• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 29 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 10 Aprilie , 2006

Unde merg banii sighetenilor?

Daca in anii trecuti in Sighet se finantau de la bugetul de Stat o multitudine de a lucrari (blocuri ANL, sali de sport, asfaltari), anul acesta investitiile locale sunt modeste si realizate cu bani imprumutati. Cu un buget subdimensionat, Sighetu Marmatiei a apelat in 2005 la un imprumut in valoare de 60 miliarde lei, bani aprobati in sedinta Consiliului Local din 5 octombrie (discutia a pornit initial de la suma de 100 miliarde, dar pana la urma pretentiile au fost reduse). Una dintre clauzele imprumutului prevede ca banii sa fie folositi in transe anuale de maximum 20 de miliarde lei. In 2006, Sighetul va avea investitii de doar 28 de miliarde de lei (din care 20 miliarde din lei provin din imprumut) pentru modernizarea catorva strazi si o aductiune de apa. Primarul Eugenia Godja a detailat: „finalizarea modernizarii strazii Stefan cel Mare (vreo 9 miliarde lei); modernizarea strazii A. Ivasiuc (finantata din 2002 cu 104.000 euro de la Banca Mondiala, si peste 40.000 euro, contributia locala); cu vreo 270.000 euro vom termina strazile Tompa si General Mociulschi si vom realiza partial aductiunea de apa pe strada Faget (in total investitia va fi cam 10 miliarde lei vechi). Tot anul acesta se vor termina blocurile (ANL) 5C din cartierul Unirii si B4 de pe strada Bogdan Voda, plus blocul de locuinte sociale de pe A. Ivasiuc. Atat. Nu ne putem permite mai mult.” Analiza finala Vom analizam trei dintre punctele in care se vor investi banii sighetenilor. 1) Modernizarea strazii Stefan cel Mare, inceputa in urma cu 5-6 ani, a fost stopata din lipsa fondurilor dupa ce s-a executat jumatate din lucrare. Din aceasta cauza, jumatate din traficul greu derulat pe respectiva strada (un fel de sosea de ocolire a centrului, pentru soferii aflati in tranzit) a fost inghesuit pe singura varianta ramasa, strada G. Doja, pe care au loc aproape zilnic accidente si ambuteiaje. Daca nici anul acesta Stefan cel Mare nu va fi finalizata, vor mai muri oameni in accidente... 2) Alexandru Ivasiuc, cealalta strada de ocolire a centrului istoric (folosita tot ca si sosea de centura), este impracticabila, fiind ciuruita de gropi. Pentru aceasta strada primaria a intocmit un proiect, castigat in 2002 si finantat de Banca Mondiala cu 104.000 euro, 40.000 euro fiind contributia locala. Proiectul nu s-a realizat din cauza unor chichite de ordin judiciar. De-a lungul timpului, pentru executia lucrarii s-au organizat patru licitatii esuate, preturile au crescut, iar acum, cand in sfarsit s-a dat unda verde de la Bucuresti, costul modernizarii celor 800 de metri liniari de asfalt a ajuns la 270.000 euro, adica dublu! Diferenta de bani va fi acoperita din imprumutul amintit. 3) Aductiunea de apa la Faget (10 miliarde lei) pare nejustificata, in conditiile in care: in zona exista doar 100-200 de gospodarii si nici o investitie industriala sau comerciala de amploare; doar un sfert din cei 147 km de strazi ale municipiului au retea de apa. Contraargumentul ar fi ca aductiunea este necesara viitorului parc industrial, insa acest proiect nici macar nu este pus pe hartie, daramite avizat. O ultima veste privind (ne)investitiile de la Sighet. In sedinta de Guvern din 26 martie nici nu s-a discutat finantarea cu 20 miliarde ROL a lucrarilor de finalizare pentru Podul Istoric de la Sighetu Marmatiei, punct vamal romano-ucrainean promis de toate guvernele din 1999 incoace. Deci, senatorul Radu Stroe si deputatul Ioan Hoban, care s-au laudat ca „au rezolvat” banii, raman (deocamdata) niste laudarosi fara acoperire. Teofil IVANCIUC ibotis@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.