• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 02 Decembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 18 Iulie , 2016

Taxa auto, restituită integral

Câteva milioane de români au de primit bani de la stat, sume ce reprezintă recuperarea taxei auto, întrucât Comisia Europeană a stabilit în urmă cu câţiva ani că aceasta îi discriminează pe români în faţa celorlalţi cetăţeni ai Uniunii Europene, UE, din care şi ţara noastră face parte.

 

În urma deciziei recente a Comisiei Europene, statul român s-a obligat să restituie integral banii daţi de români pentru taxa auto, dar nu imediat, ci eşalonat pe o perioadă de 5 ani. Hotărârea Guvernului i-a revoltat pe mulţi posesori de autoturisme care au decis să îşi caute dreptatea la cea mai importantă instanţă a Europei, Curtea Europenă de Justiţie, CJUE.

În urma sesizărilor românilor, magistraţii europeni au decis că rambursarea într-o perioadă de cinci ani calendaristici a vechii taxe auto, prin plăţi anuale de 20% din suma datorată, încalcă principiile jurisprudenţei europene, iar statul român nu poate invoca insuficienţa fondurilor în acest sens.

Ministerul Mediului, Cristiana Palmer, a declarat că la nivelul ministerului s-a constituit deja o comisie care va analiza toate variantele, astfel încât decizia să fie respectată. O soluţie va fi anunţată în cel mai scurt timp.

De asemenea, ministrul a lăsat de înţeles că va fi cu siguranţă o variantă care să nu afecteze pe nimeni, argumentul Guvernului prezentat în faţa Curţii că nu sunt bani pentru a face restituirea integral nu a funcţionat. Acum, executivul trebuie să găsească o nouă variantă astfel încât cei care au plătit taxa auto să îşi primească banii integral. „Lucrăm la o nouă variantă de taxă de timbru, avem un grup de lucru şi sper ca, până în toamnă, când reintrăm în activitatea intensă pe domeniul acesta, să venim cu o variantă care sper să fie echitabilă pentru toată lumea şi inclusiv pentru principiul «poluatorul plăteşte», care este de fapt fundamentul unei astfel de taxe”, a spus ministrul.

 

Întrebată ce se va întâmpla cu cei care ar fi urmat să primească înapoi această taxă, demnitarul a spus că se lucrează pentru identificarea unei modalităţi de returnare a banilor.„O să vedem. Aşa cum am găsit o soluţie pentru cei din trecut, pentru că acelaşi lucru s-a întâmplat, Curtea Europeană de Justiţie a declarat că taxa este ilegală şi până acum oamenii trebuiau să dea statul în judecată ca să îşi recupereze banii, anul acesta eu am introdus în mod special şi am lucrat cu colegii, am făcut un ordin de ministru comun ca să dăm posibilitatea ca şi pe cale administrativă să se recupereze aceşti bani de către cetăţeni şi vom vedea ce formulă vom avea în final, care să fie modalitatea de a returna banii”, a spus Cristina Paşca-Palmer.

Ea a adăugat că nu are o estimare privind suma care trebuie returnată, însă a precizat că trebuie multă atenţie, pentru că aceste sume alimentează fondul de mediu din care sunt susţinute financiar foarte multe programe noi.

 

În 13 iunie, Ministerul Mediului a informat că a luat act de Decizia Curţii de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) din 9 iunie 2016, cu referire la prevederile OUG 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule.

„În fapt, conform Deciziei, CJUE declară că nu se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe autovehicule care se aplică autovehiculelor rulate importate cu ocazia primei lor înmatriculări în acest stat membru şi autovehiculelor deja înmatriculate în statul membru respectiv cu ocazia primei transcrieri în acelaşi stat a dreptului de proprietate asupra acestora din urmă. Totodată, Curtea se opune ca statul membru respectiv să scutească de această taxă autovehiculele deja înmatriculate pentru care a fost plătită, dar nu a fost restituită o taxă în vigoare anterior declarată incompatibilă cu dreptul Uniunii”, preciza atunci Ministerul Mediului.

 

 

„Un asemenea sistem de rambursare a sumelor îl plasează pe justiţiabil într-o situaţie de incertitudine prelungită cu privire la data la care va obţine rambursarea integrală a cuantumului taxei plătite fără a fi datorate”, spun magistraţii. Aceştia au decis că rambursarea într-o perioadă de cinci ani calendaristici a vechii taxe auto, prin plăţi anuale de 20% din suma datorată, încalcă principiile jurisprudenţei europene, iar statul român nu poate invoca insuficienţa fondurilor în acest sens.

Concret, judecătorii CJUE s-au opus termenului de cinci ani pentru rambursarea vechii taxe auto (denumită, în perioada 2007 – martie 2013, taxă specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxă pe poluare pentru autovehicule şi taxă pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule), după ce, în ultima perioadă, au pus la zid atât taxa pe poluare, cât şi taxa pentru emisiile poluante,declarate de către CJUE incompatibile cu dreptul Uniunii Europene. Judecătorii europeni arată că autorităţile române nu pot invoca insuficienţa fondurilor atunci când decid rambursarea eşalonată a taxelor auto: „Nu se poate admite ca un stat membru, în calitatea sa de debitor într-un litigiu, precum litigiul principal, să se poată prevala de o insuficienţă a fondurilor pentru a justifica imposibilitatea executării unei decizii judecătoreşti care îi recunoaşte justiţiabilului un drept conferit de ordinea juridică a Uniunii”, este precizat în hotărârea CJUE, care stipulează, practic, că taxa auto trebuie restituită integral.

 

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.