• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 19 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 5 Decembrie , 2005

Un miliardar electro-complex

Carte de vizita S-a nascut in 26 mai 1967 in Piatra Neamt. A absolvit Facultatea de Electronica si Telecomunicatii din Bucuresti. In februarie 1992 a infiintat Altex si a deschis la Piatra Neamt primul magazin specializat in electronice si electrocasnice din tara. Pana in 1996 a deschis 56 de magazine in tara. In 2004 a inaugurat primul electro-complex Media Galaxy. In prezent, grupul Altex numara peste 120 de magazine Altex si 8 electrocomplexuri Media Galaxy. In prezent, Ostahie are o avere estimata la 150-170 de milioane de dolari, fiind cel mai bogat om de afaceri din Moldova. Este casatorit si are doi copii. Ostahie are si alte companii: 8TIM Transport, Italromtex, un concesionar Dacia-Renault-Nissan, Auto Moldova etc. Patronul Altex este unul dintre cei mai bogati romani. Dan Ostahie ocupa pozitia 22 in TOP 300, cu o avere dobandita din comert, transporturi si servicii si estimata la 150-170 de milioane de dolari. Ostahie este „vinovat” pentru deschiderea primului magazin specializat in vanzarea de electronice si electrocasnice din Romania si creatorul unei marci recunoscute peste tot in tara. Si a realizat toate aceste lucruri pana la 38 de ani. Reporter: De ce ati plecat dupa doar trei zile de la primul loc de munca? Dan Ostahie: In 1991, dupa ce am terminat facultatea am fost, intr-adevar, timp de doar trei zile angajat al unei companii de Stat. Dupa acest interval am ales sa plec, pentru ca mi-am dat seama ca aveam viziuni diferite fata de cele ale companiei respective. Atunci, proaspat absolvent al Facultatii de Electronica si Telecomunicatii, cu specializare in componente electronice, am decis sa pornesc in cariera pe cont propriu si am deschis un magazin de televizoare second-hand. Rep.: In ce se masoara valoarea brand-ului Altex? D.O.: Este destul de dificil sa masori valoarea unui brand, dar cred ca daca nu ar exista o echipa solida, de oameni tineri, ambitiosi, entuziasti, nu ar exista nici brandul Altex. Tot ceea ce am realizat, tot ceea ce este astazi brandul Altex a fost posibil doar cu ajutorul unei echipe dedicate, cu multa putere si dorinta de munca. Rep.: Cum ati castigat prima mie de dolari? D.O.: Primii bani munciti au fost de fapt 2.000 de dolari, pe care i-am realizat in facultate din vanzarea unor proiecte si pe care i-am investit mai departe in afacerea cu televizoare. Rep.: S-a vorbit si, mai ales, s-a scris despre “Credit doar cu buletinul” ca ar fi o “minciuna sfruntata”. Cum comentati? D.O.: Am lansat creditul doar cu buletinul intr-un moment in care creditul de consum abia incepuse sa se dezvolte pe piata din Romania. Creditul doar cu buletinul a avut o contributie semnificativa la dezvoltarea acestui segment. Pentru acea vreme era un produs pe care piata nu era pregatita sa-l accepte si foarte putini au crezut in el. A contat insa ca noi am crezut cu tarie si la fel si partenerul nostru financiar. Ca tot ceea ce este „nou”, acest produs a fost privit cu neincredere la inceput, pentru ca in general oamenii au tendinta sa respinga ceea ce contravine puterii lor de acceptare. Dar iata ca noi am avut dreptate si creditul doar cu buletinul a functionat cu succes. Standardele UE in magazine Rep.: Piata de retail dupa integrarea Romaniei in UE? D.O.: Se va accentua competitia. Batalia se va da atat in ceea ce priveste calitatea produselor si serviciilor, dar mai ales in categoria preturilor cat mai mici. Va fi un moment dificil pentru jucatorii locali pentru ca vor concura cu nume importante. Noi ne pregatim de intrarea in UE inca de acum cativa ani. Practic, am adus la noi in magazine standardele UE. Rep.: Cea mai grea etapa din istoria Altex? D.O.: Am lansat compania in 1992 printr-un magazin la Piatra Neamt, primul specializat cu electronice si electrocasnice. In doar 3 ani, am deschis 56 de magazine in tara. A venit insa perioada de criza ‘96-’97, pe care o consider cea mai grea din istoria ALTEX. In urma inflatiei din februarie 1997, multe companii au fost inchise, rata somajului crescand si leul devalorizandu-se cu pana la 140%. Fapt care a dus la cresterea pretului importurilor, la scaderea puterii de cumparare si, implicit, a vanzarilor. Am constientizat pentru prima data responsabilitatea pentru angajati, pentru ce am inceput si oportunitatile pe care poate sa le ofere, cu adevarat, Romania si am cautat solutii. Apoi retailul a trecut printr-o alta perioada dificila, cea a anilor ‘97-’99. Criza cauzata de scaderea puterii de cumparare si absenta creditului de consum nu au permis companiei decat restructurarea. Am evaluat magazinele si din 56 am inchis 20. Faptul ca am luat decizii rapide de a ne retrage, ne-a ajutat sa nu pierdem foarte mult. Companiile care nu au facut acest lucru nu au mai avut forta de a reveni. Ori afaceri, ori politica Rep.: Compromisuri? D.O.: Viata este plina de compromisuri, dar in afaceri trebuie sa stii sa iei decizii. Este mai rau daca nu iei nici o decizie, decat daca iei o decizie proasta. Este normal sa faci si compromisuri, atata timp cat acestea nu iti incalca principiile de baza. Nu cred in modul perfect de a conduce afacerile, fara nici un compromis. Este ireal. Rep.: In ce ati investi daca ati vinde totul? D.O.: Nu stiu. Dar mai intai mi-as lua o vacanta. Rep.: Ce va leaga de Maramures? D.O.: Imi plac carnatii afumati care se fac in Maramures, tuica, cimitirul de la Sapanta, costumele traditionale. Sunt lucruri deosebite, cu care trebuie sa ne mandrim. Rep.: Ati intra vreodata in politica? D.O.: As intra in politica doar daca as lasa afacerile. Altfel, nu. Mi-am ales deja un drum si vreau sa il continui. Merg pe principiul ca in viata reusesti sa faci lucruri mari doar daca te ocupi de un numar restrans de proiecte si te ocupi bine. Rep.: Cum e sa fii cel mai bogat om de afaceri din Moldova? D.O.: Ma bucur ca sunt unul din antreprenorii din Romania care a reusit sa dezvolte afaceri de succes si cred ca imi revine misiunea, alaturi de ceilalti antreprenori, de a-i impulsiona si pe altii si de a contribui la cresterea economica a tarii. Optiuni si argumente l Sting sau Vivaldi? Sting. l Carmen Electra sau Monica Barladeanu? No comment. l O seara linistita in famililie sau o cina de afaceri? O seara linistita in familie. l Piatra Neamt sau Bucuresti? Piatra Neamt. l Mamaliguta cu sarmale sau caviar? Nici una. Mamaliguta cu branza. Ioana LUCACEL

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.