Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
„Traditional Openair Games to Improve Children‘s Skills”
În perioada 2-6 iunie 2014 Şcoala gimnazială „Alexandru Ioan Cuza” din Baia Mare (director, profesor Grigore Mureşan) a organizat ultima reuniune de proiect din acest an şcolar. Au participat 34 de cadre didactice şi elevi din cele 8 ţări partenere: Bulgaria, Grecia, Italia, Ungaria, Letonia, Polonia, Spania, Turcia. Agenda de lucru a fost variată şi a constat în activităţi care au implicat activ atât profesorii, cât şi elevii parteneri.
La sosire, oaspeţii au fost aşteptaţi la intrare, unde au fost arborate steagurile tuturor ţărilor participante, iar în holul şcolii au putut vedea colţul de diseminare Comenius, dulapul expoziţional pe care a fost expusă o colecţie de jucării în miniatură şi panouri cu informaţii şi imagini despre fiecare ţară participantă.
Participanţii au avut ocazia să cunoască sistemul de învăţământ românesc îndeaproape. Domnul profesor Mureşan Ioan – consilierul pe probleme de învăţământ la nivel de municipiu – a prezentat detalii din învăţământul băimărean şi maramureşean, iar domnul director Mureşan Grigore a prezentat pe larg şcoala noastră, documentele şcolare şi a purtat un dialog pe această temă cu profesorii participanţi.
Cadrele didactice partenere au vizitat şcoala noastră, iar la cererea acestora au avut ocazia să participe la ore de curs de limba engleză, sport, matematică, arte, în funcţie de disciplina pe care o predau în şcoala lor.
În tot acest timp, elevii din Ungaria şi Bulgaria au participat la ore de curs (matematică, biologie, limba germană, geografie, limba română), şi în fiecare zi au luat parte la orele de sport coordonate de domnul profesor Iosif Făgădar. În cadrul acestor ore, domnul profesor i-a familiarizat pe elevi cu jocurile noastre tradiţionale, specificând că oina a fost inventată de români.
Doamna profesor Vigh Agota a organizat şi desfăşurat o activitate în care cei 15 elevi participanţi au realizat colaje cu modele tradiţionale maramureşene. În CDI-ul şcolii d-na prof. Carmen Lenghel a proiectat pentru elevi un film documentar despre România şi Maramureş, iar apoi d-na Doina Bedean – bibliotecar – a desfăşurat două activităţi distractive care au avut ca scop socializarea şi valorificarea cunoştinţelor de cultură generală.
Participanţii la reuniune au fost plăcut impresionaţi de prestaţia elevilor şcolii noastre şi în afara orelor de curs, şi anume de spectacolul de bun venit oferit de elevi, cadre didactice şi părinţi.
La dorinţa elevilor din şcoala noastră am organizat o sesiune de întrebări între elevi şi profesorii musafiri. Elevii din clasele V-VIII au dialogat cu partenerii din proiect pe teme de învăţământ. Profesorii din cele 8 ţări partenere au mărturisit că iniţiativa de a organiza o astfel de sesiune a fost foarte bine venită şi aceştia au fost impresionaţi de cunoştinţele de limbă engleză ale elevilor şcolii si de interesul manifestat de aceştia faţă de sistemele de învăţământ din ţările partenere.
Un moment interesant pentru participanţi a fost şezătoarea la care aceştia au asistat, activitate realizată de clasa pregătitoare coordonată de doamna învăţătoare Maria Brânzei. Oaspeţii au venit în contact cu folclorul autentic, atât prin portul popular, prin amenajarea unui colţ de casă maramureşean, cât şi prin prezentarea datinilor şi obiceiurilor (inclusiv culinare) specifice unei şezători. La finalul activităţii, cadrele didactice au putut îmbrăca costume populare maramureşene şi s-au prins în horă cu elevii din clasa pregătitoare.
Tema principală a proiectului fiind jocurile în aer liber, pe lângă activităţile sportive la care au participat elevii din Ungaria şi Bulgaria, elevii clasei pregătitoare condusă de doamna învăţătoare Maria Horincar şi asistată de profesorul de muzică Mădălina Horincar au organizat şi desfăşurat o activitate amplă prin care au demonstrat câteva din jocurile în aer liber pe care aceştia le îndrăgesc, desfăşurate pe fond muzical.
În cadrul activităţilor legate strict de proiect, toţi partenerii au prezentat acţiunile pe care le-au realizat în şcolile lor pentru a marca Zilele Letoniene, s-au menţionat modalităţile de diseminare ale ultimei reuniuni de proiect şi s-au stabilit priorităţile pentru următoarea perioadă şi pentru începutul celui de al doilea an al proiectului. S-a dezbătut modalitatea de completare a raportului intermediar al proiectului. Activităţile au fost coordonate şi organizate de profesor de limba engleză Monika Bandi – coordonatorul proiectului din şcoala noastră - şi s-au desfăşurat în Centrul de Documentare şi Informare.
Toţi participanţii au avut prilejul de a cunoaşte oraşul nostru prin vizitele pe care l-au făcut, însoţiţi de colegi profesori din şcoala noastră. Au fost plăcut impresionaţi de exponatele de la Muzeul de Mineralogie, Muzeul de Artă şi de Muzeul Satului, unde au fost întâmpinaţi de domnul director al complexului muzeal, domnul Gherheş Ilie. Explicaţiile în detaliu au fost urmate de vizita propriu-zisă a muzeului, iar la final, participanţii au gustat din plăcintele maramureşene pregătite tradiţional, la cuptorul în aer liber din incinta muzeului.
Cunoaşterea tradiţiilor şi locurilor maramureşene a continuat cu turul Maramureşului, ocazie cu care participanţii au vizitat Mănăstirea Bărsana, Memorialul din Sighetu Marmaţiei şi Cimitirul Vesel din Săpânţa.
La plecare, cadrele didactice participante au mărturisit că au fost deosebit de impresionate de organizarea tuturor activităţilor, de curăţenia din şcoală, de comportamentul elevilor noştri şi de buna pregătire a acestora, de devotamentul cadrelor didactice şi managementul foarte eficient din şcoală.
Toate activităţile s-au desfăşurat cu sprijinul deosebit al cadrelor didactice din Şcoala gimnazială „Alexandru Ioan Cuza”, al elevilor şi părinţilor, colaboratorilor instructori, precum şi al Asociaţiei de părinţi prin preşedintele acesteia, domnul Călin Rus.
Următoarea întâlnire de proiect va avea loc în luna octombrie şi se va desfăşura la şcoala din Veliko Tarnovo din Bulgaria.
Profesor coordonator Monika Bandi