Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Un ecou spre arta modernă Galeria Hărților – O comoară inestimabilă a Vaticanului
Pentru mine, o călătorie la Roma a însemnat întotdeauna un act de cutezanță pentru că, ani la rândul am considerat că nu sunt suficient de „pregătit în acumularea de cunoştinţe suficiente” pentru a căror confirmare nu le găseam încă răspunsul. Ani de-a rândul mi-am amânat această călătorie! O vizită în Muzeele Vaticanului cu un scop bine definit, necesită cel puțin un an pentru a găsi răspunsurile, confirmările la întrebările care te macină, la ecuațiile care se deschid și criteriile comparative din domeniul artei, dar totodată bucuria și surpriza de a descoperi artefacte fascinante pe care nici nu ți le-ai putut imagina! O surpriză extraordinară pentru mine a constituit-o Galeria Hărților, o „lecție de artă modernă” ce cu ușurință poate spulbera orice pretenție de modernitate actuală, de noutate, „de stări creative” de care umanitatea nu a mai avut parte până acum!
În pasajul de trecere dintre sălile de artă antică a sculpturii și mozaicului înspre Capela Sixtină, lung de peste 100 de metri, pătrunzi într-o Galerie ce se deschide și te întâmpină cu 10 tapiserii monumentale, ale căror proiecte și cartoane au fost realizate de Rafael și Școala sa, trimise în Flandra pentru a fi transpuse în tehnica goblenului, cu inserții de fir de aur și argint, ce înfățișează scene biblice în dimensiuni considerabile de aproximativ 4x5 m. După ce cobori cele câteva trepte ale acestui „eșafodaj” ești înconjurat de o parte și de alta de fresce ce reprezintă ca într-un „sanctuar” al picturii de peisaj, 40 de hărți cu regiunile Italiei ce compuneau Ducatul Papal în acea vreme, al Papei Grigorie al XIII-lea din a doua jumătate a secolului al XVI-lea. Ca pictor am rămas fascinat de incursiunile autorului în dimensiunea celestă cu transfigurări ale imaginarului și libertatea de compunere și de construcție a spațiului, subordonate în primul rând coordonatelor științifice. Este dovedit faptul că în urma măsurătorilor cu mijloacele și tehnologiile moderne (imagini și date din satelit), acestea corespund întrutotul realității! Galleria delle Carte Geografiche (Galeria de Hărți Geografice din Roma) a fost pictată și realizată în anul 1580 de Ignazio Dante, o personalitate celebră în epocă, care era preot, matematician, astronom și geograf, și cuprinde provincii ale Italiei, precum și insule din Mediterana.
Cunoscând îndeaproape tehnica picturii în frescă, cu transparențe și translucidități ale straturilor de culoare, ce nu pot fi egalate de nici o altă tehnică de pictură, sunt reprezentate apele mărilor care înconjoară Italia cu irizări ale luminii, realizate de o caligrafie minuțioasă, cu jocuri ritmate și succesive ale mișcării, cu inedite reprezentări cosmice ale câmpiilor, munților, râurilor, orașelor însoțite de semne și simboluri grafice, denominative cu particularități și însemne heraldice, blazoane ale fiecărui Ducat în parte. Armonia de nuanțe de albastru și verde, conferă Galeriei atmosfera cosmică, dar totodată și reconfortantă a unui tunel subacvatic. Am înțeles atunci, prin jocul de linii cu care autorul a realizat aceste fresce, de legătura propusă, de acea serie de goblenuri ce se constituiau un preambul al acestei Galerii. O viziune modernă, cosmică și ireală a picturii, în mod paradoxal la doar patru ani după nașterea lui Galileo Galilei, cel care a fost condamnat tocmai pentru teoria heliocentrică ca erezie în fața judecății de către Inchiziție. În acest sens, imaginația creatoare nu are limite!
Peretele din dreapta în sensul de vizitare este fragmentat din loc în loc de ferestre care dau înspre Grădinile Vaticanului, oferind de fiecare dată repere terestre ale acestui spațiu de visare al Galeriei. La fel de fascinant este tavanul Galeriei, boltit pictat, casetat cu elemente geometrice, basoreliefuri și stucaturi aurite, ce devin ancadramente pentru picturile realizate, reprezentând alegorii și evenimente miraculoase „astfel că întreaga Italie este văzută ca o țară în care providența în toate elementele sale și-a lăsat harul”.