• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 27 Ianuarie 2025

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 13 Ianuarie , 2025

Topul noutăților și modificărilor aduse de anul 2025

Anul 2025 a adus modificări fiscale importante, de la eliminarea unor facilități fiscale, la creșteri de impozite și noi declarații care trebuie completate. Vă prezentăm mai jos un top al celor mai importante noutăți și modificări fiscale care au intrat sau intră în vigoare în acest an.

 

1.   RO E-factura și pentru tranzacțiile între firme și consumatorii finali (B2C)

 

Se extinde utilizarea sistemului de facturare electronică și pentru tranzacțiile între firme și consumatorii finali (B2C), obligatoriu începând cu 1 ianuarie 2025. În consecință, toate persoanele impozabile care emit facturi către consumatori vor trebui să le raporteze în sistemul RO e-Factura.

Asociațiile, fundațiile și agricultorii persoane fizice care aplică regimul special pentru agricultori vor fi exceptați temporar de la utilizarea sistemului RO e-Factura până la 30 iunie 2025, în vederea adaptării la sistem. Aceștia vor avea posibilitatea de a opta pentru utilizarea sistemului înainte de această dată, devenind obligatoriu pentru toate aceste categorii începând cu 1 iulie 2025.

În cazul în care beneficiarii nu primesc facturile prin sistemul național RO e-Factura în termenul prevăzut, pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii plătite la momentul livrării/prestării, aceștia vor putea notifica organele fiscale competente.

Organele de executare silită, inclusiv executorii judecătorești și Agenţia Naţională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate, vor avea obligația de a transmite facturile prin/ în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura atunci când emit facturi în numele și în contul furnizorilor - persoane impozabile stabilite în România conform Codului fiscal, în situația în care furnizorul ar avea obligația de transmitere a facturilor prin sistem sau de raportare a acestora în sistem și a organizării unui registru în care să figureze aceste organe de executare silită.

2.     e-TVA

 

În ceea ce privește sistemul național RO e-TVA, se amână până la 1 iulie 2025, dispozițiile privind obligația transmiterii de către contribuabili a rezultatului verificărilor realizate asupra diferențelor comunicate de către ANAF prin „Notificarea de conformare RO e-TVA”, precum și a sancțiunii pentru neîndeplinirea acestei obligații. 

 

3.   Completări privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale

 

Se reglementează înscrierea, la cerere, pe bonul fiscal, a codului de identificare fiscală, în locul codului de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului, așa cum este prevăzut în prezent. Codul de identificare fiscală este o informație absolut necesară pentru generarea formularelor electronice precompletate cu informații disponibile în bazele de date ale ANAF, lipsa acestor date fiind de natură să impieteze asupra procesului de transformare digitală a serviciilor publice din domeniul fiscal.

 

Totodată, se stabilește obligația tipăririi pe bonul fiscal a datei și orei emiterii bonului, a numărului de identificare al bonului fiscal, precum și seria fiscală a aparatului de marcat electronic fiscal și sub formă de cod QR, cu scopul de a facilita preluarea automată de date de către aplicații informatice, în vederea verificării de către contribuabili, inclusiv de pe dispozitive mobile, a realității emiterii, cu un aparat de marcat fiscalizat, a bonurilor fiscale primite de la operatorii economici, măsură care contribuie la combaterea evaziunii fiscale.

 

De asemenea, în situația în care, în urma testării la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI București, se constată că, din punct de vedere tehnic, nu este posibilă tipărirea sub formă de cod QR a datei și orei emiterii bonului fiscal, a numărul de identificare al bonului fiscal, precum și seriei fiscale a aparatului de marcat electronic fiscal, utilizatorii acestor aparate de marcat electronice fiscale au obligația de a se conforma dispozițiilor legale în termen de maximum doi ani de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

4.   

  SAF-T și pentru contribuabilii mici

 

De la 1 ianuarie 2025, declarația SAF-T trebuie depusă și de către contribuabilii mici.

Aceștia vor beneficia de o perioadă de grație:

  • 6 luni pentru prima raportare, respectiv 5 luni pentru a doua raportare, 4 luni pentru a treia raportare, 3 luni pentru a patra raportare, 2 luni pentru a cincea raportare, pentru contribuabilii care au obligația de transmitere lunară a fișierului SAF-T;
  • 3  luni pentru prima raportare pentru contribuabilii care au obligația de transmitere trimestrială a fișierului SAF-T. 

5.  

   Codurile CAEN modificate

De la începutului anului 2025, codurile CAEN ale firmelor au fost modificate conform Ordinului Președintelui Institutului Național de Statistică (INS) nr. 377/2024 privind actualizarea Clasificării Activităților din Economia Națională (CAEN), în conformitate cu CAEN Rev. 3.

Modificarea CAEN-urilor se va face însă treptat. Firmele care vor fi înregistrate în 2025 vor trece direct la noua clasificare CAEN Rev. 3. În schimb, companiile deja înregistrate vor trece la noul Cod CAEN treptat în momentul în care vor face o nouă înregistrare de documente la ONRC.

Acest proces are drept scop alinierea activităților economice la noile realități și standarde internaționale. ONRC dorește ca noile firme înregistrate să treacă automat pe noile coduri CAEN, în timp ce societățile existente să-și actualizeze treptat obiectul de activitate.

 

6.  Se majorează cota de impozit de la 8% la 10%

Se majorează cota de impozit de la 8% la 10% pentru dividendele distribuite începând cu 1 ianuarie 2025. Crește impozitul pe dividende, de la 8% la 10%, și pentru dividendele distribuite/ plătite persoanelor nerezidente, pentru corelare cu regimul fiscal aplicabil dividendelor distribuite/ plătite persoanelor rezidente. 

 

7. Vouchere de vacanță la jumate

Bugetarii vor primi vouchere de vacanță în limita a 800 de lei și cu condiția asigurării de către angajat a unei coplăți de 800 de lei.

În 2024, valoarea voucherelor de vacanță era de 1600 de lei. 

 

8. Accizele mai mari cresc prețurile la benzină și motorină 

Din 1 ianuarie 2025, acciza a crescut astfel:

  • la benzina fără plumb - de la 2.019,60 lei la 2.528,76 lei/1000 l
  • motorină - de la 1.850,95 lei la 2.317,59 lei/1000 l
  • gaz petrolier lichefiat (GPL) pentru motor - de la 874,24 lei la 927,78 lei/tonă
  • GPL pentru încălzire - de la 773,62 lei la 821,00 lei/gigajoule
  • gaz natural pentru motor - de la 17,72 lei la 18,81 lei/gj
  • electricitatea utilizată comercial - de la 3,41 lei la 3,62 lei/Mwh
  • bere - de la 4,62 lei la 4,82 lei/hl/1 grad Plato
  • bere craft (produsă de producătorii independenți a căror producție anuală nu depășește 200.000 hl) - acciza crește de la 2,54 lei la 2,65 lei/hl.

 

9. Salariu minim

Salariul minim brut pe anul 2025 crește cu 9,45% la 4.050 lei. După plata impozitului și contribuțiilor, angajații plătiți astfel vor primi în mână, adică net, 2.574 lei, creșterea fiind de 211 lei.

Salariul minim brut în construcții rămâne 4.582 lei, dar fără facilități. Cel din agricultură și industria alimentară va fi similar cu cel standard: 4.050 lei.

 

10. Eliminarea facilităților fiscale

Angajații din IT, construcții, agricultură și sectorul alimentar nu vor mai beneficia de facilitățile fiscale la salarii de la 1 ianuarie 2025. Astfel, OUG trenuleț elimină facilitățile fiscale acordate persoanelor fizice care realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor, ca urmare a desfășurării activității de creare programe pentru calculator sau de la angajatori din sectoarele construcții, agricol și industria alimentară în condițiile stabilite prin Codul fiscal, începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2025.

 

11. Înghețarea salariilor şi pensiilor

Salariile bugetarilor şi pensiile vor rămâne la nivelul lunii noiembrie 2024 pe parcursul anului 2025, fără majorări suplimentare.

 

12. Reformarea regimului microîntreprinderilor

Pragul veniturilor pentru încadrarea ca microîntreprindere a fost redus la 250.000 euro pentru anul 2025 şi la 100.000 euro începând cu 2026.

 

13. Se suspendă angajările la stat

În anul 2025 se suspendă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante, cu excepția posturilor unice din:
a) instituțiile şi autoritățile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
b) instituțiile publice locale, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) În sensul prezentei ordonanțe de urgență, prin post unic se înțelege:
a) acel post ale cărui atribuții, prin conținutul şi natura lor, sau responsabilități stabilite nu se regăsesc într-o altă structură organizatorică;
b) un post dintre cele aflate în structura în care există numai posturi vacante.
(3) Prevederile alin. (1) nu se aplică posturilor care devin vacante în cursul anului 2025 prin modificarea, suspendarea sau încetarea raporturilor de serviciu sau de muncă ale personalului, şi nici posturilor vacante sau temporar vacante, inclusiv posturilor în afara organigramei, din cadrul instituțiilor publice care gestionează fonduri europene şi care îndeplinesc rolul de autoritate de management şi de organism intermediar.

 

14. Venituri din închirieri în scop turistic 

Românii care realizează venituri din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, cuprinsă între una şi 5 camere, indiferent de numărul de locuințe în care sunt situate acestea, datorează un impozit pe venitul stabilit ca normă anuală de venit.

Nivelul normelor anuale de venit corespunzătoare unei camere de închiriat în scop turistic, în locuințe proprietate personală pe categorii de localități, în funcție de amplasamentul locuinței, pentru anul 2025, este următorul:

În stațiunile turistice de interes național, cu excepția celor de pe litoralul Mării Negre, norma anuală de venit este de 13.500 lei;

În stațiunile turistice de interes local, cu excepția celor de pe litoralul Mării Negre, norma anuală de venit este de 8.500 lei;

În stațiunile balneare, climatice şi balneoclimatice, cu excepția celor de pe litoralul Mării Negre, norma anuală de venit este de 19.000 lei;

În localitățile din Delta Dunării şi de pe litoralul Mării Negre, norma anuală de venit a fost stabilită la suma de 25.500 lei:

  • pentru sezonul turistic estival definit în conformitate cu legislația în vigoare, respectiv perioada cuprinsă între 1 mai şi 30 septembrie a fiecărui an, norma de venit este de 19.000 lei,
  • pentru extrasezon norma de venit e de 6.500 lei.

În alte tipuri de localități decât cele de mai sus, norma anuală de venit se ridică la 11.000 lei.

 

15. Plafoanele de venituri pentru 2025 pentru cei care au activități independente, dobânzi, dividende, chirii etc.

Având în vedere că se va mări salariul minim la 4.050 lei, în funcție de această valoare, persoanele care au activități independente vor plăti contribuțiile în 2026 pentru veniturile anului 2025 plafonat la 6 – 60 de salarii minime pentru CASS (24.300 – 243.000 lei) și 12 (48.600 lei), respectiv 24 pentru CAS (97.200 lei). CASS este de 10%, iar CAS e 25%.

În ceea ce privește persoanele care au venituri din investiții (cum e cazul dividendelor pe care le-am expus mai sus), se plătește CASS plafonat la 6, 12 și 24 de salarii minime în 2026, pentru veniturile anului 2025.

 

16. „Taxa pe stâlp”

Taxa pe stâlp se numește impozit pe construcții și se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii construcțiilor existente în patrimoniul contribuabililor la 31 decembrie a anului anterior, din care se scade valoarea clădirilor pentru care se datorează impozit pe clădiri. Intră sub incidența acestor prevederi şi valoarea clădirilor din parcurile industriale, științifice şi tehnologice care, potrivit legii, nu beneficiază de scutirea de la plata impozitului pe clădiri. În situația construcțiilor de natura domeniului public/privat al statului sau al unităților administrative-teritoriale impozitul este datorat de contribuabilii care le au în administrare/ concesiune/ folosință cu titlu gratuit/ închiriere.

 

17. e-Transport

În ceea ce privește e-Transport, s-a amânat intrarea în vigoare pentru operatorii economici autorizați (AEO) până la 31 martie 2025.

 

18.300 de lei fără taxe la salariul minim

Continuă măsura de scutire de taxe pentru suma de 300 de lei din salariul minim. Astfel, pentru suma de 300 lei/lună reprezentând venituri din salarii și asimilate salariilor nu se datorează impozit pe venit și contribuții sociale obligatorii, până la 31 decembrie 2025. Regimul fiscal se aplică, începând cu veniturile lunii ianuarie 2025, în cazul persoanelor fizice care au salariul de încadrare, fără a include sporuri şi alte adaosuri, la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată. 

 

De această deducere beneficiază și persoanele nou angajate în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2025, inclusiv, pentru care nivelul salariului de bază lunar brut stabilit potrivit contractului individual de muncă, fără a include sporuri şi alte adaosuri, este la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată. Reglementările sunt aplicabile, în perioada în care salariul de încadrare este menținut la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, fără a include sporuri şi alte adaosuri, stabilit prin hotărârea Guvernului, pentru veniturile din salarii și asimilate salariilor aferente anului 2025.

De asemenea, o condiție pentru aplicarea scutirii de taxe pe suma de 300 de lei este aceea ca venitul brut realizat din salarii şi asimilate salariilor, fără a include contravaloarea tichetelor de masă, respectiv indemnizația de hrană, după caz, acordate potrivit legii, în baza aceluiași contract individual de muncă, pentru aceeași lună, însă să nu depășească nivelul de 4.300 lei inclusiv.

 

 

19. Declarația inteligentă

Prin OUG 128/2024 s-au introdus schimbări la Declarația Unică privind taxarea veniturilor persoanelor fizice cu activități independente, chirii, PFA și alte astfel de câștiguri extrasalariale.

Se introduce, astfel, Declarația unică inteligentă pentru simplificarea declarării și calculului impozitului pe venit și al contribuțiilor sociale pentru persoanele fizice. De asemenea, ordonanța prevede eliminarea obligației depunerii Declarației pentru declararea venitului estimat.

 

20. Puncte gastronomice locale 

Cei care au deschis puncte gastronomice locale trebuie să declare veniturile prin declarația unică. Nivelul normei anuale de venit corespunzătoare pentru punctul gastronomic local, pentru anul 2025, se stabilește la suma de 44.400 lei. 

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.