• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 29 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 24 Iulie , 2006

Structura paralela, cu chipiu

*Serviciul Judetean de Paza, acuzat ca prejudiciaza bugetul Statului Comportament necorespunzator, depasirea atributiilor, prestarea ilegala de servicii unor societati comerciale, prejudicierea bugetului de stat prin neplata TVA-ului, concurenta neloiala... Sunt doar cateva din acuzele aduse Corpului Judetean de Paza din subordinea Consiliului Judetean Maramures. Recent înfiintatul Serviciu Judetean de Paza, aflat în subordinea Consiliului Judetean Maramures (CJ), a devenit scena unor controverse cu iz de ilegalitate. Motivul? Mai-marii judetului au primit recent o nota anonima ce cuprinde acuze grave aduse serviciului aflat sub obladuirea CJ. Odiseea TVA-ului facultativ Nemultumirile au izbucnit dupa reorganizarea Corpului Judetean al Gardienilor Publici Maramures si modificarea legislatiei din domeniu. În cele mai multe judete, aceasta institutie a devenit Politie Comunitara. În Maramures, printr-o hotarare a CJ, s-a decis înfiintarea Serviciului Judetean de Paza Maramures, o structura similara Politiei Comunitare, „ca serviciu public specializat în subordinea CJ, cu personalitate juridica, activitate autofinantata, avand ca obiect de activitate asigurarea pazei obiectivelor si a bunurilor de interes judetean”. Noul serviciul a preluat personalul, patrimoniul Corpului Gardienilor Publici Maramures si… contractele pe care le aveau gardienii publici cu diferite societati comerciale nesubordonate CJ! Mai mult, serviciul si-a pastrat si beneficiul de a fi prestator de servicii scutite de TVA. Ceea ce dezavantajeaza atat Statul, cat si firmele specializate de paza si protectia, care desigur, sunt obligate sa includa în pret si taxa de 19%. Însa, lista acuzelor nu se opreste aici. Acuzele Potrivit notei primite la redactie, „în randul unor categorii de cetateni exista nemultumiri privind modul de aplicare a amenzilor si a comportamentului fostilor Gardieni Publici. Aceste nemultumiri se manifesta si în randul cetatenilor care circula cu autobusele URBIS deoarece sunt bruscati, dati jos din autobuz si amendati. De asemenea, fostii gardieni publici îsi depasesc atributiile, aplicand amenzi pentru parcari neregulamentare sau în locuri amenajate, desi acestea intra în atributiile Inspectorilor din cadrul Primariei Municipiului Baia Mare”. Mai mult, potrivit memoriului, Serviciul Judetean de Paza nu întruneste conditiile impuse de lege: „autorizatia de functionare a Gardienilor Publici nu mai este valabila, iar în baza legii privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, societatile specializate de paza sunt societati comerciale care functioneaza în baza unei licente eliberate de Inspectoratul General al Politiei Romane cu avizul prealabil al Serviciului Roman de Informatii. Ca atare, Serviciul Judetean de Paza nu întruneste conditiile impuse de lege privind functionarea unei societati de paza specializate, iar potrivit Legii 371/2004 contractele preluate de la Corpul Gardienilor Publici nu mai pot fi prelungite sau reînoite.” În plangere se arata ca restrangerea activitatii acestui serviciu a fost transmisa de Inspectoratul General al Politiei, catre organele de politie judetene. Cu toate acestea, Seviciul Judetean de Paza presteaza servicii de paza si protectie, creand distorsiuni concurentiale prin neincluderea TVA-ului în tariful perceput, prejudiciind Statul si dezavantajand alti agenti economici prestatori de servicii. Unitatile comerciale la care presteaza ilegal servicii de paza sunt SC Transgold SA, Electrica Baia Mare, Petrom Baia Mare, Urbis SA cat si Serviciul Public Ambient Urban.” Potrivit legii privind taxa pe valoarea adaugata, în categoria persoanelor impozabile intra orice persoana care desfasoara activitati economice, indiferent de statutul juridic, inclusiv prestatorii de servicii! Concurenta neloiala În mare, conflictul a fost iscat si din cauza lacunelor si modificarilor legislative. Dumitru Dumuta, secretarul general al CJ, a explicat ca: “sintagma de bunuri de interes judetean din acea hotarare de CJ se refera la bunurile aflate în patrimoniul public sau privat al judetului sau al institutiilor din subordinea noastra. Cunosc problema, am avut o discutie la domnul subprefect Achim pe tema aceasta. Si noi am primit, si institutia prefectului, toata lumea a primit acest memoriu nesemnat. E o anonima, dar potrivit legii, politia comunitara si serviciile similare ei exercita în continuare contractele pe care le avea Copul Gardienilor Publici, pana la data expirarii contractului. Dupa aceea, nu le mai putem reînnoi, iar în acest moment daca beneficiarul nostru de contract doreste, poate sa ceara rezilierea contractului. Unele din aceste contracte cu societati comerciale si banci vor expira în octombrie, altele la sfarsitul anului. Legea a dispus asa ca aceste contracte sa ramana în vigoare pentru ca fusesera negociate si contractul este legea partilor.” Mai-marii judetului au discutat si despre problema legata de plata TVA-ului însa, în final, s-a decis ca „verdictul” sa fie dat de Ministerul Finantelor Publice, deoarece: „în momentul în care s-au încheiat contractele, institutia era exceptata de la plata TVA-ului. S-a negociat un contract si acuma se pune întrebarea daca Serviciul Judetean de Paza poate sa modifice acest contract si sa oblige la plata acestei sume în plus. Ministerul va da acum un raspuns. Nici acum nu exista o prevedere care sa spuna ca acest serviciu este platitor de TVA, dar s-a pus întrebarea daca acest lucru constituie concurenta neloiala. Însa nu stiu cine sunt acei nemultumiti, pentru ca în scrisoarea adresata noua si Prefecturii nu-si dezvaluie identitatea, fac asa o nota de tip SRI sau altcineva care nu-si semneaza actele.” „Este posibil!” Dumuta sustine ca Serviciul Judetean de Paza nu-si depaseste atributiile, deoarece a primit „delegare” de la Primaria Baia Mare pentru a aplica amenzi pentru parcari neregulamentare. Însa, secretarul CJ nu exclude posibilitatea ca acuzele legate de comportamentul fostilor gardieni sa fie veridice, motivand ca are nevoie de probe concrete pentru a lua masuri: „este posibil sa existe plangeri, dar nu poate cineva care nici macar nu semneaza sa sesizeze acest comportament. Este posibil sa existe nemultumiri, sunt convins ca în toate structurile exista agenti sau functionari care nu au cea mai buna conduita, dar daca se dovedesc, se vor lua masuri împotriva lor”. Deocamdata situatia a ramas incerta, iar organizarea serviciului judetean, neschimbata. Ramane de vazut daca acestia vor fi obligati sa perceapa si sa vireze TVA-ul la bugetul Statului. Nu de alta, dar exista astfel de precedente, iar pusculita banilor publici e si asa „subtire”. Vom reveni. Precedentul Nici Corpul Gardienilor Publici Maramures nu era platitor de TVA. În schimb, alte institutii similare din tara, da. E drept, obligate de instanta. De exemplu, Corpul Gardienilor Publici Covasna a fost obligat printr-o sentinta emisa în urma cu cativa ani sa achite peste un miliard de lei vechi, plus dobanda legala si penalitati, suma ce reprezenta plata TVA-ului. Aceeasi instanta arata ca institutia era persoana juridica impozabila si în cazul agentilor economici privati se creeaza distorsiune concurentiala întrucat, neincluzand TVA în onorariul perceput, sunt dezavantajati alti agenti economici. Reactia Politiei „Aceste Servicii Judetene de Paza nu sunt asimilate societatilor specializate, deci nu au obligatia obtinerii licentei de functionare prevazute de lege, respectiv nu au nevoie de avizul SRI si nici de licenta din partea Inspectoratului General al Politiei Romane (IGPR). (...) Insuficienta reglementare a cadrului legal existent, referitor la organizarea, functionarea si atributiile Serviciului Judetean de Paza a fost analizata si de conducerea Ministerului Administratiei si Internelor care a trimis prin IGPR, catre inspectoratele judetene de politie unele precizari pentru aplicarea unitara a legii: interpretarea sintagmei asigurarea pazei obiectivelor de interes judetean va avea în vedere faptul ca serviciile de paza au competenta de a asigura paza obiectivelor de interes judetean, mult mai limitata fata de competenta teritoriala judeteana care include bunuri de interes national, local sau privat. Pentru respectarea obiectivului de activitate este necesar ca obiectivele de interes judetean sa fie nominalizate prin hotarari ale CJ”, se arata în raspunsul IPJ Maramures. Ioana LUCACEL ioanagazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.