• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 24 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 18 Mai , 2018

Succes de prestigiu pentru pictura contemporană din România La Trienala Internațională de Pictură din Regiunea Carpatică

Într-o atmosferă cum rar poate fi întâlnită (mai ales la noi) a avut loc festivitatea de deschidere a Expoziției Internaționale de Pic­tură, precum și premierea câștigătorilor selecționați de către un juriu format din elitele culturale ale țărilor participante.

Cele cinci țări din Regiunea Carpatică sunt: Polonia, Ucraina, Slovacia, Unga­ria și România. Expoziția se desfășoară sub Înaltul Patronaj al Președintelui Republicii Polonia - Andrzej Duda a cărui cuvânt de deschidere este men­ționat în prefața albumului catalog ce însoțește această manifestare de artă internațională. La eveniment a fost prezent Președintele Parlamentului Republicii Polonia, care a asigurat alocarea fondurilor necesare pentru urmă­toarele ediții, dar totodată și pentru a doua ediție a Bienalei de Artă Interna­ționale a Grupului de la Visegrad. Acest eveniment de excepție a cuprins patru expoziții care s-au desfășurat în locații diferite pe parcursul zilelor de vineri și sâmbătă: prima expoziție a avut loc la Centrul Cultural Nauki Zamek (la ora 18.00), un castel de la marginea orașului, care pe lângă expoziții de artă, găzduiește concerte și recitaluri, un bun prilej pentru localnici de a participa de fiecare dată la aceste evenimente, cu pasiune și demnitate și cu bucuria de a admira panorama orașului de pe esplanada castelului. A fost expoziția personală a artistului polonez Sylwester Stabryla (care a inițiat numeroase conexiuni cu artiști din Spania), cu o temă ce repune în actualitate dilema existenței umane în formule de realizare artistică novatoare, îmbinând tehnica picturii în acril și ulei, ce dovedesc o bună stăpânire a artei desenului și meșteșugului picturii. La ora 20.00 a avut loc al doilea eveniment constituit din Expoziția de Artă a celor șapte membri ai Juriului Trienalei (artiști plastici pentru că din juriu au făcut parte și teoreticieni, istorici de artă și critici), la Galeria de Artă Contemporană a orașului Przemyslu, fapt cu atât mai convingător de calitatea profesională a organizatorilor evenimentului.
A doua zi, sâmbătă, 12 mai, la ora 12.00, la Muzeul Național al orașului a avut loc vernisajul Artiștilor din Ostrava, din Cehia, unul din membrii acestui grup fiind laureatul Marelui Premiu al ediției anterioare a Trienalei. Muzeul Național din localitate este o construcție arhitectonică modernă, asemănător cu Muzeul de Artă Catalană din Barcelona, cu generoase spații expoziționale, cu ingenioase surse de lumină și pasarele de acces, ce pun în valoare exponatele, atât din expozițiile permanente cât și de manifestările temporare, cum este și acest caz. În aceeași zi a avut loc vineri la ora 20.00, Vernisajul Trienalei SILVER QUADRANGLE 2018, la castelul amintit la început. Marele Premiu la această ediție i-a fost atribuit pictorului român din Oradea, Teofil Ioan Stiop, din șase nominalizări. Au mai fost atribuite: Marele Premiu al Ministerului Culturii din Polonia, două Premii ale sponsorului și încă patru Distincții de Onoare ale Juriului Trienalei printre care m-am numărat și eu. Din partea României, Membru al Juriului a făcut parte domnul prof.univ.dr. Aurel Chiriac, conducător de lucrări științifice de doctorat la Universitatea de Vest din Timișoara – Facultatea de Arte și Design din Timișoara și Director al Muzeului Țării Crișurilor din Oradea.
Expoziția a reunit lucrări de o înalță ținută profesională, cu dimensiunea impusă de 100x100 cm, o impecabilă prezentare, iar despre etalarea și panotarea acestora se pot trage concluzii întru perfecționarea actului artistic promovat de galerii și muzee. Lucrările se susțin reciproc, se pun în valoare (nu contează alte criterii de evidențiere, decât calitatea), iar cele două săli circulare etajate (în diametru de 20 de metri) ale Bastionului Castelului care a găzduit expoziția „armonizează” distanța dintre receptor și lucrarea expusă. Din Baia Mare, o lucrare curajoasă, dar și inedită, a expus mai tânăra mea colegă Greti Adriene Papiu, prezentată la loc de cinste în proximitatea juriului care a decernat înaltele distincții.

A fost o călătorie necesară pentru mine, deoarece evenimentele din ultima vreme, la care asistăm cu condescendență, înstrăinează pe zi ce trece viața de la acest parcurs firesc al țărilor din vecinătatea noastră. Przemyslu, un oraș încărcat de istorie, cu numeroase urme ale războiului (monumente, mausolee, cazemate, cimitire ale eroilor), dar și de biserici, de diferite culte (romano-catolic, greco-catolic, franciscan, ortodox...), adevărate monumente arhitectonice din perioada Barocului subliniază identitatea spirituală și culturală a orașului, alături de edificii administrative, reședințe de locuit, instituții de cultură și artă restaurate și nu racordate la postmodernism. Cred că rugăciunea pentru Polonia, la slujba de vecernie dintr-o biserică catolică, la care am participat, era rostită alături de preot (care nu avea microfon, ca un Dj) de întreaga comunitatea... Și bise­rica era plină! Nihil sine deo!

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.