• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 21 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 14 Septembrie , 2012

Tipic pentru Maramureş: din nou victime într-un război politic

Banii necesari ca aerul pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere din Maramureş au fost prinşi într-o previzibilă încleştare politică. Valoarea totală a lucrărilor ce trebuiau executate de firma omului de afaceri Nelu Iordache printr-un contract atribuit se ridică la zeci de milioane de Euro. În loc ca lucrările să fie executate, atribuirea contractului a ajuns în atenţia Parchetului. Deşi a executat deja o parte din lucrări, Iordache şi jenantele drumuri maramureşene riscă să rămână în aer.

 
 

Maramureşul e blestemat şi condamnat la drumuri proaste şi lipsă de fonduri! În mega-jocul de milioane de lei dintre guvern şi asfaltangii, Maramureşul joacă mereu acelaşi rol: al fraierului.

 

Prin Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii, lansat pe vremea defunctului Guvern Boc, urmau să fie reabilitate şi modernizate o serie de drumuri din Maramureş. Contractul a ajuns la unul dintre „regii asfaltului”, Nelu Iordache, care prin firma SC Romstrade SRL din Adunaţii Copăceni şi-a adjudecat, pentru 553,760,795.22 lei, fără TVA, lucrările de proiectare, de modernizare şi reabilitare a drumurilor judeţene şi de interes local din judeţul Bistriţa şi din Maramureş. La licitaţia deschisă a Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului au fost transmise patru oferte, firma condusă de Nelu Iordache fiind cea care a propus preţul cel mai scăzut.

Iniţial, valoarea estimată era de 580,600 milioane lei (fără TVA), după licitaţie valoarea ajungând la 553,7 milioane lei. Din total, pentru Bistriţa-Năsăud se estimează că valoarea contractului este de 311.280.645 lei, fără TVA, restul sumei urma să ajungă în Maramureş.

Acum, banii se pare că sunt din nou blocaţi de matrapazlâcurile ministeriale a căror efecte se răsfrâng asupra Maramureşului. Omul de afaceri Nelu Iordache este considerat de presă protejatul fostului ministru Elena Udrea, încă unul dintre regii asfaltului care s-a îmbogăţit din bani publici. Potrivit presei centrale, a câştigat de-a lungul anilor 1,1 miliarde de euro din contracte cu Ministerul Dezvoltării şi cu cel al Transporturilor. Pentru ultima licitaţie, care includea şi tronsoanele de drum din Bistriţa şi Maramureş, omul de afaceri trebuia să se prezinte la licitaţie având asigurată finanţarea. Numai că Nelu Iordache a venit cu garanţii bancare din Irak, prezentând scrisori false.

 

În aceeaşi emisiune, secretarul de stat în Ministerul dezvoltării, Marcel Boloş, a promis că va sesiza Parchetul în acest caz.

 

Garanţia pentru contractele de 500 de milioane de euro erau în limba arabă. Traducătorii autorizaţi la care a apelat presa centrală demonstrează că pe toate paginile scrisorilor sunt doar înşiruiri de litere, nu texte logice. Şi, cu aceeaşi scrisoare de garanţie despre care se crede că este falsă, a păcălit de trei ori statul. Una dintre licitaţiile adjudecate prin fraudă fiind şi lotul Bistriţa-Maramureş. Marcel Boloş, secretar de stat în MRDT, a declarat pentru presa centrală că: „Era o condiţie impusă pentru ofertanţi ca ministerul să aibă siguranţa că în perioada în care nu face plăţi, cineva va deconta lucrările care au fost executate. (...) Scrisoarea de confort angajantă a fost emisă pentru toate cele trei achiziţii publice organizate în cursul lunilor iulie şi septembrie 2011 de către aceeaşi bancă din Irak”. Deocamdată, ministerul nu a anulat licitaţia, dar a cerut parchetului verificarea autenticităţii scrisorii de garanţie bancară. Aşa că, în loc să înceapă execuţia lucrărilor, proiectul a rămas şi va rămâne încă mult timp, probabil, “în aer”.

Dacă procurorii vor decide că scrisoarea nu are nicio valoare legală, ba mai mult, este falsă, atunci ministerul este obligat să rezilieze contractul. Ciudat e însă că, deşi, cel puţin oficial programul e deocamdată suspendat, firma lui Nelu Iordache a executat lucrări de vreo 290 de milioane de lei, bani pe care ministerul refuză deocamdată să-i deconteze. Până la finalizarea cercetărilor, programul rămâne „în aer”. Altfel spus, Maramureşul pierde încă o dată.

 

În judeţul nostru, firma „regelui” Iordache trebuia să reabiliteze drumurile:

 
Vadu Izei - Săcel          (52,5 km);
Drăghia - Târgu Lăpuş (23,3 km);

limita Sălaj - Gârdani    (16,1 km);

Gârdani - Ardusat         (12,4 km);
Ciolt - Copalnic            (14 km);

limita Satu Mare - Colţirea        (13,1 km);

Bistra - Valea Vişeului (7 km);

Poienile de Sub Munte (6,3 km);

Remeţi pe Someş - Băiţa de Sub Codru            (3,6 km);

Bogdan Vodă - Ieud     (3,3 km);

limita Satu Mare - Fărcaşa        (3,1 km);

Chechiş - Coruia          (2,6 km).
 

Interesant este că firma lui Iordache şi-a adjudecat contractul pentru reabilitarea drumurilor din Bistriţa şi Maramureş, deşi aproape 20 de societăţi comerciale cereau instanţei din Giurgiu, unde firma e înregistrată, să constate insolvenţa. Mai mult, în aceeaşi perioadă, Romstrade a câştigat în asociere cu Arcadia Engineering SRL un contract de 258 de milioane de euro, la o licitaţie organizată de Primăria Otopeni, la care a fost singurul ofertant.

 

Nelu Iordache este un om de afaceri care deţine grupul Romstrade, din care face parte şi compania Blue Air. A devenit antreprenor în 1994, la trei ani de la terminarea Facultăţii de Fizică din Bucureşti, şi şi-a dezvoltat afacerile în jurul terenurilor pe care le deţine în Adunaţii Copăceni, localitatea în care s-a născut.

Deţine şi două restaurante cu autoservire sub brandul Self. În 2010, omul de afaceri a înfiinţat şi compania Blue Line Căi Ferate, companie de transport pe calea ferată. Nelu Iordache a figurat în ediţia 2011 a Topului Forbes 500 Miliardari pe locul 28, cu o avere de 150 milioane de euro.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.