• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 25 August 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 19 August , 2024

Subvențiile partidelor politice în primele șase luni din 2024

Raportul analizează veniturile și cheltuielile partidelor politice legate de subvenții din primele 6 luni ale anului 2024, problemele legate de lipsa de transparență a perioadei de precampanie, precum și reglementările privind cheltuirea subvențiilor în timpul campaniilor electorale. 

Autoritatea Electorală Permanentă a virat în perioada ianuarie-iunie către șase partide 133 de milioane de lei:

PSD – 52,1 milioane de lei

PNL – 44,1 milioane de lei

USR – 23,8 milioane de lei

PMP – 445 mii lei (începând doar cu luna iunie)

AUR – 10,5 milioane de lei

ProRo – 1,9 milioane lei

În aceeași perioadă, partidele au cheltuit 198 de milioane lei, adică aproape 150% raportat la banii primiți. Toate partidele au cheltuit mai mult decât au primit: AUR (274%), USR (178%) și PNL (152%). PSD a alocat puțin peste cât a primit în prima jumătate de an. Procentual, PMP a avut cele mai mari cheltuieli (de cinci ori!), cel mai probabil din economii. Pro România a cheltuit puțin (67 mii lei) în luna iunie.

Cele mai mari cheltuieli s-au înregistrat în lunile aprilie – 56 de milioane (28%) și martie – 35 de milioane de lei (18%). S-au înregistrat cheltuieli de 32 de milioane în luna mai și 27 de milioane în luna iunie. Notăm că, în perioada campaniei electorale, valorile s-au redus, însă partidele au cheltuit mult în precampanie. Aceste fonduri nu se includ în rapoartele pentru campania electorală, fiind vorba despre finanțarea activității curente a partidelor.

Partidele au continuat să aloce sume semnificative de bani pentru promovarea partidului sau a unor membri ai acestuia în paralel cu desfășurarea campaniei electorale. Partidele au cheltuit 34 de milioane de lei pentru promovarea partidului (presă și propagandă/ spoturi publicitare) în lunile mai și iunie –  nu știm însă exact care sunt cheltuielile specifice pentru perioada 10 mai – 8 iunie, cât a durat campania electorală, ci doar pentru perioada integrală de două luni.

 

Destinația celor mai mari cheltuieli

Chiar dacă partidele au avut strategii de comunicare relativ diferite, subvențiile cheltuite pentru contracte destinate liniei bugetare presă și propagandă reprezintă pe de o parte cea mai mare valoare în lista de cheltuieli a fiecăruia. Se observă cheltuieli semnificative și pentru sondaje, consultanță politică sau organizarea de activități cu caracter politic.

 

Per total, cele mai mari sume au fost cheltuite pentru:

presă și propagandă: 109,3 milioane de lei – 55% din totalul cheltuielilor;

consultanță politică: 17,4 milioane de lei – 8,8% din totalul cheltuielilor;

personal: 15,7 milioane de lei – 7,9% din totalul cheltuielilor;

activități politice: 12,7 milioane de lei – 6,4%;

sondaje de opinie: 11,8 milioane de lei – 6%;

bunuri mobile și imobile: 7,5 milioane de lei – 3,8%;

producția și difuzarea de spoturi publicitare: 5,7 milioane de lei – 2,9%;

alte categorii: 18 mil – 9 %.

 

Pentru presă și propagandă, partidele au cheltuit proporțional cea mai mare valoare pentru jumătate de an, începând cu 2021. Dacă anul trecut cheltuielile au ajuns la 58 de milioane de lei, în 2024 au cheltuit 109 milioane, aproape dublu. Comparativ, în 2023 partidele au cheltuit 120 de milioane de lei pentru aceeași linie bugetară.

Cheltuielile pentru consultanță politică s-au ridicat la 17 milioane de lei, dintre care cea mai mare parte – 14 milioane de lei – au fost înregistrate de PNL.

PSD a cheltuit constant între 250 și 300 de mii de lei. La PNL se regăsesc câte două vârfuri semnificative, a câte 3,2 milioane de lei, în lunile aprilie și iunie. USR a cheltuit cel mai mult în aprilie și mai: aproape 410 mii de lei în fiecare lună. Dacă la PSD observăm o scădere a cheltuielilor pentru consultanță, la USR și PNL se observă creșteri față de anii trecuți.

Sondaje de opinie

Cheltuielile pentru sondaje au ajuns la aproape 12 milioane de lei. PSD, PNL și USR au cheltuit aproape la fel, în marja a 3,5 – 4 milioane de lei. AUR nu a dedicat fonduri pentru realizarea de sondaje în 2024, deși avusese o cheltuială importantă, de 1,9 milioane lei, în octombrie 2023.

PSD a cheltuit cel mai mult în luna martie (1,3 milioane lei), iar PNL în aprilie (aproape 1,6 milioane lei). La USR se observă o creștere a valorii contractelor pentru sondaje, ajungând la cea mai mare valoare în luna mai, aproape 1,5 milioane lei.

 

Organizarea de activități politice

Cheltuielile pentru organizarea de activități politice au atins 12,7 milioane de lei. Jumătate se află în lista de cheltuieli AUR, partid care a fost activ în a organiza activități cu electoratul. Al doilea partid clasat ca valoare a cheltuielilor este USR, cu 3,8 milioane de lei. PNL a cheltuit 1,8 milioane, iar PSD, 617 mii, ceea ce arată interesul mai redus al celor două partide pentru activități cu electoratul.

 

Personal

Partidele au cheltuit 15,7 milioane de lei pentru personal. USR și PSD rămân cele care investesc cel mai mult în personal, 5,5 milioane de lei, respectiv 3,7 milioane de lei. Cheltuielile lunare sunt relativ constante la toate partidele.

 

Investiții în bunuri

Partidele au cheltuit 7,5 milioane de lei pentru bunuri mobile și imobile. Cea mai mare parte dintre aceste fonduri  – 6 milioane de lei – se regăsește la PNL, care a plătit aproximativ 1,3 milioane de lei lunar între martie și iunie – cheltuielile sunt pentru sediul central al PNL din Aleea Modrogan.

Partidele pot cheltui banii din subvenții pentru promovarea partidului (publicitate politică – oricând) sau pentru promovarea competitorului electoral (publicitate electorală – în timpul campaniilor electorale). Spre deosebire de perioada de campanie, regulile privind modul în care se pot promova partidele politice în afara acesteia sunt relativ limitate.

Pentru alegerile din iunie, cheltuielile din fonduri publice declarate în campanie se regăsesc aproape exclusiv la liberali. La europarlamentare, PNL a declarat cheltuieli din subvenții 26 de milioane de lei, la care se adaugă 1,3 milioane lei pentru locale. În plus, în lunile mai și iunie PNL a realizat cheltuieli pentru presă și propagandă (cheltuieli curente ale partidului) de aproape 14 milioane de lei, pe lângă cele din campanie. Conform AEP, cheltuielile pentru campanie nu se raportează în declarațiile lunare, care se referă doar la activitatea curentă a partidelor.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.