Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Tomograful lui Sabin / Mura 2: Salvatorul şi vârsta de aur
...„Accentul în acest tip de discurs se pune pe mediocritatea personajului şi a destinului său, atât prin locul natal, prin mediul social căruia îi aparţine, prin viaţa sa privată. În acest caz, simplitatea nu mai este doar deliberată ci devine ostentativă. Mulţimile sunt astfel persuadate, manipulate, motivate să se identifice cu el. Mecanismul de identificare a unui destin individual cu destinul colectiv este principiul care emană din discursul politic al salvatorului.
El posedă toate cele trei tipuri de autoritate şi legitimitate: cea tradiţională, bazată pe uzanţă şi obiceiuri, ca acea a seniorului sau a monarhului ereditar, autoritatea legală/raţională, bazată pe instituţii, pe un statut, este cea a guvernatorului într-un stat modern, unde nu ne supunem persoanei, ci funcţiei cu care Constituţia l-a investit. În fine, există şi autoritatea carismatică a Salvatorului, a Profetului şi chiar a Demagogului.
Există un timp al aşteptării şi al chemării, un timp în care se formează şi se răspândeşte imaginea unui Salvator, apoi un timp al prezenţei Salvatorului, iar în final, timpul amintirii, în care figura sa, proiectată în trecut se va modifica, în conformitate cu capriciile memoriei, cu mecanismele sale selective, cu refulările şi exagerările sale. Poate părea paradoxal, dar mulţi dictatori şi extremişti politici, prin întreţinerea bine gândită a cultului personalităţii, au luat înfăţişarea Salvatorului şi chiar a Protectorului ce are misiunea de a calma lucrurile, de a instala încrederea, de a înfrânge ameninţările răului... Vârsta de aur reprezintă persistenţa unui ritm de viaţă în intimitatea protectoare a unui grup social închis, solidar, strict ierarhizat. Sunt viziuni ale unui prezent şi ale unui trecut definit în funcţie de ceea ce am fost sau de ceea ce se consideră că am fi fost. Periodic, în campaniile electorale revine în discursul politic invocarea perioadei interbelice, un fel de vremuri de aur ale deschiderii culturale, ale civilizaţiei, ale democraţiei, ale simţului civic, mituri cu tonalitate nostalgică, până la patetism de duzină. Esenţa nobilă a omului se confundă cu efortul necontenit de a impune o voinţă unică şi ordonată.
Unii aspiră spre unitate, având convingerea unor avantaje, iar alţii se ţin cu încăpăţânare deoparte, puternica lor individualitate permiţându-le acest lucru. În funcţie de aceste două tendinţe există două tipuri de discurs politic: unul centrat pe argumentarea nevoii de unitate, altul accentuând dezavantajele renunţării la individualitate. Discursul politic este poate cea mai amplă desfăşurare de forţă intelectuală, un melanj mai mult sau mai puţin elegant de adevăr şi minciună, de persuasiune şi manipulare, de dezvăluire şi ocultare ce continuă să seducă şi să fascineze”...