• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 22 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Miercuri , 1 Iunie , 2011

Vama, ca o statie terminus!

„Vamile de interior sunt mai putin expuse unor astfel de scandaluri. A fost cea de la Ploiesti, dar acolo a fost vorba de produse petroliere, accize…Tot asa au fost cu ani in urma, aici la noi problemele cu alcoolul. Era o nebunie. Eram in vama si dadeam cu banul cine merge sa vamuiasca containerele cu alcool. Urmau problemele, trebuia sa mergi la Politie sa dai declaratii, ce ai vamuit, cat, daca a fost concentratia din scripte, a fost o nebunie, dar a trecut. Eu spun ca vama Baia Mare e una linistita, in schimb Sighetul e o vama cu risc” - Cornelia Negrut Reporter: Ce se intampla cu sistemul vamal romanesc, macinat in ultima perioada de scandaluri, peste scandaluri? Cornelia Negrut: Constanta a fost intotdeauna o zona dificila, periculoasa. E zona portuara, unde sunt foarte multe containere, majoritatea vin din tari neeuropene, ceea ce inseamna in primul rand taxe vamale. Am urmarit si eu emisiunile de la televizor, de multe ori se spune ca aceste containere ar trebui scanate. Nu se poate! Aparatura care exista nu e indeajuns de performanta pentru a scana containere. Iar scanarea se face in urma unei analize de risc. Adica, cunoasterea destinatarului, cunoasterea traseului, cunoasterea tipului de marfa…In urma cu mai multi ani, eram in structura de conducere de la Vama romaneasca si am solicitat o analiza de risc in urma careia s-a descoperit o mare cantitate de heroina. Cazul a fost legat de un import de sticla din Africa. Aici a aparut suspiciunea: de ce sticla din Africa? Si am avut rezultatul…Am mers pe firul containerelor si am vazut destinatarul, unde s-a mai oprit transportul, ce a mai fost importat de destinatar, de ce s-a schimbat marfa adusa, intrebari si verificari care au dus la un rezultat. Cam asa decurge o analiza de risc. Intotdeauna trebuie o mare atentie la firmele care vin din Turcia, firme arabe, chinezesti, sunt firme care trezesc suspiciuni si impun luarea unei marje de siguranta. Din aceste zone vin majoritatea firmelor fantoma. Rep.: Care sunt noutatile, daca se poate spune asa, in materie de ilegalitati produse prin si cu ajutorul vamii? C.N.: Am auzit recent, desi nu este ceva nou, metoda exporturilor fictive. Sunt acele exporturi care se fac numai pe hartie. Marfa ramane in continuare in depozit, s-a explicat si la televizor aceasta metoda, pleaca doar hartiile. In plus, se face o scutire de TVA. Tu poti vinde marfa care nu se exporta, se recupereaza TVA-ul si asa devine o afacere buna. La fel, povestea cu bananele exportate de Romania. Dar nu si-a pus nimeni problema de unde vin aceste banane. Ele vin in Romania din tari non-Europene: Columbia, tari africane, deci vin cu taxe. Daca mergem inapoi la acele exporturi fictive care au fost dezbatute de multi analisti economici pe toate canalele tv, nimeni nu s-a intrebat daca s-a facut o analiza a importurilor, dupa care sa exportam in Moldova, Serbia si in alte tari vecine. Teoretic, din importuri se scad exporturile si trebuie sa ramana cantitatea de banane aflate pe piata noastra, pentru consum. Nu exista o astfel de analiza care poate ar fi interesanta. In schimb, a ramas concluzia ca exportam multe banane. De asta Constanta e o zona periculoasa, grea si cu foarte multe containere care trebuie vamuite pentru a iesi din zona de vama. In perioada 2000-2002 am fost director al Directiei Supraveghere la Autoritatea nationala vamala, dar nu au fost atat de multe probleme ca si acum. Cred ca acum nu se acorda atentia corespunzatoare. Nu stiu! Mereu se spune, presa spune in ultima perioada de timp ca sunt sute, mii de containere nevamuite. Asta ar insemna ca pana la ultimul lucrator vamal sunt corupti, ceea ce e greu de crezut. In vama nu esti chiar de capul tau. Este un sef de vama care spune ce trebuie facut, dar el are o structura regionala care coordoneaza activitatea, exista o structura de supraveghere, nu prea se poate face ceea ce vrea fiecare. Rep.: In toata aceasta nebunie cu vamesi arestati si vami verificate s-a spus ca se va ajunge si in nordul tarii. Nu s-a mai ajuns. Vamile maramuresene sunt mai altfel? C.N.: Vamile cu risc sunt cele de la frontiera: Constanta, cele din Moldova, Stamora, la noi ar fi vama Sighet, ce are frontiera cu Ucraina. Daca ar fi de verificat, acolo ar trebui, probabil. Vamile de interior, precum cea din Baia Mare, nu se confrunta cu multe operatiuni. Ei au mai mult pe partea de accize si pe partea de control la destinatie. Vamile de interior sunt mai putin expuse unor astfel de scandaluri. A fost cea de la Ploiesti, dar acolo a fost vorba de produse petroliere, accize…Tot asa au fost cu ani in urma, aici la noi, problemele cu alcoolul. Era o nebunie. Eram in vama si dadeam cu banul cine merge sa vamuiasca containerele cu alcool. Urmau problemele, trebuia sa mergi la Politie sa dai declaratii, ce ai vamuit, cat, daca a fost concentratia din scripte, a fost o nebunie, dar a trecut. Eu spun ca vama Baia Mare e una linistita, in schimb Sighetul e o vama cu risc. Rep.: Ce ar trebui facut pentru a diminua, si aici la noi, partea de trafic de tigari, in masura in care sunt si lucratori vamali implicati in asa ceva? C.N.: Din cate cunosc, in momentul de fata personalul din vami este suficient, a crescut numarul lucratorilor in ultimii cinci-sase ani. Problema personalului e rezolvata, ramane efectuarea unui control mai riguros. Nu este totul ca cei de la supraveghere sa vina peste vames, sa aresteze si apoi nu se mai intampla nimic. Trebuie urmarit totul, de vazut care sunt implicatii, din ce tura, cine a permis intrarea marfii in tara fara taxe sau fara un control, unde a ajuns marfa, care e beneficiarul marfii. Pe mine ma intereseaza, de fapt, cine e beneficiarul, deoarece el e cel care il corupe pe vames. Sistemul e greoi! Rep.: Cand ati facut parte din sistem era altfel? C.N.: Da si nu! Nu pot spune ca pe vremea in care am fost in vama, sau pe vremea liberalilor nu a fost contrabanda. Si atunci a fost, dar parca nu asa ca acum, cel putin din ce se vede in presa. Rep.: Care este situatia marfurilor contrafacute? C.N.: E o problema. De exemplu, in povestea de acum de la Constanta, peste o suta de politisti cautau marfuri contrafacute. Exista o lege a marfurilor contrafacute si am fost unul din sustinatorii acesteia in Senat. E o lege foarte buna, dar greoaie din punctul de vedere al retinerii marfurilor si din punctul de vedere al aplicarii pedepsei celui care importa. Este foarte lunga procedura in instanta. Am fost la un simpozion in Franta si am vazut cum e acolo. In termen de o luna se termina procedura si marfa contrafacuta se da sub forma de donatii. La noi e altfel! Marfa de contrabanda e cea mai buna afacere in Romania, s-a constatat la analiza ca e mai profitabila ca traficul de droguri. Noi inca suntem o tara care tranzitam aceste marfuri, nu le producem. Dar vom ajunge sa si producem pentru a putea pune in vanzare pe piata interna marfuri contrafacute. Acum vin din China, Thailanda, vin de pe vapor, ei spun ca sunt de marca, dar cand verifici, vezi ca nu este asa. Cand anunti titularul de marca ca in vama Constanta sunt trei containere cu treninguri tip Adidas, afli ca aceste treninguri au multe insemne care ar trebui sa apara pe marfa respectiva, altfel e contrafacuta. In aceasta situatie ce face vama romaneasca? Le depoziteaza si incepe procedura. In instanta e foarte lunga. Am avut si in Baia Mare mai multe tiruri cu blugi. A durat un an de zile. Au fost blocate depozitele, daca ai marfa perisabila nici nu stii cum sa procedezi cu ea. In Spania e mai simplu. Acolo, in cateva saptamani s-a terminat totul. Ei au multe probleme cu ceasuri si parfumuri. In Spania marfurile contrafacute sunt distruse rapid. Nu se pun in vanzare, sau altceva. Din acest punct de vedere ar mai fi de lucrat la legislatia noastra. Rep.: Ati reveni in sistem? C.N.: Da! Dar in momentul in care s-ar crea o structura care sa contina garda, vama, politia economica. Atunci controalele s-ar finaliza. Ar fi sub aceeasi umbrela si ar fi mai eficient. Liberalii au un proiect care ar restructura tot sistemul in forma de mai sus. Evident ca ar fi si structuri regionale, iar lucrurile ar merge, cred. Mai bine. Da” As reveni in sistem, nu in zonele centrale, aici, pe zona regionala… Nicolae TEREMTUS teremtus@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.