Curs valutar
Euro
4.5680 RON
Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc
1.4823 RON
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
bonta emese pe 29.02.2024 la 09:22
Domnilor ziaristi, sunteti intr-o grava eroare din nou, sunt in muzeu de pe vremea lui Ceausescu, domnul Alexa
G. Buju pe 16.01.2024 la 01:04
Felicitari lui !
Bun si de cinste Morosan !!
De mirare e ca polutucii din acelashhh aluat moroseni nu fac
Pompiliu Barbu pe 14.11.2023 la 16:08
Un om deosebit! De ar face fiecare roman pe sfert din ce a facut acest om Romania ar fi departe!
Nelu Botiș pe 29.09.2023 la 14:27
1. Stimate domnule Teremtus, cu tot respectul, vreau sa va comunic faptul ca Bonta Emese nu va respecta.
2.
Luni , 15 Ianuarie , 2007
Taxa pentru prima inmatriculare a generat primul conflict cu UE La judecata cu UE!
La cateva zile de la momentul aderarii Romaniei la UE a izbucnit si primul conflict cu Uniunea. Motivul? Noul Cod Fiscal a introdus de la 1 ianuarie 2007 controversata taxa pentru prima inmatriculare. Dosarul se pare ca va ajunge la Curtea Europeana de Justitie.
Momentul aderarii Romaniei la UE a coincis cu intrarea in vigoare a peste 400 de acte normative, iar o buna parte dintre acestea au adus modificari in domeniul fiscal. Dupa numeroase termene amanate si ras-amanate, de la 1 ianuarie 2007 a intrat in vigoare si noul Cod Fiscal. Si, la numai cateva zile de la aceasta data, actul normativ a generat prima „ciocnire” cu Uniunea Europeana. Motivul? Noua „biblie fiscala” introduce o taxa speciala pentru prima inmatriculare a autovehiculului in Romania, atat pentru cele autohtone, cat si pentru cele din import, fiind platita de agentii economici producatori sau importatori si de catre persoanele fizice care cumpara autoturisme. Masura, ce se doreste a fi una antipoluare, a generat numeroase controverse inca de la initierea ei. Ba mai mult, au existat acuze potrivit carora masura a fost luata la presiunile importatorilor de automobile noi. Intr-o conferinta de presa, si, ulterior intr-un comunicat de la inceputul lunii martie a anului trecut, ministrul mediului, Sulfina Barbu, explica: „denumirea acestei taxe este inca subiect de discutie in cadrul grupului de lucru, denumirea actuala fiind adoptata pentru moment datorita faptului ca se numea astfel in tarile care au aplicat-o pana acum. Formula de taxa de inmatriculare exista deja in sistemul fiscal romanesc. Este vorba de o taxa variabila in functie de greutate, structurata in trei trepte (94.800 – 187.900 – 375.700 lei vechi) care se aplica la fiecare inmatriculare indiferent daca este prima sau nu si care reprezinta contravaloarea procesarii documentelor de catre serviciul de specialitate, in cazul inmatricularii. Facem precizarea ca pentru autoturismele care sunt inmatriculate in momentul de fata, in cazul reinmatricularii, se va plati taxa de inmatriculare care exista deja in sistemul fiscal romanesc. Noua taxa, care se va institui de la 01.01.2007 nu va afecta in nici un fel, nici macar in cazul reinmatricularii, autoturismele care sunt in momentul de fata in circulatie”. Contestata de UE! Desi, la momentul respectiv ministrul mediului sestinea ca taxa ar respecta normele UE, se pare ca lucrurile stau cu totul altfel. Chiar si comisarul European Ludovic Orban a declarat ca aceasta taxa nu corespunde normelor europene. Daca in Romania, unde-i lege e si tocmeala, in UE nu se glumeste deloc cand vine vorba de legislatie. Iar exemple exista: Polonia a fost prima care a aflat ca astfel de taxe nu sunt agreate de comunitate, dupa ce UE a dat-o in judecata pentru conditiile impuse la inmatricularea masinilor second-hand. Si tari precum Ungaria, Finlanda si Danemarca au probleme similare. Daca in urmatoarele saptamani lucrurile nu se vor schimba, se pare ca „lista neagra” a statelor actionate la Curtea Europeana de Justitie se va completa cu Romania. Ba mai mult, daca sentinta va fi una favorabila, taxa „botezata” si „taxa Tariceanu” pentru ca primul ministru este implicat in afacerile cu masini, Romania ar putea plati si o amenda usturatoare. Achitata, desigur, tot din bugetul Statului, adica din banul public. De fapt, Comisia Europeana se pare ca a demarat deja o investigatie interna privind legalitatea introducerii de catre Romania a taxei de prima inmatriculare auto si ar putea deschide in luna martie procedura pentru incalcarea Tratatului UE daca legislatia interna nu va fi modificata. ULTIMA ORA: Ministrii Sulfina Barbu si Sebastian Vladescu au anuntat ca vor organiza o conferinta de presa pentru a prezenta informatii cu privire la aceasta taxa. Se pare ca, in ciuda avertismentelor UE, cei doi continua sa sustina introducerea acestei masuri, considerand-o conforma cu normele europene.
Calculul taxei “Taxe speciale pentru autoturisme si autovehicule Nivelul taxei speciale Art. 2141 - (1) Intra sub incidenta taxei speciale autoturismele si autovehiculele, inclusiv comerciale, cu exceptia celor special echipate pentru persoanele cu handicap. (2) Nivelul taxei speciale este prevazut in anexa 4 care face parte integranta din prezentul titlu. (3) Sumele datorate bugetului de stat drept taxe speciale se calculeaza in lei, dupa cum urmeaza: Taxa speciala = A x B x C 100-D/100 x, unde: A = capacitatea cilindrica; B = taxa prevazuta in coloana 3 din anexa nr. 4; C = coeficientul de corelare a taxei prevazut in coloana 2 de la anexa nr. 5; D = coeficientul de reducere a taxei in functie de deprecierea autoturismului/ autovehiculului, prevazut in coloana 3 de la anexa nr. 5. (4) Nivelul coeficientilor de corelare si de reducere a taxei speciale este prevazut in anexa nr. 5 care face parte integranta din prezentul titlu. (5) Vechimea autoturismului/autovehiculului rulat se calculeaza in functie de data fabricarii acestuia. Exigibilitatea si plata taxei speciale la bugetul de stat Art. 214. 2. - Taxele speciale se platesc cu ocazia primei inmatriculari in Romania”.
Productia autohtona ajutata „Nu sunt la curent deocamdata cu acest subiect. Din punctul de vedere al faptului ca sunt conducator auto, mie mi-ar conveni ca productia autohtona sa fie ajutata, dar in acelasi timp sa fie preturile la masini mai mici. Eu m-as bucura sa nu vina de afara toate rablele, si asa destul de scumpe, si sa-mi pot cumpara o masina ieftina autohtona, cu piese de schimb mai ieftine. Este pozitia mea personala, nu in numele institutiei”, a spus Calin Crisan, comisarul sef al Garzii de Mediu Maramures.
Ioana LUCACEL
ioana@gazetademaramures.ro
Comentariile celorlalți
Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.
Comentează acest articol
Adaugă un comentariu la acest articol.