Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Unora le place jaful. Din bani publici
Abateri în valoare de circa 102 milioane de lei, încălcări grosolane ale legii şi dispreţ pe bani publici. Pe scurt, concluziile ultimului raport public al Curţii de Conturi.
Aproape 8 milioane de lei. La atât se cifrează indolenţa şi jaful din bani publici potrivit ultimului raport al Curţii de Conturi dat publicităţii săptămâna trecută.
Urmare acţiunilor de audit/control au fost constatate deficienţe, care au condus la prezentarea nereală a unor indicatori economici în situaţiile financiare şi bilanţurile contabile la finele exerciţiului bugetar pe anul 2011. Cum s-a reuşit “performanţa”? Simplu, printr-o listă lungă de abateri. Altfel spus, abaterile mici şi dese, cheia marilor jafuri. Să le luăm pe rând.
„Neînregistrarea în evidenţa contabilă şi tehnic operativă a unor bunuri care constituie domeniul public şi privat al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale” “Factura” gafelor: 9.785 mii lei. De exemplu, la Oarţa de Jos, unde s-a constatat neînregistrarea în evidenţa contabilă a terenurilor cu vegetaţie forestieră în suprafaţă de 367 hectare, estimate la 4.404 mii lei.
Apoi, altă gafă de 4,5 milioane RON este “Înregistrarea eronată în evidenţa contabilă a unor bunuri aparţinând domeniului public sau privat al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale”.
Altă greşeală e neînregistrarea reală a creanţelor. Adică în timp ce FMI şi Guvernul bate apa-n piuă cu recuperarea datoriilor, de exemplu, U.A.T.C Groşi nu a înregistrat în evidenţele contabile creanţe de 703. 000 lei.
Raportul scoate în evidenţă şi matrapazlâcurile de la o serie de proiecte celebre ca şi „Telegondola debreiabilă cu vehicule de 8 locuri” şi execuţia de lucrări „Dezvoltarea zonei turistice Borşa - pârtie olimpică Borşa”, unde „s-a constatat acceptarea la plată a documentelor care conţin elemente de cheltuieli nejustificate constând în cantităţi de materiale şi manoperă mai mari decât cele regăsite la obiectivul de investiţii cu ocazia verificărilor şi măsurătorilor efectuate în teren împreună cu dirigintele de şantier şi rezultate din corelaţia care trebuie să existe între cantităţile de materiale şi manoperă înglobate în obiectivul de investiţii şi cantităţile prevăzute de proiectantul lucrărilor, diferenţe nejustificate la cotele de cheltuieli indirecte, cota de profit şi cheltuieli de aprovizionare. Valoarea totală a diferenţelor a fost estimată la 1.997 mii lei. La aceeaşi entitate s-a constatat , în cazul lucrărilor de pietruire a străzilor, înscrierea în foile de parcurs şi în facturile întocmite de distanţe kilometrice mai mari decât cele reale, sumele plătite necuvenit fiind estimate la 160 mii lei. În aceste condiţii, patrimoniul entităţii auditate a fost prejudiciat cu suma de 2.157 mii lei”.
Curtea de Conturi a descoperit şi plăţi pentru lucrări neexecutate, adică fictive, în valoare de circa 2 milioane de RON. Apoi, unele primării au plătit bani grei fără a respecta legea. Este cazul Primăriei Săliştea de Sus: „unde s-a constatat nerespectarea destinaţiei sumei de 137 mii lei alocată prin Hotărârea Guvernului nr. 1215/2011 pentru obiectivul de investiţii „ Reţea de canalizare ape uzate menajere”.
Întrucât în anul 2011 nu au fost executate lucrări la obiectivul de investiţii menţionat mai sus, suma a fost utilizată pentru plata lucrărilor la alte obiective de investiţii: „Construire bază sportivă” şi „Reabilitare Şcoala de arte şi meserii Mihai Eminescu”.
Nerestituirea la sfârşitul anului a sumei de 137 mii lei (neutilizată potrivit destinaţiei aprobate) în contul bugetului de stat reprezintă o pagubă reţinută în seama entităţii auditate”.
Aceeaşi primărie şi alte 7 entităţi se află pe lista neagră a instituţiilor care au stabilit şi plătit eronat drepturi salariale.
Lista neagră a neregulilor unităţilor administrativ-teritoriale
Misiunile de audit/acţiuni de control efectuate în anul 2012 au relevat o serie de abateri, deficienţe şi nereguli, care se referă în principal la:
- Nestabilirea, neevidenţierea şi neurmărirea în vederea încasării a veniturilor cuvenite bugetelor locale, în cuantumul şi la termenele prevăzute de lege de către organele fiscale din cadrul unităţilor administrativ teritoriale;
- Nevirarea în contul bugetului Consiliului Judeţean Maramureş a cotei de 40% calculată din taxa asupra mijloacelor de transport cu masa totală de peste 12 tone de către unităţile administrativ teritoriale locale;
- Nerespectarea prevederilor legale privind operaţiunile de concesionare şi/sau închiriere de bunuri proprietate publică şi privată şi neurmărirea respectării clauzelor contractuale privind obligaţiile asumate de concesionar de a realiza investiţii şi modernizări, precum şi a clauzelor referitoare la termenele de plată;
- Efectuarea de plăţi nedatorate prin acceptarea la plată a situaţiilor de lucrări conţinând bunuri nelivrate, lucrări neexecutate sau servicii neprestate;
- Efectuarea de plăţi peste normele, cotele sau baremurile legale;
- Efectuarea de cheltuieli de capital fără contraprestaţie;
- Angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor bugetare cu nerespectarea prevederilor legale;
- Efectuarea de cheltuieli de personal neprevăzute de legislaţia în vigoare sau stabilirea eronată a drepturilor salariale, inclusiv a sporurilor, premiilor şi a altor drepturi acordate funcţionarilor publici, personalului contractual, persoanelor cu funcţii de conducere şi personalului care ocupă funcţii de demnitate publică;
- Nereevaluarea tuturor elementelor patrimoniale la termenul prevăzut de lege sau înregistrarea eronată în evidenţa contabilă a rezultatelor reevaluării;
- Neînregistrarea în evidenţa contabilă şi tehnic-operativă a unor bunuri care constituie domeniul public şi privat al statului sau al unităţilor administrative teritoriale sau înregistrarea eronată a acestora;
- Neconcordanţe între evidenţa contabilă şi evidenţa fiscală;
- Neluarea măsurilor prevăzute de lege de constituire a garanţiei de bună execuţie pentru lucrările executate precum şi a garanţiei pentru aplicabilitatea proiectelor de investiţii;
- Nerespectarea prevederilor legale în elaborarea Programelor de dezvoltare a sistemelor de control managerial;
- Neorganizarea corespunzătoare a controlului financiar preventiv propriu;
- Nerespectarea prevederilor legale privind efectuarea inventarierii generale a patrimoniului la finele anului 2011.