Curs valutar
Euro
4.5680 RON
Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc
1.4823 RON
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
bonta emese pe 29.02.2024 la 09:22
Domnilor ziaristi, sunteti intr-o grava eroare din nou, sunt in muzeu de pe vremea lui Ceausescu, domnul Alexa
G. Buju pe 16.01.2024 la 01:04
Felicitari lui !
Bun si de cinste Morosan !!
De mirare e ca polutucii din acelashhh aluat moroseni nu fac
Pompiliu Barbu pe 14.11.2023 la 16:08
Un om deosebit! De ar face fiecare roman pe sfert din ce a facut acest om Romania ar fi departe!
Nelu Botiș pe 29.09.2023 la 14:27
1. Stimate domnule Teremtus, cu tot respectul, vreau sa va comunic faptul ca Bonta Emese nu va respecta.
2.
Plimbându-se prin parcarea de lânga fabrica sa, inconjurat de fumul havanei, Johann P. Ackermann prezinta un Mercedes negru clasa sport, al carui acoperis, capota si usa laterala din partea soferului par stantate de un pumn gigantic si ale carui butoane care deschid ferestrele sunt continute in metalul usilor. Este vorba de un vehicul blindat de ultimul tip, noteaza Mark Landler, in cotidianul german Munich Journal, citat de Rompres. “O bomba a explodat chiar lânga aceasta masina. A distrus o intreaga cladire insa toti pasagerii au supravietuit”, povesteste mândru Ackermann, unul din putinii dealeri de masini care isi vinde marfa povestind cum aceasta a fost testata pe bombe.
Comerciantul si clientii
Pentru Johann Ackermann (57 de ani), producerea de vehicule blindate reprezinta o industrie in plina dezvoltare, cu piete “explozive” in Irak, Afghanistan si Arabia Saudita, unde o simpla deplasare de la punctul A la punctul B poate echivala o experienta fatala.
Din ce in ce mai des, vehiculul folosit pentru o astfel de aventura este o limuzina germana blindata asemenea unui tanc. O asemenea fortareata pe roti poate fi cumparata direct de la compania producatoare, sau de la un comerciant precum Ackermann, a carui afacere consta in cumpararea de masini de la firmele producatoare si echiparea lor ulterioara cu dispozitiv blindat. La fel ca in cazul soferilor obisnuiti, si in acest caz, cei care pretuiesc securitatea s-au indreptat spre firme deja celebre precum Mercedes, BMW sau Audi. Nu este vorba doar de cei a caror viata este zilnic pusa in pericol ci si de cei care isi achizitioneaza un model blindat in acelasi fel in care un oligarh rus isi achizitioneaza un nou bodyguard.
“O treime din cei care cumpara masini blindate sunt intr-adevar in pericol, o treime cred ca sunt asa, iar ultima treime vrea sa se creada ca apartinând celorlalte doua categorii”, este de parere Ackermann, sustinându-si parerea cu fotografii ale fostilor sai clienti, printre care cântaretul Frank Sinatra si magicianul David Copperfield.
Una din masinile care asteapta acum sa fie reparata este o raritate si a apartinut unui om de afaceri sloven, care a fost tinta unui atac in toamna trecuta. Barbatul a fost departe de masina la momentul exploziei insa garzile sale, aflate inauntrul masinii au supravietuit, alegându-se cu rani minore. Se stie ca terorismul din Balcani a amplificat industria producatoare de masini blindate. Nu suficient: situatia din Irak a propulsat aceasta industrie pe culmi nebanuite, datorita numeroaselor atentate, ambuscade si chiar atacuri cu grenade care au necesitat un nivel de protectie superior celui oferit de vehiculele blindate obisnuite, folosite in mod curent de celebritatile tematoare sau de industriasii latino-americani.
Piete de desfacere
Potrivit lui Michael Gallmann (un fost ofiter al armatei germane care conduce in acest moment departamentul de productie al vehiculelor blindate din cadrul BMW): “Irakul este in prezent unul din punctele de desfacere importante ale vehiculelor blindate pentru BMW, insa nu face parte din piata noastra obisnuita, fiind, in consecinta, vazut ca un fenomen temporar al pietei de desfacere”.
Nu este de mirare, deci, ca, cu atâtea guverne, persoane si organizatii solicitând acest tip de masini pentru a-si proteja angajatii, timpul de asteptare pentru achizitia lor a devenit foarte lung, mai ales ca firme precum Mercedes-Benz vor sa mentina in continuare o calitate garantata si, prin urmare, nu produc mai mult de 20 de limuzine blindate pe luna. Daca la perioada lunga de asteptare mai adaugam si faptul ca o astfel de limuzina costa 425.000 de dolari, fata de 142.000 de dolari cât costa un SUV (masina de teren), ne-am putea gândi ca exista destul de putini doritori. Dimpotriva, insa, cererea este din ce in ce mai mare, desi de multe ori este afectata de unele schimbari cerute de securitatea persoanelor dintr-o anumita zona. Spre exemplu, desi Toyota Land Cruiser era unul din vehiculele de teren foarte populare printre cei care se deplasau in Afghanistan, in Irak, multi angajati ai unor companii americane si japoneze au declarat ca prefera sa se tina departe de aceste masini, deoarece ele au inceput sa fie asociate cu strainii care vin in aceasta tara alaturi de trupele aliate.
Norocosi si victime
Unul din lucrurile care merita sa fie spus despre productia de vehicule blindate este ca, in general, firmele producatoare prefera sa nu le faca reclama, in principal din cauza discretiei care trebuie sa inconjoare clientela expusa riscului. Uneori, insa, aceasta strategie este intentionata, cu scopul de a crea o aura de mister in privinta acestor masini fabuloase.
Oricum, cea mai buna publicitate care se poate face acestor masini ne vine tot de la stirile de seara, unde aflam de noi atentate si de victime care au reusit sa scape din ele datorita prevederii de a se afla in masini blindate. Un exemplu in acest sens l-a oferit luna trecuta Anatoli Ciubais, arhitectul privatizarii rusesti din anii ’90, care a reusit sa scape dintr-o ambuscada provocata in timp ce se afla in drum spre serviciu, ca urmare a faptului ca se afla intr-un BMW blindat. Dupa lansarea explozibilului, autorii atentatului au inceput sa traga in masina lui Ciubais, stricându-i parbrizul, aripa dreapta, insa el a scapat nevatamat.
Se pare ca nici publicitatea proasta nu pare sa dauneze: Mercedes ramâne liderul incontestabil al productiei de vehicule blindate chiar daca, in 1989, Alfred Herrhausen (presedintele de atunci al Deutsche Bank) a fost ucis in apropiere de casa sa, când o bomba ascunsa intr-un rucsac de copil a aruncat in aer Mercedes-ul sau blindat.
Din 1928, Mercedes a inceput producerea de automobile care sa beneficieze de ceea ce a fost numit “protectie speciala”. Unul din cele mai vechi modele ale sale, Grand Mercedes din 1935, a devenit cunoscut drept masina imparatului Hirohito. Un tip asemanator a fost detinut si de Hitler.
Competitor pentru Mercedes
In comparatie cu Mercedes, BMW, cu 30 de ani de experienta in domeniu, este relativ nou venit pe piata producatorilor de automobile blindate, insa ambitiile sale sunt mari, deoarece, asa cum spunea Gallmann, “noi dorim ca toti sefii de stat sa aiba BMW-uri blindate”.
Potrivit responsabilului de la BMW, principala caracteristica a masinilor produse de firma sa este cea care asigura apararea, nefiind de mirare in acest caz ca blindatele BMW sunt echipate cu spatii speciale de depozitare a armelor sau cu un dispozitiv de produs fum pentru a face mai putin vizibila masina in timpul ambuscadelor.
Totodata, responsabilul BMW este de parere ca firma sa fabrica masini mai sigure decât cele produse de companii mai mici, cum ar fi cea a lui Ackermann, care pur si simplu blindeaza locul soferului inauntrul si in afara masinii. ”Si ce? Mai bine cu o umflatura blindata in jurul tau, decât cu un glont in cap”, comenteaza Ackermann la aceasta sugestie rautacioasa facuta de cei de la BMW.
The New York Times
Comentariile celorlalți
Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.
Comentează acest articol
Adaugă un comentariu la acest articol.