• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 27 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 22 Mai , 2006

Subjugand betia simturilor

Carte de vizita S-a nascut la 5 martie 1970 la Cluj-Napoca si a debutat in 1993, la Promo Rally. De atunci a obtinut doua victorii la grupa N (2000 si 2001), un titlu de vicecampion national (2002). Dupa 12 ani de curse, Bogdan Marisca, secondat de copilotul Sebastian Itu, a reusit sa cucereasca titlul in Campionatul National de Raliuri, dupa un sezon spectaculos in care a invins in 3 curse (printre care si Raliul Maramuresului). Marisca este pe cale sa debuteze in acest an in Raliul Acropolis, competitie din cadrul Campionatului Mondial de Raliuri, unde ar putea concura impotriva idolului sau, Sebastien Loeb. A absolvit in 1997 Facultatea de Management, in Turism si Comert, si este necasatorit. Pentru Bogdan Marisca, campionul national de raliuri, a pilota este sinonim cu a exista, viata fiind insipida fara adrenalina, situatiile extreme si stresul unei curse in care, aproape de fiecare data, isi invinge teama si instinctul de conservare. Reporter: Ce v-a determinat sa alegeti meseria de pilot de raliuri? Bogdan Marisca: E o chestie genetica. Si parintilor mei le placea viteza, sub o forma sau alta. Tatal meu a fost pasionat de auto de cand ma stiu, iar eu, de mic copil, am fost un impatimit al raliurilor. Rep.: Daca ati putea sa o luati de la inceput, ce altceva ati alege sa faceti? B.M.: Daca ar trebui sa exclud raliurile dintr-o noua ipotetica viata, nu as fi foarte incantat. As alege ceva iesit din tiparele normale: pilot de avion sau, in orice caz, ceva legat de viteza. Rep.: Care este senzatia pe care o traieste un pilot atunci cand stapaneste un bolid cu sute de cai putere? B.M.: E un fel de betie a simturilor. Acelasi feeling pe care il au si alpinistii sau altii care practica sporturi extreme. In plus, exista si acea lupta cu instinctul de conservare. Cine nu castiga aceasta lupta il vezi iesind in decor, gresind undeva, sau ruland ceva mai lent. Doar campionii mondiali ajung sa fie cei mai aproape de echilibrul perfect. Rep.: Care este cea mai mare reusita a carierei? B.M.: Titlul national cucerit anul trecut a fost, cu siguranta, cea mai mare realizare a carierei mele. Rep.: Dar cel mai mare esec? B.M.: Inca n-am avut un „cel mai mare esec”, si nici nu imi doresc sa vina. Nu vreau sa fie nevoie sa se ia decizii radicale in sens negativ, nici din partea mea si nici a echipei. Ca si momente neplacute ale carierei pot enumera cateva accidente, insa am trecut cu bine prin acestea, la fel ca orice alt pilot de curse. Rep.: Cat de mare este contributia copilotului la reusita intr-un raliu? B.M.: 50%! Fara el pilotul n-ar insemna nimic, pentru ca nu poti sa tii minte tot traseul. Copilotul editeaza traseul la recunoastere (antrenamente) si in timpul concursului ii dicteaza pilotului ceea ce trebuie sa faca. E foarte important ce iti spune, cand iti spune si ce intonatie are. Lumea nu stie adevarata importanta a copilotului, de aceea afirm ca rolul sau este cel putin la fel de important ca si cel al pilotului. „Maramures, un loc special in inima mea!” Rep.: Ce inseamna pentru dumneavoastra Raliul Maramuresului? B.M.: Are un loc special in inima mea. E un raliu placut la care, in 1992, l-am cunoscut pe Titi Aur. Un raliu intr-o zona din care am niste ramuri genealogice, fiindca tatal meu este originar din Apa. Cunosc Baia Mare inca de cand eram copil, veneam aici in vacante. Din punct de vedere al traseului este un raliu dificil, de asfalt. Nu in ultimul rand, vremea este un aspect de luat in calcul fiind foarte schimbatoare in aceasta perioada. Rep.: Ce credeti despre manifestarea reprobabila a suporterilor de anul trecut? B.M.: Cunosc Baia Mare si maramuresenii de foarte mult timp, de aceea nu cred ca cei care au cauzat evenimentele de anul trecut au fost adevaratii suporteri baimareni, ci niste oameni aflati probabil sub influenta alcoolului, care nu realizau ceea ce fac. Din fericire, nu au fost urmari grave. Sper sa fi constientizat riscurile la care ne-au supus pe noi, pilotii. Rep.: Cat de mult ar fi valorat o noua victorie in Raliul Maramuresului (a abandonat, n.red.)? B.M.: O victorie ne-ar fi adus un aport de puncte substantial, dar nu ne-ar fi distantat decisiv, pentru ca avem adversari valorosi. Rep.: Cei mai puternici adversari? B.M.: Sunt cel putin 10-12 masini cu sanse reale in lupta pentru primele trei locuri. Ca sa enumar cativa, ar fi vorba de George Morar, Titi Aur, Dan Gartofan, Mihai Leu, Dodo Pitigoi, Luci Preda si chiar de Marco Tempestini, noua aparitie din Campionatul National de Raliuri, campion al Italiei in anii ’90-2000. Zilele de concurs le vor arata valoarea. Despre masini si schi Rep.: In viitor, ii vedeti pe pilotii romani facand performanta in Campionatul Mondial de Raliuri? B.M.: Cu putin noroc, anul acesta vor aparea doi romani. E vorba de echipajul lui Claudiu David si de noi. Avem proiectul pus pe masa, bugetul asigurat de catre sponsori. Mai ramane sa punem cap la cap partea de licenta internationala, pentru ca noi suntem o Federatie infiintata acum un an, iar vechea Federatie, cea a ACR-ului, este cea recunoscuta de FIA si este titulara licentei. Sper totusi sa se rezolve aceasta problema si peste o luna sa fim in Grecia, la Raliul Acropolis. Rep.: Descrieti masina pe care o pilotati! B.M.: Este ultimul model de Mitsubishi Lancer, modelul Evo 9, masina care a debutat anul acesta in competitiile sportive, la Raliul Monte Carlo. E un model mai putin testat in competitii, dar s-a dovedit o masina buna. Ramane de vazut cum sta la capitolul fiabilitate. Are o putere de 280 de cai, un cuplu de 500 Nm, suspensie pe trei cai, si a fost preparata in Austria de catre cineva care s-a ocupat in trecut si de masini de Formula 1. Rep.: Ce face Bogdan Marisca in timpul liber? B.M.: Am o firma impreuna cu copilotul meu, Sebastian Itu. Muncim toata ziua, fie ca e legat de curse, fie legat de firma. Ca si pasiuni? Schiul (care ne place foarte mult) si calatoria. Optiuni si argumente * Femei frumoase sau masini frumoase? Femei placute. * Ayrton Senna sau Michael Schumacher? Senna. Schumacher, ca stil sportiv, este sub Senna. * Carlos Sainz sau Sebastian Loeb? I-am vazut pe amandoi pe probe speciale, dar de la Loeb sunt foarte multi care au avut ce invata. Se concentreaza fenomenal. * Vin sau palinca? Nu sunt un bautor de alcool, o data la doi ani beau un paharel. Prefer un vin alb sec, o palinca de pruna sau un Jack Daniels. * Steaua, Dinamo sau Rapid? Steaua si Rapid, dar nu doresc sa argumentez alegerea. Claudiu BABAN claudiu@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.