Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Viorel Toma - Metafora picturii
Joi , 9 martie – Timișoara
Ajung după un drum lung dominat de peisaje răscolitoare de câmpie, stăpânite de măreția cerului, învălmășeala norilor și a apusului de soare, în Timișoara. Ca de fiecare dată (de aproape două decenii, de când mi-am legat destinul de Facultatea de Arte și Design, Timișoara, și de numeroasele colaborări instituționale în domeniul învățământului superior de artă) mă opresc la Galeria de Artă Helios din centru.
Numeroase afișe cu o ținută grafică de excepție anunțau un eveniment expozițional de anvergură – Expoziția personală de pictură, grafică și caligrafie a artistului timișorean Viorel Toma, găzduită în sălile Palatului Baroc ale Muzeului de Artă Timișoara.
Nu-l mai întâlnisem de aproape un an pe maestru și eram nerăbdător să mă bucur în tihnă de creația sa și de bucuria revederii cu autorul, de care mă leagă o frumoasă și rodnică prietenie, sudată din anul 2002 și consolidată în edițiile simpozioanelor internaționale de artă de la Gârnic (Caraș-Severin) și Ciric (Iași).
Sâmbătă, 11 martie – Timișoara
Oraș cu vocație europeană, Timișoara are un Muzeu de Artă, restaurat, modernizat, ce oferă vizitatorilor numeroase evenimente culturale și de artă, cu angajamente expoziționale, ce-l situează alături de prestigioase muzee de artă din lume. La ora 10.00, numeroși vizitatori, în grupuri, parcurgeau deja etajele și sălile muzeului, ce ofereau publicului patru expoziții de artă reprezentative.
Maestrul aștepta, nu fără emoții, grupurile de studenți (nu numai de la arte) în sala de conferințe cu peste 150 de locuri, cu jilțuri de catifea, cu candelabre și capiteluri și simboluri ale stilului baroc, cu pereții tapetați în saten, cu pian de concert și cu două picturi așezate pe șevalete pentru „confruntarea” cu curiozitatea, dorința de cunoaștere și interogațiile tinerilor. Am privit cu nesaț pictura, un univers fascinant al „tăcerii obiectelor” din mereu surprinzătoarele compoziții cu naturi statice. Cu uimire m-am oprit în fața caligrafiilor pe care le admirasem în atelierul maestrului, în timp ce trudea cu penița și pensula pe suluri de hârtie după „testele sacre” ale Genezei. M-am bucurat de descoperirea și înțelegerea semnelor, rețetelor de atelier, virtuților expresive ale liniei din lucrările de grafică. Expoziția te învăluie și te integrează în misterul sonorităților și acordurilor cromatice grave, în care dimensiunea temporală este suspendată, iar armonia formelor este desăvârșită de frumusețea și muzicalitatea culorilor.
După propria-i mărturisire expoziția nu are un caracter retrospectiv, ci cuprinde o selecție din perioada „de când am înțeles să fac pictură - 1983” și până în 2016. Pictura domnului Viorel Toma te invită la contemplare în tăcere, conferindu-ți bucuria descoperirii sensurilor, semnelor și mesajelor încifrate de acorduri armonice stranii, metafizice...
Savoarea dialogului lumină-umbră declanșează în ochii receptorului izbânzi pe care o lectură fugară nu ți le poate oferi. Lucrări ca „Amfora”, „Egreta”, „Pahare”, „Natură statică”, „Transparențe”, „Natură statică IV” etc pun în valoare, printr-o imagine de anamorfoză, de fapt, atelierul artistului, dominantă ca centru de interes fiind fereastra și, de multe ori, artistul în fața șevaletului. Trebuie să menționez că în vizitele la atelierul maestrului i-am remarcat, de fiecare dată, recuzita de obiecte, vase de argint, porțelan, ceramică, sticlă, expresive flori, crengi și fructe uscate ce păstrează memoria timpului, catifele și postavuri în frumoase culori, țesături din pânză de casă cu texturi diferite în fața cărora artistul meditează și își orchestrează viitoare plăsmuiri picturale.
Compoziția „Cina cea de Taină”, prezentată în Expoziția Anuala Artelor din 2004 de la Baia Mare (la care maestrul a participat în calitate de invitat oficial), a rămas în memoria numeroșilor iubitori de artă ce au trecut pragul acestei expoziții, cum de altfel cea a psihologului Michel Kluska de la Universitatea din Amiens (Franța), prezent la vernisaj, „ca o metaforă tulburătoare, o imagine simbol, a lui Iisus și a ucenicilor săi”, mărturisită după 12 ani de la eveniment, când ne-am reîntâlnit.
Date biografice
Născut la 15 ianuarie 1944, Lugoj, Județul Timiș. Absolvent, în 1969, a Institutului „Ion Andreescu” din Cluj-Napoca, este din 2000 Doctor în Arte Vizuale și profesor la Facultatea de Arte și Design din cadrul Universității de Vest din Timișoara. Are peste 18 expoziții personale, în țară și străinătate, precum și 30 de selecții la expoziții reprezentative ale artei din țară și străinătate. Ca semn de recunoaștere al meritelor pentru creația artistică, este distins cu numeroase premii și ordine culturale în țară și străinătate. A avut o contribuție deosebită în sprijinirea înființării, acreditării învățământului superior de artă de la Baia Mare, ca membru în comisiile de licență pentru primele 4 promoții de absolvenți, alături de personalități marcante ale învățământului superior de artă din Timișoara.