• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 18 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 7 Mai , 2007

Urmasii lui Icar

Planorismul a fost sport demonstrativ la Jocurile Olimpice de vara din Berlin, din 1936 si urma sa devina sport olimpic incepand cu Olimpiada de la Helsinki din 1940. Din pacate, venirea razboiului a anulat competitia, iar planorismul nu a devenit niciodata sport olimpic. Planorismul nu este un sport nou in Romania si are o indelungata traditie in multe alte tari europene ca Germania, Franta sau Polonia. Germanii construiesc in prezent cele mai bune planoare din lume. Una din explicatii ar fi acea ca in urma razboiului, Germania nu avea voie sa construiasca avioane astfel ca inginerii aeronautici germani si-au indreptat eforturile in directia aviatiei sportive, ajungand lideri mondiali in constructia de avioane sportive sau planoare. Lotul national de planorism se antreneaza zilele astea la Baia Mare. Am petrecut si noi o zi alaturi de sportivii care vor reprezenta in curand Romania la Campionatul European de Planorism, competitie care se desfasoara la fiecare doi ani si care va avea loc in Pociunai, Lituania, si se va desfasura intre 28 iulie si 12 august. In prezent, la Baia Mare se afla doar lotul restrans format din 6 membri ai echipei nationale aflate sub conducerea lui Petru Iftode. Mircea Craciun care, recent, s-a clasat pe locul 15 din 46 de participanti din 14 tari la Cupa Pribina din Slovacia, ne-a explicat cu rabdare cum se desfasoara un concurs de planorism. Sunt doua sectiuni: acrobatie si distanta. Selectionata prezenta la Baia Mare este cea de distanta si nu are in componenta ei nici un membru al aeroclubului din Baia Mare. In cea de acrobatie, Baia Mare se poate lauda cu un reprezentant in cadrul selectionatei Romaniei. Proba de distanta In cadrul probei de distanta, concurentii sunt inaltati in aer si cauta cel mai potrivit loc din care cred ca e bine sa inceapa concursul. Fiecare concurent decide cand intra in concurs. Cea mai comuna proba este cea de 300 de kilometri, iar fiecare aparat trebuie sa treaca prin anumite puncte de verificare. Verificarea se face prin satelit. De altfel proba este foarte asemanatoare cu raliul, doar ca se desfasoara in aer. Deci avionul trebuie sa treaca prin toate punctele prestabilite si sa se intoarca la aerodrom. Cel care va ajunge primul si va indeplini toate conditiile se va clasa pe locul intai. La concursul din Slovacia, Mircea Craciun a obtinut 4877 puncte, in timp ce castigatorul Michael Streit din Germania a acumulat 5803 puncte. Ultimul clasat a avut doar 1106 puncte. La Baia Mare aeroclubul condus de comandantul Vasile Pop alaturi de instructorii Ocian Julien si Sasaran Mircea are trei planoare cu comanda dubla si doua planoare cu comanda simpla. Acestea sunt tractate in aer de doua avioane cu motor de productie poloneza. Clubul are deocamdata 26 de membri. Oricine vrea sa practice acest sport fascinant este liber sa o faca in mod gratuit pana la varsta de 22 de ani. Dupa implinirea varstei de 22 de ani, obtinerea brevetului de pilot de planor este doar cu putin mai scumpa decat obtinerea permisului de conducere al masinii. George GINGUTA

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.