• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 19 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 26 Decembrie , 2005

Statistica standardului de viață

Tranziția din economia românească a mai înghițit un an. Anul care a trecut a fost din punct de vedere economic plin de transformări, dar care, din păcate, nu au reușit să îmbunătățească standardul de viața al românului de rând. Vestea proastă este că nici prognoza pentru anul 2006 nu aduce vești bune. GAZETA vă prezintă principalele transformări economice anunțate pentru începutul lui 2006. Statisticile arată că în ultimii 15 ani, grija principală a românilor a fost plata întreținerii. Dacă în 1990 câștigul mediu net în România era de 156,8 dolari (din care doar aproximativ 30 de dolari reprezentau plata utilităților), după un deceniu și jumătate de la evenimentele din decmbrie ’89 salariul mediu a crescut cu mai puțin de 100 de dolari, iar costul utilităților a crescut de câteva ori. În cei 15 ani de tranziție, plata utilităților a devenit elementul de dezechilibru în bugetele românilor. Anul 2006 nu se arată mai blând cu veniturile românilor, încă din ianuarie anunțându-se o serie de majorări. Prețul energiei electrice, de exemplu, va crește începând cu 1 ianuarie 2006 cu 1,85% și va ajunge la 3.716 lei/kWh (de la 3.649 lei/kWh, cât este în prezent). Mai exact, toate categoriile de consumatori vor plăti un curent mai scump cu 67 lei/kWh. Nicolae Opriș, președintele Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Electricității (ANRE), a declarat că în 2006 majorarea de preț la energia electrică nu va depăși rata inflației. Tot din primele zile ale anului 2006 va fi majorat și prețul la gazele naturale. Valoarea medie a majorării anunțate este de 17%. Astfel, prețul unui metru cub de gaz furnizat de Distrigaz Nord, pentru consumatorii incluși în categoria B1 (categorie care presupune un consum anual maxim de 2.400 de mc) va fi de 9.471 de lei, din care tariful de distribuție fixat de Autoritatea de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale este de 2054 lei/mc. Pentru anul viitor se preconizează o scumpire a gazelor naturale cu circa 35%, un metru cub de gaz ajungând la 11.000 de lei. Tot pe parcursul lui 2006 și tarifele la energie electrică se vor modifica de două ori, astfel, pe lângă majorarea din ianuarie, se preconizează o nouă indexare a prețului la energie electrică în iulie 2006. Modificările Codului Fiscal Nici Codul Fiscal nu aduce bucurie în sufletul românilor. Cele mai recente modificări aduse proiectului vizează taxele și accizele la tutun. Vești proaste pentru fumători. Potrivit modificărilor aduse Codului Fiscal nivelul minim al prețului de vânzare cu amănuntul stabilit de producătorul sau importatorul de țigări nu va putea fi, începând din 2006, mai mic de 90% din prețul maxim de vânzare al celei mai bine vândute categorii. Această decizie va influența, în special, prețurile țigărilor ieftine. Finanțele propun o valoare minimă de referință și pentru comercializarea alcoolului pe piața internă, cu excepția țuicii și a rachiurilor de fructe obținute în micile distilerii. Valoarea minimă pentru primul trimestru din 2006 este stabilită la 19.500 lei/grad alcool. Totuși, premierul Călin Popescu Tăriceanu a anunțat că aceste modificări nu vor intra în vigoare la începutul anului, instituindu-se o perioadă de „decalaj” de la momentul adoptării Codului Fiscal, perioadă care va fi stabilită de Ministerul de Finanțe. Tot în capitolul „majorările anului 2006” trebuie inclusă și majorarea de TVA de la 19% la 22%, care va determina în mod automat creșterea prețului pentru coșul de consum, deoarece majorarea TVA influențează în primul rând costul alimentelor. Dar anul viitor nu aduce numai majorări de prețuri, taxe sau impozite. Una dintre modificările anului viitor este din domeniul asistenței sociale. Începând cu 1 ianuarie 2006 va intra în vigoare și Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate. Conform acestui act normativ, finanțarea concediilor și a indemnizațiilor de asigurări sociale, cu excepția indemnizației pentru creșterea copilului se va face din bugetul asigurărilor sociale de sănătate. Nu se mai plătesc din bugetul asigurărilor sociale de stat prestațiile care nu au legătură directă cu asigurarea socială care plătește pensiile. Ordonanța de Urgență prevede și posibilitatea transferării indemnizațiilor în țările în care asigurații își stabilesc domiciliul sau reședința, în condițiile reglementate prin acorduri și convenții internaționale la care România este parte. Aceasta este doar una dintre modificările legislative prin care se încearcă adaptarea normelor legislative din România la cerințele europene. Promisiuni Gheorghe Flutur, ministrul Agriculturii, a declarat că începând cu 1 ianuarie 2006, vor fi funcționale Oficiile Județene de rentă viageră, unde persoanele vârstnice, care nu pot lucra terenul pe care îl dețin, vor putea solicita rentă viageră de 50 de euro pe an/hectar în cazul în care arendează terenul, și 100 de euro pe an/hectar dacă vând terenul. Beneficiarii rentei viagere pot fi persoanele cu vârsta de peste 62 de ani și care dețin suprafețe de teren de la 0,5 la 10 hectare de teren agricol. Prognoze Conform unor studii întocmite de Comisia Națională de Prognoză (CNP) privind creșterea salariului mediu și evoluția inflației, în 2006, puterea de cumpărare a românilor va atinge un procent de 90% din puterea de cumpărare din 1990, în 2007 va atinge 95%, iar în 2008 va fi cu 1,5% mai mare. Datele furnizate de CNP arată că doar în anul 2009 vom trăi mai bine, când se va înregistra o creștere semnificativă de 10%. Totuși, trebuie luate în calcul și evoluțiile neprevizibile din economia românească. Astfel, o rată mai mare a inflației decât cea prognozată sau o creștere mai redusă a salariului mediu ar putea întârzia momentul în care vom depăși nivelul din 1990. Tot așa, și o creștere substanțială a salariilor sau o inflație mai mică ar grăbi majorarea puterii de cumpărarea românilor. Comparațiile între cele două perioade sunt mai mult pe hârtie, deoarece, în realitate, o bună parte din cheltuielile din 2005 ale unei familii nu existau sau aveau o pondere mult mai mică în 1990. Tentațiile sunt mai mari, în special pe segmentul „divertisment”. Mihaela MIHALEA

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.