• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 27 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 4 Septembrie , 2006

Utopia zborului

Roxana Sabau este membra a Uniunii Artistilor Plastici din România, filiala Baia Mare, începând din 2005. Absolventa a Universitatii de Arte si Design din Cluj-Napoca, sectia de pictura monumentala, Roxana Sabau si-a finalizat studiile academice cu doua masterate în cadrul Facultatii de Arte din Timisoara: „Surse si resurse ale imaginii în pictura contemporana” si „Management si impresariat artistic”. Martea trecuta, la Galeriile UAP din Baia Mare, istoricul si criticul de arta Tiberiu Alexa a vernisat expozitia de pictura a tinerei artiste Roxana Sabau. Lucrarile reunite în cadrul acestei expozitii personale, a saptea de acest gen, cu titlul sugestiv „Utopia zborului”, sunt recunoscute pentru „zborurile” pe care le propun. Expozitia încheie seria de preocupari ale artistei referitoare la universul pasarilor si al zborului, una din marile teme de meditatie ale intelectualitatii europene. Abordarea acestei teme a urmarit ilustrarea starii de levitatie atât din perspectiva înaltarii fizice, cât si a unei înaltari spirituale, a evolutiei fiintei umane. Asa cum remarca Tiberiu Alexa, este vorba de un alt fel de zbor decât cel pe care-l da acceptiunea obisnuita a cuvântului, este vorba de un abstractionism gestual care reuseste sa fructifice predispozitiile sensibile ale artistei. „Este modalitatea cea mai la îndemâna, care îmi ofera posibilitatea de a jongla cu atributele libertatii sau a înaltimii spirituale, morale, în sensul evolutiei fiintei umane si a încercarii acesteia de autodepasire. Eu simt ca zborul ma înalta atunci când traiesc zborul pasarilor, care prin natura lor poseda acest dar dumnezeiesc de înaltare si imponderabilitate.”, afirma Roxana Sabau. Redescoperirea antropomorfismuluiAbordând problematica ascendentei din perspectiva simbolisticii pasarilor, a zborului, a eliberarii din capcana timpului, a confruntarii cu situatiile inedite ale vietii, dar mai ales lupta cu sine pentru desavârsire, Roxana Sabau redescopera într-un anume fel antropomorfismul, fapt ce poate fi remarcat la o „lectura” atenta a lucrarilor. Dealtfel, artista a aratat un real interes pentru studiul corpului uman, concretizând aceasta preocupare printr-o serie de lucrari, existând posibilitatea ca, în viitor, sa asistam la o recuperare a semnificatiilor corpului uman.Ar mai de remarcat, ceea ce a subliniat în mod deosebit Tiberiu Alexa, ca Roxana Sabau nu-si propune sa faca noi descoperiri (demersul creator nefiind usor, în conditiile în care în arta s-a spus aproape totul), dar vine si ofera propriile variante, profunde, în interiorul a ceea ce exista deja, oferind totodata si câteva deschideri. Nu avem de-a face cu spontaneitati, ci cu o munca profunda, chiar daca aparentele ar da o alta senzatie. Nimic nu este întâmplator în creatia Roxanei Sabau, o creatie complexa, în mare parte o creatie de laborator, ce poarta amprenta unei mari doze de rationalitate. O introspectie a universului interior „Discursul pictural din prima serie de creatie, Pasari, si implicit a zborului în care sonorizarile diafane ale tonurilor de culoare alternau cu ritmicitatea si dinamica liniilor de forta concretizate în ample compozitii picturale, a constituit o introspectie a universului interior si a dus firesc înspre noi serii de lucrari plastice: Omul în expansiune, Cliche de vie, Corps elances, Levitatii.” – lector univ.dr. Nicolae Suciu.„O tehnica mixta în care tusa nervoasa amesteca pe hârtie petele de culoare, creionul, pastelul. Totul în tonalitati surde, aproape crepusculare, care vin sa lumineze flash-urile tuselor albe foarte diluate. Nimic nu este gratuit în expresia Roxanei Sabau, din care razbate o forma de expresionism contemporan, o sensibilitate aproape violenta, o stapânire a impulsului sub aparenta sa impulsivitate.” – Marie-Jose Ballista.„Profesionalismul, originalitatea, capacitatea de a stapâni diverse tehnici de arta plastica, precum si calitatile morale de care a dat dovada pe perioada stagiului efectuat la Vert-St-Denis fac din aceasta artista foarte talentata, extrem de constiincioasa, curioasa si combativa, o stagiara de calitate, mult apreciata de specialistii cu care a intrat în contact (parteneri institutionali, galeristi, artisti, directori de asociatii).” – Jean-Pierre Delaveau, presedintele Centrului de Productie Artistica „Clas Pasteur” din Vert-St-Denis, Franta. Ioan BOTIS ibotis@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.