• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Marţi , 23 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 7 Septembrie , 2009

Subordonarea Justitiei, falimentul Statului

* Batalia pentru Justitie, disputa cu magistratii sunt inceputul sfarsitului, afirma cei din sistem. Inamicii publici numarul unu, magistratii au intrat in conflict cu celelalte doua puteri ale statului, cea legislativa si cea executiva. Aceasta e partea vazuta a razboiului intre puterile statului. Dupa cortina grea a politicii romanesti se aud armele luptelor fara precedent intre magistrati si politicieni. Se incearca subordonarea magistratilor, respectiv a actului justitiei. Inceputul sfarsitului? Institutia care imparte dreptatea pe pamant este calcata in picioare de deciziile guvernamentale. Justitia romaneasca este in pragul falimentului. Pe langa taierea sporurilor, presiunile incredibile si volumul imposibil de munca s-a ajuns in situatii jenante, in care, din cauza lipsei banilor, instante nu pot nici macar sa citeze partile implicate intr-un proces. Protestul magistratilor si falimentul sistemului de justitie darama, ca un domino, aproape toate institutiile statului si domeniile de activitate. In plina criza economica, litigiile comerciale, inregistrarea societatilor sau radierea lor este blocata. Mai mult, «paralizarea justitiei» genereaza haos si incurajeaza cetatenii sa-si faca dreptate pe cont propriu. In ultima perioada tot mai multe victime decid sa-si bata sau chiar sa ucida agresorii, in loc sa apeleze la un sistem cu probleme. De saptamana trecuta, magistratii au initiat o forma de protest fara precedent. Toate cauzele aflate pe rol sunt amanate. Exceptie fac cauzele penale privind masurile preventive si cele de materie civila care privesc plasamentul minorilor. Motivul? Legea unica de salarizare, prin care pierd 50% din sporuri si care a pus capac unui lung sir de probleme. Bugetul justitiei e in criza de la inceputul anului trecut, cand, mai multe instante au acuzat ca nu au nici macar bani pentru corespondenta. Din cauza ca criteriul formal al citarii partilor nu poate fi indeplinit, multe din procese sunt amanate si ras-amanate. Disperate, multe dintre parti au ajuns sa urmareasca pe portalul instantelor de judecata programul sedintelor. O alta problema care se tot agraveaza este volumul mare de munca. Magistratii recunosc ca trebuie sa scrie zeci de motivari pe zi si, din cauza numarului mare de dosare uneori nici nu apuca sa studieze cazul. La acestea se adauga presiunile imense sesizate in ultima vreme de magistrati. Dincolo de ingerintele politice, judecatorii acuza ca sunt haituiti de diferite structuri care au apucaturi demne de securitate. Nemultumirile magistratilor au ajuns inclusiv la Parlamentul European si Consiliul Europei, dar presedintele Asociatiei Magistratilor din Romania, Mona Pivniceru a declarat recent ca magistratii au inceput sa fie chestionati si intimidati din aceasta cauza. Magistratii sunt hartuiti. O realitate care poate avea efecte nebanuite. In Maramures, judecatorii au aderat la protestul magistratilor din tara chiar din prima zi a protestului. Procesele aflate pe rol au fost amanate cu exceptia celor urgente si stabilite protestatari. In a doua zi a protestului, au fost aceleasi amanari. S-a dat termen in luna noiembrie. Multi oameni care au venit la Tribunal au iesit din Palatul Administrativ fara sa inteleaga nimic. Presedintele Tribunalului Maramures, Mihai Pop-Cerneanu a semnat textul protestului maramuresean si explica de ce s-a ajuns in aceasta situatie. „S-a ajuns la aceasta forma de protest deoarece in interiorul sistemului judiciar s-a instaurat o stare de tensiune cauzata de mai multi factori. In primul rand de legea unica a salarizarii. Prin grilele propuse urmand ca salariile magistratilor sa se reduca cu circa 60%, daca luam in calcul si sporul de solicitare neuropsihica. In acest context va fi o reducere neta a salariului cu 60%. Chiar daca nu luam in calcul acest spor, un judecator care acum castiga 40 de milioane de lei va ajunge aproape la jumatate. O alta problema, sistemul este subfinantat. Zilnic primim amenintari de la furnizorii de utilitati ca vor fi taiate: apa, curentul, telefonul. Nu ne putem plati facturile! Este inadmisibil! Este inadmisibil ca noi, magistratii, sa purtam negocieri cu furnizorii pentru a ne putea continua activitatea. Este inadmisibil ca noi, magistratii, sa platim o parte din cheltuieli pentru ca sa poata functiona justitia din Romania. Cumparam hartie, rechizite si multe altele. Pe de alta parte, este o problema cu resursele umane. Insuficienta magistratilor duce la probleme”, ne-a declarat presedintele Tribunalului Maramures, Mihai Pop-Cerneanu. Magistratul sef al Tribunalului a afirmat ca problema resurselor umane este deosebit de grava. In medie, in Maramures un judecator are de solutionat peste 100 de dosare pe zi. De exemplu, intr-un an la noi in judet sunt judecate circa 12.000 de dosare de catre 21 de judecatori. Comparativ, in Bistrita, la acelasi numar de judecatori revin 6.000 de dosare. Judecatorii maramureseni nu stau la serviciu opt ore, ci 12 si chiar 16 ore. Mihai Pop-Cerneanu ne-a spus ca de zece ani nu au fost suplimentate „robele” de judecatori, desi au fost facute solicitari in acest sens. Presedintele Tribunalului a afirmat ca amanarile afecteaza problemele cetatenilor, dar protestul magistratilor nu este indreptat impotriva lor, ci impotriva sistemului, a neputintei de a infaptui un act de justitie in conditii decente. Problema magistratilor din Romania este pusa tendentios si fara temei. In toata tara sunt circa 4000 de magistrati. Din acest numar circa 1 la suta are acea salarizare care a produs valul de proteste. Restul magistratilor au salarii care nu sfideaza bunul simt, mai ales daca luam in calcul raspunderea pe care o au si problemele care au aparut in ultimii ani. Presiunile politice sunt din ce in ce mai puternice. Magistratii trebuie sa faca fata unor oameni care gandesc cu un carnet de partid. Pentru a ramane pe baricadele unei justitii „oarbe”, magistratii au nevoie de venituri pe masura acestor necesitati. Ei nu cer mai mult. Cunosc situatia unor sefi din sistem, nu sunt de acord, nu vor sa ajunga acolo, vor doar sa apere statul de drept. Iar politicienilor le transmit mesaje in acest sens. Nu vor sa iasa cu declaratii publice, dar pe surse am aflat lucruri care confirma ca se incearca subordonarea politic a magistratilor. Se poate spune ca in aceste zile se disputa, dincolo de disputa publica in razboi dur, greu intre puterile statului. Putem spune ca magistratii sunt in tabara „baietilor buni”. Vor sa se asigure ca statul de drept functioneaza dupa principiile consacrate. Altfel, totul se va duce de rapa. Prima forma de subordonare vine prin aceasta salarizare unica. Se vorbeste doar de salariile celor din categoria de unu la suta. Adevarul e ca prin legea unica a salarizarii, un judecator debutant coboara de la 22.000 la 16.000 mii de lei, mai putin decat un caporal ce lucreaza intr-o misiune internationala (importanta, dar…). Magistratii nu isi vor mai putea deduce cheltuielile pe carti, medicamente, sunt umiliti cei care ar trebui sa aduca echilibrul intre puterile statului. Potrivit surselor noastre, circa 15-20 la suta dintre magistrati nu ar trebui sa faca parte din sistem. Sunt prost pregatiti, sunt aroganti, spagari, dar marea masa a lor incearca sa isi faca onest meseria. Procentul poate fi aplicat si la noi in judet, iar cine cunoaste cat de cat sistemul poate confirma. Dar sursele noastre vin cu o completare la tabloul protestului magistratilor. Pe langa aceasta salarizare unica prin care statutul magistratului este dus in derizoriu, se va veni, ceea ce este foarte grav, cu o reorganizare judiciara. De exemplu, dosarele de faliment, litigii comerciale vor fi transferate la Curtile de Apel. Pentru orice probleme va trebui ce tine de comercial va trebui sa se mearga la Cluj. Altfel spus se va centraliza, iar o astfel de reorganizare va duce inevitabil la reaparitia „spagii”. Vor mai ramane putine cai de atac, mai exact Curtea Suprema, ceea ce este descurajant si nu poate fi un act juridic corect si democratic. De asemenea, prin reorganizarea judiciara vor disparea unele instante. In Maramures sunt vizate Judecatoriile din Dragomiresti, Somcuta Mare si Tg. Lapus, cele care au fost infiintate dupa anul 1990. Sursele noastre afirma ca unul dintre principiile de baza ale unei justitii sanatoase este de a aduce instanta cat mai aproape de cetatean. Din 1992, cei care s-au perindat la conducerea politica a statului au facut totul de a indeparta actul de justitie de cetatean, de a centraliza si a subordona probabil cea mai importanta putere in stat, avand in vedere ca justitia este cea care verifica si actele emise de legislativ si executiv. In aceste zile se joaca o miza mare pentru stabilitatea tarii, a statului de drept. Din pacate si alte structuri ale statului sunt puse „pe butuci”. Politistii, marea masa a politistilor trec prin aceleasi probleme. Au ajuns sa alimenteze din buzunar masinile cu care se duc in misiune. Medicii sunt pusi la colt si li se arta grila de salarizare care ii va duce la un faliment intelectual si fizic. Sunt aspecte asupra carora vom reveni. Sursele noastre ne-au explicat ca inainte de venirea comunistilor, in Romania era un sistem judiciar bine pus la punct si echitabil. Nu vorbim de Casa Regala. In acea perioada cel mai mare salariu din tara il avea seful CSM, respectiv 35.400 de lei. Vicepresedintele avea 35.300 si asa scadeau salariile din suta in suta. Un judecator cu 20 de ani vechime avea peste 24 de mii de lei. Diferentele nu erau foarte mari, iar magistratii erau respectati. Acuzele Asociatiei Magistratilor din Romania * ”In conditiile in care Guvernul isi permite ca in raport cu una din puterile statului sa ignore legea fundamentala, in mod cert isi va permite aceiasi sfidare si in relatiile cu alte categorii sociale si profesionale”. * Prin tehnici si modalitati de mult apuse, Guvernul incearca sa-si acopere neputinta si reaua credinta, incitand alte categorii profesionale si in genere cetatenii romani impotriva corpului de magistrati, prezentand deformat situatia”. * „Organele reprezentative ale puterii judecatoresti au solicitat cu insistenta ca legea sa fie pusa in discutie publica, solicitare ignorata de Guvern, care s-a limitat la modificarea oculta a grilei de salarizare, ea insasi imprecisa, fara vreo acoperire in criteriile folosite, care nu au un continut determinat, concret, de natura sa reflecte realitatea specifica fiecarei profesii sau functiunii. Strategia Guvernului rezida esential in initierea unor campanii mediatice de canalizare a demersului corpului de magistrati doar catre latura financiara a problemei, cu intentia vadita de a crea o imagine falsa atat asupra demersului in sine, cat si asupra legitimitatii lui. * „Ne exprimam regretul ca miscarea noastra de protest afecteaza inevitabil celeritatea actului de justitie (oricum afectata prin subfinantare) si interesele legitime ale justitiabililor de a nu fi expusi tergiversarii. Tot ce se intampla in prezent este insa rodul atitudinii aberante a factorilor de decizie, incapabili sa inteleaga ca o putere a statului nu poate fi ignorata pentru ca aceasta ar echivala cu abandonarea oricarui castig democratic, inclusiv dreptul de acces plenar la o instanta independenta, ca drept elementar care prin aceasta maniera este implicit atins”. EFECTELE PROTESTULUI * Litigiile comerciale si fiscale nu pot fi solutionate, iar firmele nu-si pot recupera de exemplu restantele de la partenerii de afaceri. * Nu pot fi depuse plangeri si memorii si nu se acorda audiente. * Nu pot fi inregistrate asociatii si fundatii. * Activitatea avocatilor si executorilor judecatoresti este blocata. * Paralizarea sistemului inseamna cheltuieli in plus pentru alte sectoare pentru ca penitenciarele de exemplu sunt obligate sa aduca toti inculpatii la proces. * Cauzele de contencios administrativ sunt blocate afectand primariile si institutiile publice. „Au dreptate! Nu se poate ca prin o lege a salarizarii unice, o putere (cea executiva) sa subordoneze puterea judecatoreasca. Este anormal si dincolo de orice interpretari. Probabil ca sunt unii care nu ar trebui sa faca parte din sistem, dar mare majoritate a magistratilor sunt profesionisti” – Ioan Blajan, avocat, fost judecator, fost procuror. De ce tac toti sefii: presedintele CSM, procurorul general, seful DNA si ai altor structuri? Nicolae TEREMTUS Ioana LUCACEL teremtus@gazetademaramures.ro ioana@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.