• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 17 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Duminică , 11 Martie , 2012

Viitorul Maramureşului depinde de viziune şi de modul de organizare

Maramureşul are încă un viitor pentru însăşi potenţialul său, însă eforturi importante trebuie realizate. 

Din punct de vedere geopolitic, o regiune de margine, între două teritorii, poziţionată bine şi cu rute de acces are asigurată dezvoltarea dacă are şi un sistem de administrare eficient.
Un element important al dezvoltării sunt, deci, rutele de acces către celelalte zone, element unde judeţul nostru stă destul de prost. Lipsa răurilor navigabile şi relieful muntos cresc costurile dezvoltării, însă acestea pot fi o resursă pentru alte tipuri de activităţi. Pe de altă parte, diversitatea terenurilor, poziţionarea, istoria şi tradiţiile, îl fac atractiv pentru sectoare industriale specifice precum turismul şi agricultura montană. Mă voi focaliza în acest articol la partea strategică, cea a infrastructurii.
Dezvoltarea este dependentă masiv de căile de acces iar drumurile în Maramureş reprezintă o mare problemă. Un plan de modernizare pe termen mediu al judeţului nostru este dependent de atragerea de investiţii pe acest segment strategic.
Deşi au mai fost modernizate o serie de drumuri, lipsa de bani pentru a rezolva această problemă la nivelul întregului judeţ este majoră. Pe lângă drumuri, infrastructura mai înseamnă şi canalizare şi managementul apei, care împovărează şi mai mult proiectarea dezvoltării. Pentru finalizarea lucrărilor pe toate drumurile este nevoie de multe sute de milioane de euro pe care momentan, nu le avem. O soluţie trebuie negociată la nivelul guvernului însă Bucureştiul are nevoie de planuri foarte serioase şi meticuloase, cu atât mai mult cu cât centrul se împrumută pentru supravieţuire. Deci, în această ecuaţie este nevoie de investiţii seriose care nu sunt posibile decât dacă vin din sfera privată, pentru că o dată cu semnarea Tratatului de convergenţă fiscală, dezvoltarea pe datorie a bugetelor publice a cam apus. Există o singură cale de ieşi din cercul vicios al lipsei de capital şi anume o organizare superioară în vederea optimizării resurselor disponibile şi o gestiune corectă a patrimoniului. Valoarea superioară a terenului şi afacerilor din Occident, în afară de competitivitate, este dată de forma de organizare superioară în care se menţin schimburile economice. Valorificarea resurselor locale într-un sistem eficient, pune rapid în circuitul economic bunurile produse.
Din punct de vedere strategic, dezvoltarea Maramureşului nu trebuie gândită doar la nivel judeţean, ci trebuie corelată cu cea a judeţelor învecinate întrucât teritriul judeţului nu este traversat de cea mai bună rută cmercială actuală. Având în vedere că infrastructura de drum expres a fost gândită de la vest la est prin Cluj şi Bistriţa-Năsăud, spre Moldova de Nord, Maramureşul a pierdut o bătălie pentru resursele pe infrastructură, fapt ce poate întârzia cu câţiva ani îmbunătăţirea situaţiei economice. Trebuie gândită rapid o alternativă.
Ca şi răscruce de drumuri, de la est la vest şi de la nord la sud, Maramureşul, citadelă protejată de munţi trebuie să îşi deschidă urgent căi de comunicaţii cu restul lumii pentru a ţine pasul cu dezvoltarea. Tunelul pe sub Gutâi trebuie dus la îndeplinire iar legătura cu autostrăzile din România şi Ungaria sunt vitale.
O altă oportunitate pentru business-ul local este dezvoltarea aeroportului şi pe segmentul transporturilor de marfă. Cale strategică şi modernă, scumpă dar rapidă, reprezintă un atuu semnificativ atunci când negociezi cu occidentalii şi asiaticii. Modernizarea Aeroportului Baia Mare este o prioritate de gradul I care poate scurta drumul către bunăstare.
În ceea ce priveşte sursele de finanţare, nu trebuie uitate fondurile europene. Având în vedere că România a cheltuit foarte puţini bani din alocarea sa financiară pentru primii 6 ani, autorităţile locale şi cele centrale trebuie să se orienteze rapid pentru realocarea, acolo unde este posibil a fondurilor directe pentru infrastructură. În opinia mea, dacă nu se porneşte de la această prioritate, dezvoltarea judeţeană va fi extrem de anevoioasă. Trist este că judeţele din jurul nostru încep să îşi rezolve această problemă, ceea ce va deveni handicap suplimentar pentru noi.

Despre turism, agricultură şi redeschiderea mineritului, voi vorbi cu altă ocazie, pentru că aceastea sunt sectoarele economice ce vor susţine bunăstarea Maramureşului în viitor. 

 

Florin Tataru

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.