• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 17 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 24 Noiembrie , 2008

Time-out pentru taxa auto

Dupa modificari si ras-modificari, Guvernul a dat un verdict in cazul taxei auto: un an, cu suspendare! Pana la finele anului viitor, autoturismele noi vor fi scutite de plata taxei auto. Motivul? Franarea importului „salbatic” de masini second hand. Taxa de prima inmatriculare devenita apoi auto si, pe urma, de poluare, a devenit taxa de prima... suspendare. Dupa cresterea alarmanta a numarului de masini second hand, Guvernul a decis, saptamana trecuta, sa suspende pentru un an celebra taxa auto. Masura face parte dintr-un „pachet anti-criza”, care are ca scop principal protejarea locurilor de munca, ale carui costuri se ridica la circa 10 miliarde Euro. Planul de crestere economica al Guvernului se aplica incepand cu 1 decembrie, pe o perioada de 13 luni. Si, spre deosebire de varianta initiala, planul adoptat prin hotararea luata saptamana trecuta contine si decizia suspendarii taxei auto pentru toate automobilele noi, a caror capacitate nu depaseste 2.000 de centimetri cubi. Guvernantii au explicat ca hotararea va fi publicata in Monitorul Oficial doar dupa ce primesc „girul” Comisiei Europene, dar „din discutiile preliminare, nu a reiesit ca oficialii europeni ar avea ceva impotriva suspendarii taxei auto pentru masinile noi”. Premierul a explicat ca a discutat si cu presedintele Traian Basescu pe aceasta tema: „Tinand cont de amploarea si ponderea acestei industrii in economia romaneasca, precum si de efectele care incep sa se resimta in aceasta industrie, masurile care au fost luate astazi sunt indreptate in mod clar catre pastrarea locurilor de munca existente. Trebuie sa intelegem ca, altfel, riscam sa ne confruntam cu o serioasa problema de ordin social si nu as dori nimanui sa fie in pielea unui angajat care isi pierde locul de munca si care are de facut fata cheltuielilor curente, ale casei, familiei, poate si datoriilor pe care le-a facut pentru cumpararea de bunuri necesare existentei si care se trezeste fara un loc de munca, asa incat aceasta este prioritatea Guvernului: pastrarea locurilor de munca. Prin urmare, am decis suspendarea platii taxei de poluare pentru autovehiculele inmatriculate, noi si care nu depasesc 2.000 de centimetri cubi. Peste 2.000 nu mai pot fi considerate produse care sa puna in pericol ceea ce se asigura din industria locala. Plata taxei de poluare se suspenda incepand cu data de 1 decembrie 2008, pana la 31 decembrie 2009. Aceasta suspendare este valabila un an de zile”. Premierul a explicat ca, pe langa suspendarea taxei auto, Guvernul a gandit si alte masuri pentru industria auto. Ministerul Mediului si al Dezvoltarii Durabile a primit sarcina de a asigura redistribuirea rapida a cotei ramase neconsumate in cadrul programului de reinnoire a parcului auto. O alta masura se refera la stimularea reinnoirii parcului auto: „Masura prevede o cota de 60.000 de autovehicule si vom face imediat demersurile, in asa fel incat masura sa devina efectiva de la 1 ianuarie si nu cum s-a intamplat anul acesta, in ultima parte a primei jumatati a anului, in luna mai. Aceste masuri sunt destinate stimularii, in primul rand, a vanzarii de autovehicule produse in Romania, in asa fel incat sa ne putem pastra locurile de munca”. Tariceanu a explicat ca importul „salbatic” de masini second hand pune industria romaneasca in pericol si a readus in discutie riscul ca Romania sa devina cimitirul de masini al Europei: „Si va mai spun inca o data ca tarile europene de unde se importa aceste masini sunt foarte fericite ca acele masini pleaca si lasa loc liber pentru vanzarea de masini noi. Ei scapa, deci, de toate rablele care vin in Romania si pot sa vanda masini noi, iar noi ne transformam intr-un fel de cimitir de masini second-hand care, mai repede sau mai tarziu, vor trage pe dreapta, pentru ca nu mai sunt in stare sa circule. Aceste masini second hand sunt cele care au omorat vanzarile de la Dacia si vor omori si altele, pe cei de la Ford si pe toata lumea. Trebuie sa intelegeti foarte bine, interesul nostru nu este sa devenim o tara in care se cumpara si se vand vechituri, ci avem nevoie de locuri de munca si de o economie care sa produca pentru piata interna si pentru export. Atunci, cea mai eficienta masura (nu vad alta, desi exista si altele) este suspendarea importurilor, prin anularea taxelor pentru masinile noi”. Ce se intampla cu banii din taxa de poluare? Prin OUG 50/2008, privind instituirea taxei de poluare pentru autovehicule, se reglementeaza o noua sursa de venit la bugetul Fondului pentru Mediu, urmand ca aceasta sa fie utilizata sub forma de finantari pentru urmatoarele categorii de programe si proiecte de protectie a mediului: a) Programul de stimulare a innoirii parcului auto national; b) Programul national de imbunatatire a calitatii mediului, prin realizarea de spatii verzi in localitati; c) proiecte de inlocuire sau completare a sistemelor clasice de incalzire cu sisteme care utilizeaza energie solara, energie geotermala si energie eoliana; d) proiecte privind producerea energiei din surse regenerabile: eoliana, geotermala, solara, biomasa, microhidrocentrale; e) proiecte privind impadurirea terenurilor degradate sau defrisate; f) proiecte de renaturare a terenurilor scoase din patrimoniul natural; g) proiecte de realizare a pistelor pentru biciclisti. Ioana LUCACEL ioana@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.