 milioane de euro. Nicaieri nu scrie ca firma Retter si-ar fi trecut in portofoliu de lucrari cea de la Baia Mare. Cineva a vazut acest site (mentionam ca aceste date au fost postate din februarie 2008) si l-a anuntat pe Man ca o firma si-a trecut lucrarea pe site, desi inca nu este licitatia efectuata. Prin deductia specifica celor care se ocupa de scoaterea mobilierului in holuri de institutii, ori introducerea lui in birouri prezidentiale, s-a gasit marea afacere: „I-am prins!”, a exclamat cineva din anturajul lui Man. Asa s-a raspandit zvonul ca licitatia fixata la inceputul lunii iulie a fost deja trecuta in portofoliul firmei Retter. Adevarul e ca aceasta firma a facut caietul de sarcini pentru licitatie. Atat. Prezentam ce a aparut pe site-ul in cauza in facsimil. Nedumeriti de aceste amanari, am vorbit cu presedintele Mircea Man. L-am intrebat de ce a amanat licitatia de acum si de ce a schimbat comisia de licitatie de la inceputul lunii iulie. Initial a spus ca au fost multe probleme: „Am avut informatii ca Marinel Kovacs (fostul presedinte al CJ) a promis la cineva… am oameni aici care cer bani pentru lucrari la Boiu Mare… O firma din Hunedoara. Nu voi fi de acord niciodata cu astfel de practici!”, a spus destul de confuz Man. Presedintele a mai vorbit de faptul ca sunt multe licitatii care sunt suspecte, care ar fi fost promise sau ca anumite firme ar fi fost favorizate (a vorbit la modul general) sa obtina lucrari. Tacit, a acuzat fosta conducere a CJ. Pentru a intelege mai bine, am revenit cu un telefon si i-am cerut lui Man mai multe amanunte. La a doua discutie, presedintele a facut cateva precizari interesante, dar nu a mai acuzat transant pe cineva: „Nu, nu am spus nimic… Am spus dimineata doar ca asupra mea s-a pus o mare presiune. Nu era in regula si ma ducea gandul ca nu e in regula cu acea licitatie. Datele sunt mult mai multe, dar nu vreau sa le fac publice acum. Dar le voi face! Iar aceasta preocupare continua am luat-o ca o presiune asupra mea pentru a dirija licitatia intr-o anumita parte. Pot spune ca firma care ar fi trebuit sa castige licitatia avea trecut pe site-ul propriu proiectarea aeroportului din Baia Mare si nici macar nu era facuta licitatia. Eu ce putem sa cred? Am amanat licitatia la propunerea comisiei, care a adus argumente ce m-au facut sa anulez licitatia. Am aratat si sefului Agentiei nationale care se ocupa de legalitatea licitatiilor, i-am prezentat datele si mi s-a spus ca am obligatia sa opresc licitatia. La inceputul lunii iulie am schimbat comisia de licitatii, deoarece nu aveam incredere in oamenii de atunci, dupa informatiile pe care le aveam. Povestea cu firma din Hunedoara este alta. Nu m-ati inteles. Este o firma care l-a dat in judecata pe primarul din Boiu Mare si pe Marinel Kovacs deoarece a facut o proiectare si nu le-a fost platita lucrarea. Au venit la mine in audienta. Si cum sunteti in relatii bune cu Kovacs, va poate spune si care e firma. Textual va spun, oamenii astia mi-au spus ca au venit sa faca proiectare la Boiu Mare, ca i-a recomandat un prieten comun cu domnul Kovacs si ei. Nu are nicio legatura cu Aeroportul”, ne-a spus Man. Legat de firma Retter, pana la urma, Man si-a adus aminte: „Pai da, Retter este firma. Si pe site-ul ei scrie: mai 2008 - mai 2009. Da? Cum sa scrii proiectare si… nici macar nu era facuta licitatia. Da! Vrea sa castige licitatia. Probabil nu voi avea cum sa o opresc, dar o sa am mari dubii asupra a ceea ce se intampla acolo. Probabil ca eu am ajuns tarziu la CJ si nu am cum sa opresc chestia asta, dar voi fi foarte atent. Eu consider ca se face o mare presiune asupra mea din toate partile!”, a mai spus Man. In replica, Kovacs afirma ca actualul presedinte al CJ este in eroare: „Eu nu am promis nimanui, nimic, toate astea sunt doar minciuni. De fapt, el se pare ca are niste interese si a avut, de aceea a si amanat licitatia. Chestia aia cu firma care si-a trecut pe site ca are lucrarea e o prostie. Ei sunt cei care au facut caietul de sarcini si au mentionat acest lucru si ca este in licitatie. Eu nu am treaba cu nicio firma, nici din Hunedoara, nici de unde. El are treaba cu firme, toate lucrurile se leaga, ne-a schimbat pe noi din comisie ca sa il bage pe omul lui, consilierul lui. IMI SA a depus actele pentru lucrare, dar nu are autorizatia care se cere. Si nu a obtinut-o nici acum. Stau si ma intreb daca nu de acea a fost amanata licitatia, ca nu se pot prezenta. Dar eu nici nu vreau sa ma gandesc la lucruri asa de urate”, a spus Kovacs. Avem o pista de top Aeroportul din Baia Mare are un mare avantaj. Are o pista extraordinara. Mai buna decat cea a Aeroporturilor din Cluj, Sibiu sau Satu Mare. Multi beneficiari ai unor curse cu avioane mici au sesizat ca Aeroportul Baia Mare are un PCN mult mai bun, cel mai bun din Ardeal. PCN este gradul de rezistenta al pistei. Din motive necunoscute, in urma cu mai multi ani, acest PCN a fost raportat ca fiind mai mic, respectiv 17 (greutate in tone pe o roata la aterizare). Se spune ca motivul a fost tocmai pentru a nu dezvolta acest aeroport. Acum, s-a recalculat PCN-ul si el este de 22. In traducere, la Baia Mare pot ateriza acum avioane de 100 de locuri, pana la 180 de pasageri, o data la doua-trei zile. Concluzia e ca sunt alte criterii si alte standarde. Iar o modernizare dupa cum s-a dorit ar duce acest Aeroport la situatia de a fi cel mai performant din Ardeal. Cine se opune? Si de ce? Austriecii nu pleaca Una peste alta, din cauza amanarilor, lucrarile nu vor mai putea incepe anul acesta. Daca nu ar fi fost anularea din iulie, se putea lucra in acest an, iar in timpul iernii se puteau face lucrarile interioare. Se mai zvoneste ca firma austriaca care opereaza pe Aeroport ar putea pleca din cauza acestor probleme. „Este exclus! Nu! Fata de estimarile lor ca vor ajunge la 30% din capacitatea de operare intr-un an de la deschiderea rutei, acum au deja peste 35% acoperire, ceea ce arata ca merge bine. Voi face totul sa aduc si alti operatori. Este nevoie si lucrurile vor fi in beneficiul Maramuresului. Trebuie ca acest Aeroport sa fie adus la standardele pe care le dorim”, ne-a declarat Patrascu. Nicolae TEREMTUS teremtus@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.