Curs valutar
Euro
4.5680 RON
Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc
1.4823 RON
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
bonta emese pe 29.02.2024 la 09:22
Domnilor ziaristi, sunteti intr-o grava eroare din nou, sunt in muzeu de pe vremea lui Ceausescu, domnul Alexa
G. Buju pe 16.01.2024 la 01:04
Felicitari lui !
Bun si de cinste Morosan !!
De mirare e ca polutucii din acelashhh aluat moroseni nu fac
Pompiliu Barbu pe 14.11.2023 la 16:08
Un om deosebit! De ar face fiecare roman pe sfert din ce a facut acest om Romania ar fi departe!
Nelu Botiș pe 29.09.2023 la 14:27
1. Stimate domnule Teremtus, cu tot respectul, vreau sa va comunic faptul ca Bonta Emese nu va respecta.
2.
Marţi , 3 August , 2010
Un tun de cupru. Furtul de la Borlesti
* Hotii se dovedesc a fi plini de inventivitate pe perioada de criza. Un grup de indivizi din localitatea Borlesti, judetul Satu Mare, a gasit de cuviinta sa fure cabluri electrice si de alta natura de la Radiofarul din comuna. Statia respectiva deserveste Aeroportul International Baia Mare. Un prejudiciu de aproape o jumatate de miliard de lei vechi, un caz ciudat cu posibile implicatii interesante.
La inceputul lunii iulie, la Radiofarul din Borlesti, un grup organizat de infractori a spart respectiva statie pentru a fura tot ce se putea fura. Inainte de a intra in statia din Borlesti, infractorii au scos din pamant cablurile de alimentare spre Radiofar. Dupa ce au „asigurat” perimetrul statiei, hotii au intrat in Radiofar, in doua nopti consecutive, pentru a fura si de acolo cabluri si ce s-a mai putut. Prada a fost pregatita pentru a fi vanduta la un centru de colectare a metalelor din Baia Mare. Dupa cateva zile si cercetari serioase ale politistilor si procurorilor de la Parchetul Oradea, au fost prinsi cinci cetateni romani, posibilii faptuitori. Un altul a fost arestat in lipsa. El este cautat prin mandra Europa! In urma furturilor, Radiofarul a devenit nefunctional, iar siguranta zborurilor in partea de nord a Romaniei a fost in suferinta. Cei cinci cetateni romani au fost arestati pentru 29 de zile. Oarecum surprinzator pentru presa baimareana, cazul a fost prezentat intr-o conferinta de presa de catre procurorii oradeni, cei care au condus ancheta. La IJP Maramures, in sala de sedinte, a avut loc intalnirea intre politistii maramureseni, procurorii din Oradea si ziaristi. „Este un caz inedit si pentru noi. Nu am mai intalnit o asa speta. Niste indivizi cu varsta cuprinsa intre 23 si 30 de ani. Dar nu varsta este importanta, au intrat prin efractie in incinta Radiofarului din Borlesti. Au sarit gardul si au intrat in doua randuri. In noaptea de 10 spre 11 iulie si in 12 spre 13 iulie. In prima noapte au furat cabluri, fara a ajunge la cele de inalta tensiune. In a doua noapte au furat ce se mai putea, aducand statia in stare de nefunctionare. Nu s-au mai emis semnale radio si a fost perturbat traficul aerian”, a spus Aurel Mascas, procurorul de caz de la Parchetul Oradea. Acesta a explicat ca in urma conlucrarii foarte bune cu Politia Maramures cu cei de la Politia TF, autorii furturilor au fost prinsi si s-a emis mandat de arestare pe 29 de zile. Procurorul oradean nu a dorit sa dea prea multe date, deoarece ancheta este in desfasurare, dar au fost date elemente ale ineditului caz pentru a se sti ce s-a intamplat, pentru a arata hotilor din nord ca legea este de „garda”. Cei arestati sunt: Pop Mihai, Robert Sarga, Alexandru Sarga, Martocean Constantin, Ciprian Ilie Dan, iar cel care nu a fost gasit se numeste Laurentiu Pop. Dupa nume, unii par a fi tigani, dar procurorii nu au dorit sa spuna daca este asa sau nu. „Pentru noi sunt cetateni romani. Atat. Nu are importanta ca au o nationalitate sau alta, sunt cetateni romani”, a spus procurorul de caz. Aurel Mascas a explicat ce au facut hotii cu cele furate. Dupa lovitura, cablurile au fost transportate in Aciua, o localitate invecinata si acolo, pe malul Somesului, au fost arse cablurile pentru a ramane metalul, cupru si ce a mai fost. Materialul rezultat a fost transportat la un centru de colectare de la intrarea in Baia Mare. A fost vandut pe suma de 18 milioane de lei vechi. Procurorii nu au stiu sa explice in ce a constat atentatul la siguranta zborurilor din aceasta parte de tara. Nu au vrut sa explice nici situatia firmei care a cumparat materialul furat. Ni s-a spus ca firma este inregistrata si are hartii.
Ce nu se prea potriveste este pretul primit de hoti pentru cablurile furate si ce-o mai fi fost. Avand in vedere ca pretul fierului vechi este de 6000 lei per kilogram, se poate presupune ca in cazul cuprului si ce o mai fi fost se ofera un pret mai mare. La fel de interesant este atitudinea fata de firma care a cumparat. Anchetatorii au afirmat ca societatea are hartii, este inregistrata, iar hotii ar fi declarat ca au cuprul si ce o mai fi fost, din gospodarie. Vorbe?
Barfele
Aceasta a fost partea oficiala a unui caz interesant. Plecand de la aceste date, am aflat lucruri care sunt chiar interesante. Aceste informatii le-am obtinut pe surse si sunt neoficiale. A fost imposibil de a le verifica, dar pot fi luate in calcul de anchetatori. Am aflat ca in Aciua exista un radiofar mai vechi, scos din uz. Sarcinile acestuia au fost preluate de noul Radiofar de la Borlesti. Aceste Radiofaruri au rolul de a ajuta la dirijarea zborurilor avioanelor pe Aeroportul din Baia Mare si Satu Mare. Instrumentele din radiofar transmit semnale care sunt receptionate de avioanele care survoleaza zona, dar si de turnul de control. In baza acestora se dirijeaza zborul . Ce este important e faptul ca zborurile, in general, nu se dirijeaza doar dupa aceste semnale. In cazul nefunctionarii Radiofarului, avionul (cum a fost cazul in noaptea furtului) are alte mijloace de a „vedea” pista de aterizare. „Nu ar fi fost o catastrofa. Avioanele au mai multe posibilitati de a fi dirijate. Doar in ipoteza, greu de gasit, ca ar fi fost un avion care s-ar fi bazat doar pe aceste semnale emise de Radiofar, am fi putut asista la o tragedie. Nu a fost cazul acum si a spune ca s-a adus un atentat la siguranta zborurilor e cam mult”, ne-au declarat sursele noastre. Am fost pe firul povestii si am aflat cateva date care pot fi adevarate. Intre Aciua si Borlesti, mai exact intre Radiofarul vechi si cel nou sunt circa 1,8 kilometri. Cablul dintre statii a fost smuls din pamant. Este vorba de cablu special care are mai multe straturi si cupru mai mult. Pe firul cablului au fost sapate gropi din care se spune ca a fost smuls cablul cu ajutorul unui tractor. Dupa ce s-a furat cablul extern s-a trecut la devalizarea statiei. S-a furat tot ce se putea. Chiar cu o oarecare rigurozitate. Cabluri, circuite, aparate. La barfa se spune ca au fost luate niste circuite care ar fi avut contacte de platina. Unii vorbesc de placi de platina. Sursele noastre afirma ca nu este adevarat, dar problema poate ramane in verificare. Oamenii din Borlesti vorbesc si de ce ar spune povesti cu placi de platina. O alta informatie ar fi ca grupul celor care au actionat ar fi mai mare. Se vorbeste de circa 16 persoane. Majoritatea sunt tigani, iar cireasa de pe tort este aproape hazlie daca se confirma. Unul dintre hotomani ar fi un fost politist din zona, iesit la pensie si po-sesor de tractor. Oamenii din sat vorbesc ca respectivul ar fi aflat de situatie si ar fi fugit in Anglia. Vorbe!
Comentariile celorlalți
Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.
Comentează acest articol
Adaugă un comentariu la acest articol.