• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 15 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 27 Octombrie , 2014

Tomograful lui Sabin / Profiler

Într-un anume limbaj, modalităţile de influenţare şi/sau manipulare a opiniilor la nivel de individ sau de grup se numesc „profilare” prin inducerea unor reflexe condiţionate. Inventatorul şi principalul lor utilizator este Big Brother adică BB, acesta fiind totodată şi principalul beneficiar. El poate induce deliberat maselor reflexe condiţionate, poate să le inhibe pe unele şi să dezinhibe altele, să creeze unele noi, declanşând acţiunile dorite. Pentru a atinge aceste scopuri, el se foloseşte predominant de presă.

Prin informaţii atent furnizate se creează stări emoţionale dorite, sunt atinse anumite corzi sensibile ce declanşează reflexele condiţionate urmărite pentru atingerea scopului. O metodă preferată de manipulare sunt talk-show-urile tv live, în care un grup de experţi promovează produsul şi/sau ideea, sub pretextul „dezbaterilor”. Se recrutează participanţi pro şi contra, se discuta pro şi contra, se exprimă sprijinul sau opoziţia. Când totul se termină fără a se ajunge la nicio concluzie (pentru că nici nu se dorea aceasta) subiectul promovat rămâne imprimat în mintea telespectatorilor. Este una din metodele standard.

Tot în zona de intersecţie a programării mentale realizată profesional cu politica publică se află sondajele de opinie. Campaniile de „făurire a opiniei publice” au ca obiectiv modelarea şi manipularea acesteia în cel mai convenabil mod pentru BB. O mare parte din ceea ce citim în ziare sau vedem la televizor a fost mai întâi validat prin asemenea campanii. Este perla coroanei lui BB căci, cu ajutorul miilor de specialişti în noile ştiinţe sociale aflaţi la discreţie şi ţinând strâns în mână toată mass-media şi în special agenţiile de ştiri, se pot crea opinii publice despre aproape orice subiect, pentru a fi apoi diseminate în întreaga lume în mai puţin de două săptămâni. Se definesc „grupuri-ţintă”, sondajele de opinie măsurând de fapt rezistenţa acestora faţă de ceea ce apare la ştiri, adică informaţiile de condiţionare furnizate de maşinăria lui BB. În funcţie de rezultatele obţinute prin aceste barometre de opinie se iau anumite măsuri corective de adecvare a abaterilor de la „cale”.

Oamenii trăiesc cu impresia că sunt bine informaţi fără a-şi da seama că opiniile pe care le cred ale lor au fost de fapt create în altă parte, iar cei care îndrăznesc să fie „altfel“ sunt imediat sancţionaţi social. Libertatea este un drept fundamental pe care cei care se cred stăpânii acestei planete au căutat dintotdeauna să-l submineze, dar dorinţa de libertate a omului este atât de mare, încât niciun sistem nu i-a putut-o smulge din inimă.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.