• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 21 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 5 Noiembrie , 2012

Victime colaterale în războiul dintre Guvern şi „regii asfaltului”

Maramureşul joacă din nou rolul vinovatului fără vină! După ce ani de zile s-a făcut lobby pentru modernizarea şi reabilitarea drumurilor naţionale şi în special DN 18, Baia Mare-Iacobeni, acum investiţiile sunt puse în stand-by. Motivul? Guvernul a decis sistarea investiţiilor de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale pe motiv că fosta guvernare a comandat fără să poată plăti. Mai mult, firma magnatului Umbrărescu, care execută tronsonul Sighet-Moisei, a fost chemată să renegocieze contractul la un preţ mai mic, astfel că proiectul nu va mai fi unul unitar. Primarii din zonă spun că nimeni nu are certitudinea că aceste investiţii vor mai fi deblocate. Riscăm din nou să rămânem de râsul lumii, cu drumuri-şantiere, uitate luni de zile.

 

Unii au comandat fără să poată plăti, alţii taie, în ciuda procedurilor legale. Ca într-un blestem fără sfârşit, indiferent de culoarea politică a guvernelor care se perindă pe la centru, Maramureşul joacă acelaşi rol: al victimei.

E o realitate: suntem codaşii regiune pe proiecte de infrastructură. Iar acum, şi puţinele investiţii direcţionate de Guvern în Maramureş sunt sistate.

Recent, după o discuţie cu ministrul finanţelor, premierul Victor Ponta anunţa că la CNADNR s-au început lucrări de investiţii fără a exista bani puşi în buget: „noi acum încercăm să facem o prioritizare a proiectelor, să vedem care sunt lucrurile într-adevăr importante şi să găsim, să acoperim din alte surse bani pe care Guvernul trecut nu i-a pus în bugetul pe 2012.”. Evident, Maramureşul nu se află pe lista de priorităţi. Efectele? Drumurile, şi aşa proaste, intrate în reabilitare, vor fi abandonate la stadiul de şantier, iar contractele încheiate legal, în urma licitaţiilor, intră în stand-by. Până când? Teoretic până în primăvară. Practic, nu poate da nimeni un dead-line.

 

În Maramureş, cea mai aşteptată investiţie derulată prin CNADNR este reabilitarea DN 18. După ameninţări ale şoferilor, lobby, presiuni ale primarilor, s-a dat startul proiectului şi   s-au desemnat cei trei executanţi: Aktor (Grecia) - de la Baia Mare la Sighetu Marmaţiei - 47,2 km pentru 45 milioane euro, JV Spedition UMB / Tehnostrade - de la Sighetu Marmaţiei la Moisei - 62 km pentru 32,5 milioane euro, Shapir Structures (Israel) - de la Moisei la Iacobeni - 89 km pentru 81 milioane euro.

Numai că executarea propriu-zisă a început cu stângul: un angajat al firmei Shapir a fost rănit cu arma în timpul serviciului, altul şi-a scăpat betoniera într-o râpă, iar un şofer al firmei „regelui Umbrărescu”- UMB a intrat în curtea unei familii din Remeţi, cu camionul. Acum, în loc să se treacă la faza serioasă, în dulcele stil românesc, constructorii au două variante: fie abandonează şantierele până când Guvernul se va îndura să le dea bani, fie lucrează pe datorie.

În cele 6 luni de la demararea investiţiei nu s-a finalizat nici 10% din proiect. Mircea Man, liderul PDL Maramureş spune că: „60% din investiţiile naţionale sunt oprite de către domnul Ponta. Şi în al doilea rând, pentru tot ce înseamnă contracte pentru drumuri naţionale s-a oprit finanţarea şi nu se mai plătesc facturi. Dar firmele lucrează pentru că au organizare de şantier şi nu pot să întrerupă cu o lună înainte. Dar oricum vine frigul.

Practic, în acest moment sunt întrerupte finanţările pe absolut toate axele. Mai mult, şi o spun foarte sigur şi se poate verifica, toate firmele au popriri pe conturi. Chiar dacă au de încasat, de exemplu, TVA de 100 de milioane, dacă au de plătit 10 milioane la stat, se pune poprire pe conturi până plătesc cele 10 milioane. Ceea ce arată foarte clar că nu mai sunt bani de pensii, că nu au niciun fel de program care să le asigure plătirea de salarii şi pensii”.

 

Mai mult, UMB, firma controlată de Dorinel Umbrărescu, unul dintre „regii asfaltului” şi favoriţii contractelor cu statul, se pare că a renegociat contractul cu CNADNR, iar acum calitatea lucrărilor e pusă sub semnul întrebării. Man explică: „Pe drumul Sighet – Borşa – Iacobeni lucrează firma Sapir, contractul e bun, oamenii lucrează, se fac lucrări de calitate. Dar pe tronsonul Moisei – Sighet s-a renegociat proiectul de către Umbrărescu la sume mai mici, iar calitatea lucrărilor este sub cea pe care se face drumul Baia Mare- Sighet şi Moisei - Iacobeni. Modificarea contractului s-a întâmplat în guvernarea Ponta datorită faptului că Umbrărescu nu începuse lucrarea, aşa că a renegociat contractul cu lucrări mai puţine. Ideea a fost să se încadreze în bani puţini, a scos din lucrări. Nu se mai fac rigolele ca pe celelalte drumuri, betonate, aranjate, nu se lucrează la fundaţia drumului aşa cum lucrează ceilalţi etc.

Motivul pentru care s-au oprit plăţile este lipsa banilor şi lipsa interesului Guvernului României faţă de Maramureş. Dar este şi o răzbunare politică pentru că licitaţiile la drumuri au fost câştigate din perioada PD-L, mai puţin tronsonul cu Umbrărescu, care s-a renegociat”.

 

Toader Şteţco, primarul comunei Moisei, unul dintre aleşii care au susţinut necesitatea realizării investiţiei, spune că nu e sigur că Guvernul va debloca proiectul anul viitor: „în primul rând nu sunt de acord cu blocarea lucrărilor de investiţii, eu ştiu cât m-am chinuit şi câte investiţii am făcut pentru începerea lucrărilor la DN 18 Baia Mare-Iacobeni, am fost şi la premier cu preşedintele CJ de atunci. S-a dat drumul, acum când în sfârşit au început lucrările s-au sistat fondurile şi urmează să se repartizeze alţi bani anul viitor. Acum, constructorul lucrează din banii lui până când va primi bani. Asta e o anomalie. Îmi pare rău că actualul Guvern nu ţine seama de eforturile care s-au făcut până acum. Nu am nicio certitudine că la primăvară se vor da fonduri şi ar fi de râsul lumii să rămână drumul în acest stadiu”.

 

De cealaltă parte, vicepreşedintele CJ Emil Marinescu spune că s-a interesat de situaţia drumului, deşi implementarea proiectului nu e responsabilitatea CJ şi lucrurile nu sunt atât de sumbre, dar povestea e exploatată politic.

„Este foarte uşor de exploatat politic această situaţie, apropriindu-se campania electorală. Dar eu vă spun exact situaţia pentru că am vorbit cu directorul de la Drumuri Naţionale. 55% din fonduri sunt asigurate printr-un împrumut BEI. Nu poate exista blocaj în cazul drumului că vorbim de un împrumut. Restul e o contribuţie a Guvernului. Nu există în acest moment blocaj pentru finanţarea la drumuri. Pot fi blocaje de finanţare dacă firmele nu au respectat programul pe care l-a stabilit Guvernul şi atunci nu s-au elaborat tranşele de plată pentru că nu s-au încadrat în programul de decontări.

În ceea ce priveşte drumul de la Sighet la Moisei, este un alt tip de organizare de şantier. Ceilalţi fac lucrările de artă, adică şanţurile şi podeţele înainte de acţiunile din drum, firma de pe tronsonul Moisei – Sighet, având şi un alt tip de dotare, şi atunci managementul de derulare a investiţiei l-au făcut spunând că ei fac la final podeţele şi betonează şanţurile. Altfel spus, şanţurile şi podeţele se fac la sfârşit pe acest tronson. E un alt tip de abordare a programului de investiţii. Nu e vorba de alte chestiuni. Depinde cum s-a licitat, pentru că nu este acelaşi grant utilizat pe fiecare din lucrări. Ei au licitat fiecare aşa cum au depus oferta în baza caietului de sarcini care a fost elaborat de   beneficiar, respectiv Compania Naţională de Drumuri şi Autostrăzi din cadrul Ministerului Transporturilor”.

 
Vom reveni.
 
 

Datorii de 1,3 miliarde la CNADNR

 

„Din păcate, în acest moment s-a ajuns la situaţia în care aceste lucrări efectuate conform contractelor, conform licitaţiilor, conform procedurilor legale, pentru care CNADNR nu avea rezervă şi acoperire bugetară, aceste datorii sunt în acest moment de 779 de milioane de lei, fiind însă şi alte lucrări deja efectuate şi încă nefacturate, aflate pe circuitul de facturare, de până la suma de 1,3 miliarde de lei. Sunt, practic, bani pe care CNADNR îi datorează - şi Guvernul României -, dar bani pe care nu i-a prevăzut nimeni în bugetul CNADNR”, a explicat premierul Victor Ponta.

În context, el a spus că Executivul nu a tăiat bani din bugetul CNADNR şi că acuzaţiile pe care i le aduce fosta guvernare în acest sens sunt de natură politică. “Am discutat cu constructorii intrarea într-o disciplină şi într-o normalitate. Nu mai poţi să comanzi lucrări dacă nu mai ai bani”, a afirmat premierul.

 

„Regele” Umbrărescu şi tronsonul Sighet-Moisei

 

Dorinel Umbrărescu, care controlează constructorii Spedition UMB şi Tehnostrade, a încasat anul trecut cei mai mulţi bani de la CNADNR, peste 290 de milioane de euro. Reabilitarea tronsonului de Moisei-Sighet din DN 18 a fost câştigată în timpul guvernării PDL. Cum execuţia propriu-zisă nu a fost începută, la scurt timp după instalarea guvernului Ponta, contractul a fost renegociat, la un preţ mai mic. Pentru a-şi păstra probabil contractul, Umbrărescu a scos din proiect anumite lucrări, astfel încât proiectul nu va mai fi unul unitar!

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.