• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Sambătă , 20 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 20 Iunie , 2005

Viitorii traitori ai unei nobile damnatiuni

“Saptamana trecuta, absolventii sectiei de Pictura din cadrul Universitatii de Nord Baia Mare si-au expus lucrarile in Salonul Artelor de la Biblioteca Judeteana “Petre Dulfu”. Reprezentand rezultatul a patru ani de munca, expozitia lucrarilor de licenta, prima de acest fel, ne da posibilitatea sa vorbim de existenta unei scoli academice de arta in Baia Mare. Momentul de astazi inseamna, inainte de toate, reiterarea efectiva a spiritului traditiei fundamentate de Simon Hollósy, in 1897, cu prima expozitie studenteasca la Baia Mare”, afirma istoricul si criticul de arta Tiberiu Alexa. S-ar putea ca pentru multi dintre absolventi expozitia sa reprezinte intrarea in viata artistica, aceasta nobila damnatiune. Pana atunci, absolventii mai au de sustinut, la Timisoara, proba de maiestrie artistica. Faptul ca aceasta expozitie este una inedita, ne-a dat prilejul sa aflam mai multe despre lucrarile expuse si despre gandurile de viitor ale proaspetilor absolventi. Pe care le redam asa cum ne-au fost transmise de noua generatie de artisti baimareni. Dorel Topan, sef de promotie “Lucrarile mele fac parte dintr-un ciclu care are drept scop racordarea la problematica artistica contemporana. Ele au drept continut tematic macromodelele artistice traditionale, ca alternativa la actuala criza de expresie si comunicare. Ca si formula reprezentationala are filiatii cu preocuparile ce evoca pluralitatea de sensuri ale formei proclamate de creatiile manierismului tarziu (Arcimboldo). Se inspira si din formulele moderne, de tip citat artistic, cu radacini in reprezentationalul figurativ de tip renascentist. Mi-am propus ca viitoarea mea activitate artistica sa-mi sustina candidatura pentru accederea in Uniunea Artistilor Plastici.” Norbert Baczay “Spiritul formei, tema pe care am abordat-o, reprezinta universul spiritual uman. Ideea artistica pe care o dezvolt se constituie ca o metafora a vietii. Procesul de identificare la un individ este un proces dramatic care parcurge un drum anevoios, de la necunoastere la cunoastere, de la un nivel la altul. Este metamorfoza spirituala relevata prin autoreflexivitate. Am folosit materiale si tehnici mixte, neconventionale: solutie siliconica, spuma poliuretanica expandabila, ipsos si diferite tipuri de benzi adezive, culori acrilice si de ulei, pietris si nisip. Imi doresc sa urmez un masterat in domeniu si, bineinteles, sa-mi continui activitatea artistica.” Dana Florian “Lucrarea mea poarta titlul In cautarea urmei si de aici se dezleaga mai multe filiale. Am pornit de la o serie de lucrari care aveau ca element component al formei, pisica. Am ajuns la faza finala dupa ce am trecut printr-o serie de noi forme zoomorfe, ce contin un spectru mai larg. Aceasta lucrare prezinta umbre si amprente zoomorfe din pestera, o imagine feerica a unei lumi ascunse. Tehnica este mixta, bazandu-se pe ulei pe panza cu interventii de colaj, hartie lipita, si propune o serie de nuante obtinute prin amestec de alb cu celelalte culori. Toate nuantele sunt prelucrate. S-ar putea ca in viitor, fara sa renunt la pictura, sa-mi apara si lucrari de ceramica si sculptura.” Octavian Cojocaru “Conotatiile din simbolism si romantism au constituit ideile de la care am pornit, tema generala fiind aceea a universului uman. Am cautat relatii intre corpul uman si arhitectura. Nudurile feminine sunt surprinse in anumite ipostaze, in diferite etape de miscare si sunt surprinse in oglinda, incercand sa paraseasca cotidianul. Identitatea personajelor lipseste, pentru a incerca o autoidentificare. Intr-un colt este surprinsa o mica schita a planului arhitectural, pentru a pozitiona mai bine personajele in spatiu. In toate cele trei lucrari apare fereastra ca si portal, pentru a ne oferi trecerea de la interior spre exterior si invers. Alaturi de creta am folosit pe panza interventii de tus, bait si creion.” Daniel Burnar “Am abordat tema luminii ca generatoare de culoare. In acest sens, ideea continuta in lucrare se refera la actiunea metamorfozanta a luminii asupra materiei perceptibile vizibil. Figura non-figurativa mi s-a parut cea mai potrivita pentru a transpune plastic un element care la nivelul perceptiei umane este mijloc de relevare a realitatii concrete. As incadra lucrarea in cadrul expresionismului abstract. Tehnica in care am realizat cele sase module ale lucrarii este aceea a uleiului pe carton. Ma gandesc sa intru in invatamant si, eventual, sa urmez un masterat in domeniu.” Zamfir Somcutean “Am pictat aceasta lucrare cu gandul de a transmite un mesaj-avertisment, in sensul ca practicile mestesugaresti populare, traditionale, in cazul de fata sculptura in lemn, se pierd sub presiunea transformarilor impuse de civilizatie. Am incercat sa redau materialitatea lemnului vechi. O concluzie ar fi aceea ca omul nu este doar un homo politicus sau un homo economicus, este si homo spiritualis, motiv pentru care trebuie sa avem grija de traditii, de aceasta mostenire care se pierde incet. Tehnic vorbind, am folosit uleiul pe panza si am combinat spaclul cu pensula. Printre proiectele de viitor se numara o posibila expozitie de caricatura, candva spre sfarsitul anului, si organizarea unui grup artistic care sa poata realiza cate o expozitie colectiva in fiecare an.” Jean Mosneagu (Rep. Moldova) “Pentru dipticul Intoarcerea la izvoare am pornit de la ideea ca viata omului este marcata de doua categorii subiective principale: timpul si spatiul. Lucrarea exprima intoarcerea axei timpului fictional si nu a celui istoric. E o intoarcere la starea primordiala. Tema este actuala pentru ca in lumea contemporana este foarte greu sa se mentina stabilitatea unor reguli si principii care se neaga de nenumarate ori, fiind inlocuite de reguli si principii noi. Nu intamplator, motto-ul lucrarii ii apartine lui Platon: Lucrarea am realizat-o spontan, fara sa folosesc o tehnica cu etape de lucru; nu am folosit nici ebosa, nici transpunerea in format a schitei. As vrea sa continui tot pe linia picturii si, probabil, o sa devin profesor de pictura.” Andreea Czibere “Tema lucrarii mele este aceea a libertatii ca inaltare. Libertatea include ideea ca sufletul e calator prin viata, iar infatisarea luata de el este o expresie spre desavarsire. Omul este o creatura trup si suflet; acest suflet il ajuta sa se inalte spre divinitatea care i-a dat suflarea. In mod real, aceasta inaltare a sufletului nu e vizibila cu ochiul liber, motiv pentru care am ales ca imaginea sa fie realizata intr-un mod abstract. Din punct de vedere al tehnicii, am ales uleiul pe panza. Nu stiu exact ce voi face in viitor, dar nu vreau sa renunt la arta.” Remus Katoka “Tema lucrarii face aluzie la evenimentele sociale care au tendinta din ce in ce mai mult sa se desfasoare ca un spectacol de circ si capata aspecte de teatralitate. Am abordat tema din perspectiva conflictului existential al unor personaje care incearca sa developeze realitatea din spatele unor masti care le protejeaza, le fac anonime. Ideile scor in evidenta contrastele puternice ale vietii cotidiene. Am incercat sa pastrez acea atmosfera care se creeaza de fiecare data cand incepe un spectacol de circ. Lucrarea este o abordare libera si putin mai exuberanta din punct de vedere cromatic, in tonuri predominant calde, dar care se echilibreaza cu unele zone tratate in griuri reci.” Silvia Donca “Oricata informatie ar exista, oricat de multa cunoastere am detine referitor la acesta tema, geneza ramane o sursa continua de curiozitate si intrebari. Chiar daca multi negam aceasta curiozitate, aflati sub semnul ignorantei sau al religiozitatii duse la extrem, in subconstientul nostru intrebarea si preocuparea exista. Prin intermediul instrumentelor proprii cunoasterii artistice, am transformat invizibilul (geneza) in vizibil (imagine vizuala). Prin compozitia generala ofer spectatorului, publicului avizat si neavizat, un alt fel de ecografie, una color. Tehnica in care am lucrat este una clasica: ulei pe panza. Mi-as dori sa am posibilitatea sa ma afirm in lumea artistilor.” Adrian Ciocan “Vreau sa precizez ca meritul pentru finalizarea lucrarii Calatorie in cotidian apartine intregului colectiv al sectiei de pictura, profesori si colegi deopotriva, pentru ca este foarte importanta atmosfera de lucru si faptul ca ne-am aflat intr-un permanent schimb de idei. Totul a pornit de la o compozitie cu mai multe personaje si cea mai buna solutie mi s-a parut a fi o piata. Fiecare moment al zilei are acolo talcul lui. Timpul pare ca sta in loc si totul pare acolo neschimbat, ca si in perioada in care eram copil. Si s-ar putea sa ramana multa vreme tot asa. Am folosit ulei pe panza in laviuri, straturi subtiri de culoare suprapuse pana la obtinerea zonei colorate dorite si, ca instrumente de lucru, pensule si cutit de paleta. Fiecare lucrare are cam douazeci de personaje, pentru care am facut numeroase schite.” Veronica Sabo “Amintiri din gradina copilariei mele are ca tema copilaria. Reprezint scene-amintiri si le traduc cu ochi de maturitate. Investighez o lume adevarata si un subiect pus la indemana de natura. Compozitional, lucrarea este un ansamblu de tip diptic. Expresivitatea tuselor este sugerata prin ductul liniei de pensula in alternanta cu juxtapunerea planurilor picturale. In ceea ce priveste viitorul, dupa doi petrecuti in sistemul de invatamant, stiu sigur ca am sa ocolesc acest sistem…” Ioan BOTIS

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.