Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Strategia națională de vaccinare, dispute, controverse și dezbateri
După experiența vaccinării anticovid, românii par să sufle și-n iaurt. Sau, mai exact, în Proiectul de act normativ privind strategia națională de vaccinare în România până în 2030, aflat zilele acestea în dezbatere publică.
„Românii, mai sănătoși până în 2030. Proiectul de act normativ (HG) aflat zilele acestea în transparență decizională este menit să asigure acces echitabil la vaccinare pentru oricine, oricând și la orice vârstă. Nota bene! Strategia de vaccinare nu impune vaccinarea obligatorie, dar dă dreptul tuturor, mai ales pacienților cu boli cronice, să se vaccineze gratuit, dacă doresc. Compensarea vaccinurilor este contrară principiului obligativității, iar România face în acest moment acest pas important pentru adolescenți și adulți. Proiectul are ca scop atingerea beneficiilor maxime ale vaccinării în România, prin asigurarea accesului echitabil la servicii de vaccinare sigure și eficace, care să contribuie la o stare de sănătate mai bună a populației. În școli, VACCINAREA NU VA FI OBLIGATORIE! Prin ordin comun al ministrului sănătății și cel al educației, sunt prevăzute măsuri care trebuie luate de unitatea de învățământ în situații epidemiologice speciale (de exemplu, focar de rujeolă). În această situație, copiii nevaccinați trebuie să rămână la domiciliu, până la stingerea focarului, pentru a fi protejați împotriva bolii”, așa prezintă Ministerul Sănătății acest document care, înainte să-i facă pe români mai sănătoși, îi face mai critici.
Mai multe organizații susțin că s-ar încerca, de fapt, vaccinarea obligatorie a populației. Într-o scrisoare deschisă adresată de către Asociația „Medici pentru Consimțământ Informat” Ministerului Sănătății, se arată că: „ Prezentul proiect conține multe probleme medicale, legale și sociale. Din acest motiv, el este
inacceptabil în această formă.
Asociația MEDICI PENTRU CONSIMȚĂMÂNT INFORMAT, împreună cu medicii semnatari, pe bază de argumente medicale și juridice, solicită retragerea în întregime a proiectului de Hotărâre a Guvernului pentru implementarea Strategiei Naționale de vaccinare 2023-2030, dar și alte solicitări cum ar fi:
„INTRODUCEREA ÎN PROIECTELE DE ACTE NORMATIVE REFERITOARE LA VACCINARE A CONSIMȚĂMÂNTULUI INFORMAT, EXPLICIT ȘI NEVICIAT
AL PACIENTULUI
Vaccinarea este un act medical și, ca orice alt act medical, este opțional, în sensul că medicul îl recomandă, dar decizia finală aparține exclusiv pacientului. Din acest motiv, este obligatorie introducerea în întreaga legislație referitoare la vaccinare atât a consimțământului informat, explicit și neviciat, a exprimării opțiunii de a se vaccina sau nu a pacientului, cât și a informării corecte, complete, etice și morale, făcută în condiții de neutralitate și imparțialitate față de interesele industriei farmaceutice.
În sprijinul acestei solicitări, vă reamintim cele trei proiecte de lege care implicau vaccinarea obligatorie a populației, direct sau prin metode de constrângere dolosive, respinse de Parlamentul României, care este, conform Constituției, „unica autoritate legiuitoare a țării” (art. 61 alin. (1)): - PL-x nr. 399/2017 – proiectul de lege care prevedea vaccinarea obligatorie a întregii populații; - PL-x nr. 393/2021 – proiectul de lege privind implementarea certificatului digital covid la locul de muncă, care se baza pe vaccinare; - PL-x nr. 145/2023 – proiectul de lege referitor la prevenirea separării copilului de familie, care deși a fost votat, din el s-au eliminat articolele legate de obligativitatea vaccinării copiilor cu vaccinurile din Programul Național de Vaccinare.
În concluzie, Parlamentul a respins în mod constant legiferarea vaccinării în modul abordat de Ministerul Sănătății, ceea ce înseamnă că Guvernul nu are girul Parlamentului pentru a face o astfel de strategie de vaccinare pe termen lung, așa cum a redactat actualul proiect. Guvernul își excedă competențele prin faptul că încearcă să impună un act normativ care nu ține cont de modul de abordare legislativ al Parlamentului, în privința vaccinării. Reamintim că ingerința Guvernului în atribuțiile legislative ale Parlamentului este neconstituțională.
ELIMINAREA DIN PROIECTELE DE ACTE NORMATIVE REFERITOARE LA VACCINARE A TEHNICILOR
DE MANIPULARE A CONSIMȚĂMÂNTULUI POPULAȚIEI
În proiectul de HG referitor la implementarea Strategiei naționale de vaccinare 2023-2030 regăsim formulări ca „Implementarea unor strategii moderne și eficiente de comunicare pentru creșterea interesului populației pentru vaccinarea HPV”, folosirea „interviului motivațional pentru vaccinarea HPV”, „utilizarea tehnologiei de marketing social pentru dezvoltarea de materiale de educație” referitoare la vaccinare, „ajustarea mesajelor de vaccinare cu tehnici de marketing social”, „abordarea eficientă și personalizată”, „scăderea ezitării la vaccinare” etc.
Aceste formulări vădesc intenția de a folosi tehnici de comunicare manipulatorii în scopul creșterii interesului populației pentru vaccinare, creșterii cererii de vaccinuri, scăderii „ezitării la vaccinare”, fără a se baza pe date medicale concrete, care să arate că toate aceste acțiuni au ca efect îmbunătățirea reală a stării de sănătate a populației.
ELIMINAREA DIN PROIECTELE DE ACTE NORMATIVE REFERITOARE LA VACCINARE A INTERESELOR COMPANIILOR FARMACEUTICE ȘI A INTERESELOR FINANCIARE, ÎN GENERAL
În proiectul de HG referitor la implementarea Strategiei naționale de vaccinare 2023-2030 regăsim la Obiectivul specific 8.1. „Realizarea unui parteneriat social sustenabil pentru vaccinare (poate include autorități, decidenți, profesioniști din sistemul medical, organizații ale societății civile, entități economice, mass-media, organizații / profesioniști favorabili vaccinării)”.
În proiectul legii vaccinării obligatorii a populației în România (PL-x nr. 399/2017) regăsim, la art. 11, „societățile comerciale și cele distribuitoare de vaccinuri pot derula campanii de informare a populației cu privire la efectele vaccinării, singure sau în parteneriat cu Ministerul Sănătății”.
Mai mult, prevederile acestui proiect de HG se bazează pe criteriile non-medicale din PNRR, negociate de nespecialiști și fără a ține cont de opinia medicilor. Este complet inadmisibil ca legislația în domeniul sănătății să se facă după interesele financiare sau de altă natură ale firmelor comerciale. Sănătatea trebuie să fie și să rămână un act strict medical, neinfluențat de niciun fel de alte interese.
LUAREA ÎN CONSIDERARE A OBSERVAȚIILOR, OPINIILOR ȘI SOLICITĂRILOR FĂCUTE ÎN TIMPUL DEZBATERILOR PUBLICE REALIZATE DE MINISTERUL SĂNĂTĂȚII
Din experiența anterioară, am observat că Ministerul Sănătății, deși organizează dezbateri publice la cererea asociațiilor interesate, ignoră observațiile argumentate, prezentate în cadrul acestor dezbateri și aprobă ulterior actele normative fără nicio modificare. Prin aceasta, dezbaterile publice ale Ministerului Sănătății devin pur formale, ceea ce nu duce la îmbunătățirea actului legislativ și nici nu respectă principiile democrației.
Logica ne învață că nu se poate respinge a priori o idee argumentată. Ea poate fi respinsă doar dacă există alte argumente mai bune, împotriva ei.
Ministerul Sănătății trebuie să țină cont de opiniile argumentate ale medicilor și participanților din societatea civică, prezentate în dezbateri.
REALIZAREA DE CĂTRE MINISTERUL SĂNĂTĂȚII A UNEI ANALIZE COMPLETE A CAMPANIEI DE VACCINARE DIN PERIOADA PANDEMIEI, ÎNAINTE DE A FACE O STRATEGIE DE VIITOR
Vaccinurile cu ARN mesager s-au folosit prima dată pe scară largă în pandemie, neexistând o experiență anterioară de acest gen.
Din acest motiv, trebuie bine analizate, înțelese și luate în calcul toate efectele produse de aceste vaccinuri. Ministerul Sănătății nu poate ignora sau neglija singura experiență validă în acest sens.
NU se poate face o strategie de vaccinare pe termen lung dacă nu se integrează experiența anterioară, în mod deosebit cea din pandemie. Ministerul Sănătății are obligația să analizeze mai întâi toate informațiile legate de vaccinurile cu ARN mesager administrate în pandemie, incluzând modul de punere pe piață al acestora, modul în care s-a derulat campania de vaccinare la noi în țară, multitudinea de reacții adverse apărute după vaccinare, multe dintre ele foarte grave și chiar mortale.
Fără o astfel de analiză și fără să se integreze aceste informații, nu se poate concepe o strategie de vaccinare a întregii populații pe termen lung. În concluzie, Ministerul Sănătății trebuie să facă această analiză a problemelor vaccinării din pandemie, s-o prezinte public și s-o dezbată cu cadrele medicale.
Iar asta înainte de a concepe o strategie de vaccinare pe termen lung și, implicit, să amâne dezbaterea actualului proiect de HG până când vor fi trase toate concluziile, corecte și complete despre vaccinarea din pandemie, în special cea cu ARN mesager.
REALIZAREA DE DEZBATERI PUBLICE SUCCESIVE CU SOCIETATEA CIVICĂ, PÂNĂ LA CLARIFICAREA PROBLEMEI
Dacă problemele în discuție nu se clarifică în cadrul unei singure dezbateri, este necesară organizarea de dezbateri succesive, până la lămurirea lucrurilor.
PARTICIPAREA LA DEZBATERILE PUBLICE A DOMNULUI MINISTRU ALEXANDRU RAFILA, ÎN PERSOANĂ
Strategia de vaccinare a întregii populații a României, copii și adulți, este un subiect de maximă importanță pentru societate și, în același timp, este un subiect foarte controversat.
Implementarea acestei Strategii ne va influența pe toți, pe termen lung.
Din acest motiv, considerăm absolut necesară participarea la dezbateri a domnului ministru al sănătății, Alexandru Rafila, în persoană.
În concluzie, vrem cu toții ca actul medical al vaccinării să fie corect, precedat de informare și liber consimțit, să nu fie transformat, sub pretextul obținerii imunității de colectivitate, într-o intervenție în masă, care nu ține cont de particularitățile fiecărui pacient în parte.
Asociația MEDICI PENTRU CONSIMȚĂMÂNT INFORMAT a demarat un proces de strângere de semnături de la profesioniștii din sănătate pentru această Scrisoare Deschisă”.
În replică la astfel de mesaje, Ministerul Sănătății a mai emis zilele trecute un comunicat intitulat sugestiv: „Vaccinarea nu este și nu va deveni obligatorie!” în care arată că: „Strategia națională de vaccinare asigură acces echitabil pentru oricine, fără să impună vreo obligativitate. Niciun act normativ elaborat de Ministerul Sănătății nu va impune vaccinarea obligatorie! Acest act medical nu este și nu va fi obligatoriu!
Proiectul de Hotărâre de Guvern care cuprinde strategia națională de vaccinare pentru următorii ani intră în analiza interministerială urmând să fie propus spre adoptare în viitorul apropiat. Specialiști din cadrul Ministerului Sănătății au specificat că actul normativ vine să ofere acces echitabil la vaccinare pentru oricine, oricând și la orice vârstă, dar subliniază că actul normativ nu are niciun fel de prevedere cu privire la obligativitatea vaccinării.
Femeile, adolescenții fete și băieți, se vor putea vaccina anti-HPV gratuit, numai dacă doresc și solicită medicului de familie prescripție.
Un alt obiectiv prevede pregătirea specialiștilor pentru a crește capacitățile acestora de a informa corect și complet publicul cu privire la avantajele vaccinării. În școli, vaccinarea nu va fi obligatorie, dar va fi explicată și încurajată.
Prin ordin comun al ministrului Sănătății și cel al Educației, sunt prevăzute măsuri care trebuie luate de unitatea de învățământ în situații epidemiologice speciale (de exemplu, focar de rujeolă). În această situație, copiii nevaccinați trebuie să rămână la domiciliu, până la stingerea focarului, pentru a fi protejați împotriva bolii.
Ministerul Sănătății dorește o țară cu oameni sănătoși și protejați de boli infecțioase. Erorile legate de vaccinarea anti-COVID nu trebuie să priveze românii de accesul la vaccinare. Cu siguranță, majoritatea contestatarilor sunt vaccinați în copilărie. Și copiii sau nepoții lor au aceleași drepturi la protejarea sănătății!”
Pe de altă parte, Confederația Sindicală Națională MERIDIAN consideră că nu este oportună adoptarea unei Strategii naționale de vaccinare pentru perioada 2023-2030 atât timp cât nu se clarifică aspectele controversate din timpul pandemiei privind vaccinarea populației:
„1. Secretizarea contractelor de achiziții a peste 100 de milioane de doze de vaccin de către Comisia Europeană și favorizarea evidentă doar a unor corporații farmaceutice, fără ca acestea să demonstreze prin produsele lor un rezultat benefic cuantificabil;
2. Achizițiile abuzive de vaccinuri impuse de Comisia Europeană statelor membre, care au îndatorat România cu aproximativ 10 miliarde de euro, pentru care vom plăti mulți ani pentru niște seruri experimentale care au fost în general respinse de populația României și nu numai;
3. Conflictele de interese de la nivelul Organizației Mondiale a Sănătății care au o influență serioasă asupra calității și onestității deciziilor luate de această organizație internațională;
4. Potențialele conflicte de interese în situația medicilor și farmaciștilor care sunt sponsorizați de companiile farmaceutice, dar și a altor categorii de promotori în cadrul campaniilor de informare pentru vaccinare care sunt prevăzute în această strategie;
5. Asigurarea drepturilor și libertăților fundamentale ale fiecărui individ și crearea unui cadru de informare și consultare a cetățenilor care să le permită luarea unor decizii medicale în cunoștință de cauză.”
„Compensarea vaccinurilor este contrară principiului obligativității, iar România face în acest moment acest pas important pentru adolescenți și adulți. Proiectul are ca scop atingerea beneficiilor maxime ale vaccinării în România, prin asigurarea accesului echitabil la servicii de vaccinare sigure și eficace, care să contribuie la o stare de sănătate mai bună a populației”.
Alexandru Rafila, ministrul Sanatații