• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 26 August 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Miercuri , 23 Septembrie , 2009

Teze unice desfiintate, bac cu trei probe

* Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii a schimbat radical modul in care se finalizeaza ciclurile de invatamant gimnazial si liceal. Elevii de clasa a VIII-a vor sustine testari de tip international, iar cei de clasa a XII-a vor da trei examene in timpul anului si trei probe scrise la bacalaureat. «Revolutie» in invatamant! Din acest an scolar, sistemul de evaluare a elevilor la finalul ciclului gimnazial si liceal se schimba radical. Desfiintarea tezelor unice, introducerea unui sistem de evaluare de tip international, si bac-ul cu doua „runde” de examene, una in cursul anului si una la final, sunt cateva dintre modificarile importante aduse de Ministrul Educatiei, Cercetarii si Inovarii. Dar mai bine detaliem. In urma cu doi ani, Ministerul Educatiei a renuntat la testarea nationala, „botezata” examen de capacitate, prin introducerea tezelor cu subiect unic, care se dadeau la finalul fiecarui semestru. Admiterea computerizata la liceu se facea pe baza acestor medii si a mediei generale din clasele V-VIII. Recent insa, ministerul a decis sa renunte la tezele unice. Potrivit actului normativ emis de Ministerului Educatiei, Cercetarii si Inovarii, „evaluarea nationala pentru elevii clasei a VIII-a reprezinta modalitatea de evaluare interna sumativa a competentelor dobandite pe parcursul invatamantului gimnazial” si se desfasoara intr-o singura sesiune, cu doua perioade: una normala si una speciala, gandita pentru elevii care absenteaza de la prima sesiune. Concret, evaluarea nationala din sesiunea normala se va desfasura in perioada 4-12 mai, iar cea din sesiunea speciala – intre 25 mai si 2 iunie. Elevii claselor a VIII-a vor sustine pe 4 mai 2010 prima proba la limba si literatura romana, iar pe 12 mai 2010 vor da evaluarea la matematica. Elevii care invata intr-una din limbile minoritatilor nationale vor da evaluare si la limba si literatura materna, proba care va avea loc pe 6 mai 2010. Subiectele pentru Evaluarea nationala se elaboreaza in cadrul Centrului National pentru Curriculum si Evaluare in Invatamantul Preuniversitar, tinand seama de urmatoarele cerinte: sa fie formulate dupa modelul evaluarilor internationale; sa fie formulate clar, precis si in stricta concordanta cu programele pentru Evaluarea nationala; sa aiba un nivel mediu de dificultate si sa permita rezolvarea in doua ore. Subiectele pentru Evaluarea nationala se clasifica in categoria documentelor secret de serviciu, din momentul demararii actiunii de elaborare a acestora si pana in momentul in care devin publice si toate persoanele care intra in contact cu ele vor da o declaratie in acest sens. Potrivit normelor metodologice, evaluare fiecarei lucrari se face de catre doi profesori din scoala respectiva « cu respectarea stricta a baremului unic de evaluare si de notare, pe baza unui punctaj pe scara 1-100, acordandu-se 90 de puncte pentru raspunsurile corecte si complete si 10 puncte, din oficiu ». Pentru absolventii din promotia 2010, media de admitere se va calcula dupa o formula diferita, in care media obtinuta la tezele cu subiect unic din clasa a VII-a are o pondere de 25%, media generala la evaluarea nationala din clasa a VIII-a are o pondere de 25%, iar media generala de absolvire a claselor V-VIII are o pondere de 50%. Din acest an scolar si structura bacalaureatului se schimba. Potrivit Ordinului nr. 618/14 septembrie 2009, examenul national de Bacalaureat consta in sustinerea a doua tipuri de probe: evaluari orale si practice pe parcursul anului scolar si evaluari scrise dupa incheierea anului scolar. Pe parcursul anului scolar, elevii vor trebui sa obtina trei certificate, dintre care doua de competenta lingvistica (unul la limba romana si altul la o limba straina de circulatie internationala) si al treilea pentru utilizarea calculatorului. Aceste evaluari se organizeaza si se desfasoara la nivelul unitatii de invatamant, pe parcursul clasei terminale de liceu, in fata unei comisii prezidate de directorul unitatii de invatamant si numite prin decizie a inspectorului scolar general, in conditii stabilite printr-o metodologie elaborata de MECI. Evaluarea scrisa de la finalul anului scolar se va face tot la trei discipline : limba si literatura romana, proba comuna si obligatorie pentru toti elevii, matematica sau istorie, in functie de profilul real sau uman, precum si o proba optionala. In comunicatul Ministerului Educatiei, Cercetarii si Inovarii se arata ca : «In decursul unui an scolar se organizeaza doua sesiuni ale bacalaureatului. Se considera promovati elevii care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii: au sustinut probele prevazute in interiorul anului scolar, au sustinut toate probele scrise si au obtinut cel putin nota 5 la fiecare dintre acestea, iar media aritmetica, calculata cu doua zecimale exacte, a notelor obtinute la probele scrise este cel putin 6. In cazul nepromovarii examenului, pot fi recunoscute in sesiunile urmatoare, la cerere, rezultatele la evaluarile sustinute in decursul anului scolar, respectiv rezultatele la probele scrise la care s-a obtinut cel putin nota 5». Probele scrise de la bac Probele scrise prin care sunt cuantificate competentele formate pe durata invatamantului liceal se sustin dupa incheierea anului scolar, in fata unei comisii formate de inspectoratul scolar judetean. Probele sunt urmatoarele: * proba scrisa la limba si literatura romana - comuna pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile; * proba scrisa la limba si literatura materna - comuna pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile, care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale; * o proba scrisa, diferentiata in functie de filiera, profil si specializare (matematica - pentru profilul real din filiera teoretica, pentru filiera tehnologica sau, dupa caz, pentru filiera vocationala, respectiv istorie - pentru profilul umanist din filiera teoretica sau, dupa caz, pentru filiera vocationala); * o proba scrisa la care elevul poate opta, in conformitate cu filiera, profilul si specializarea urmate, pentru una dintre disciplinele cuprinse in urmatoarele doua grupe de discipline: fizica, chimie, biologie sau informatica; respectiv geografie, filosofie, logica si argumentare, economie, psihologie si, dupa caz, sociologie. Ioana LUCACEL ioana@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.