• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 17 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 28 Iunie , 2010

Spitalele nimanui

* Maramuresul are 8 spitale ale nimanui * Potrivit legii, de saptamana viitoare, spitalele trec in subordinea consiliilor locale, numai ca, deocamdata, nimeni nu stie daca si cum se va face transferul * Multi primari ameninta ca, daca spitalele ajung in administrarea lor, vor fi inchise din lipsa de fonduri * Consiliul Judetean ar vrea sa preia ce refuza altii, dar nici el nu are bani sa le intretina * Pentru ca tabloul sa fie complet, autoritatile se cearta pe miza politica: cine detine spitalul, numeste si directorii. Heirupismul si indolenta autoritatilor inchid spitalele Maramuresului! De saptamana viitoare, potrivit unui act normativ, opt unitati de sanatate publica ies de sub tutela Ministerului Sanatatii si, in numele „sfintei descentralizari”, trec in ograda primariilor. Numai ca, in dulcele stil romanesc, cu cateva zile inainte de momentul transferului, nimeni nu stie daca si cum se va aplica legea. Incarcate de datorii, scandaluri si cu costuri uriase de intretinere, spitalele sunt „pasate” intre primarii si Consiliul Judetean. In afara de Primaria Sighetu Marmatiei, nimeni nu doreste sa-si asume responsabilitatea administrarii si finantarii partiale a institutiilor de sanatate. Legea e simpla. De atunci, potrivit unui act normativ intrat in vigoare, Spitalul Judetean de Urgenta „Dr. Constantin Opris” si Spitalul de Boli Infectioase, Dermatovenerologie si Psihiatrie Baia Mare vor trece la Consiliul Judetean, iar Consiliul Local (CL) Sighetu Marmatiei, CL Viseu de Sus, CL Targu Lapus, CL Somcuta Mare, CL Baia Sprie si CL Baia Mare vor prelua unitatile medicale orasenesti sau municipale. Astfel, autoritatile locale vor avea in administrare logistica, financiara si umana tot ceea ce inseamna unitate sanitara publica. Descentralizarea inseamna si ca managerul din aceste unitati va incheia contractul de management cu conducerea admi-nistratiei locale si nu cu ministrul Sanatatii. De aici si miza politica a actiunii de transfer a spitalului. Legea a impartit primariile si primarii in „doua cete”: unii nu vor sub niciun chip sa preia spitalele, motivand ca nu au din ce sa le intretina, altii, e drept, mai putini, doresc sa le preia, dar nu stiu cum si cand. Peste toate, si Consiliul Judetean Maramures se „imbie” la preluat de spitale, desi nici aceasta institutie nu-si poate asuma responsabilitatea finantarii lor. Daca mai punem la socoteala si batalia pentru fotoliile de directori, avem tabloul complet al unui circ care „ucide” sistemul de sanatate maramuresean, si asa aflat in moarte clinica din cauza incompetentei, scandalurilor politice si subfinantarii. In alte judete, decizia ministerului a fost deja pusa in practica. In Satu Mare de exemplu, spitalele au fost preluate de Consiliul Judetean care le-a transferat ulterior la primarie. Introducerea CJ in „schema” ar putea avea rolul de a negocia sau impune o serie de manageri. In alte zone, actul normativ a fost aplicat „ad literam” si unitatile de sanatate publica au trecut la primarii fara niciun intermediar. In Maramures lucrurile sunt extrem de incalcite, iar habarnistele autoritatile nu dau semne ca ar putea gasi solutii in cele cateva zile care au ramas pana la intrarea in vigoare a legii. Saptamana trecuta a fost organizata o intalnire care, teoretic, avea menirea de a regla situatia. Numai ca a aruncat si mai mult in ceata situatia spitalelor. In afara de CL Baia Mare, care a intrat in linie dreapta cu preluarea spitalului de Boli Pulmonare, si Primaria Sighetu Marmatiei, care si-a exprimat ferm si public intentia de a prelua spitalul muni-cipal, nicio primarie nu-si doreste o „corvoada” in plus pe buget. Desi actul normativ e imperativ si nu lasa la latitudinea primarilor sa decida daca preiau sau nu spitalul, autoritatile locale si judetene au inceput sa negocieze, ca la piata, soarta unitatilor de sanatate pu-blica. Eugenia Godja, primarul din Sighetu Marmatiei, singurul ales de altfel care s-a documentat cu privire la subiect, a spus ca: „sunt destul de contrariata de discutiile care se poarta in raport cu scrisoarea oficiala primita sub semnatura domnului ministru al sanatatii, prin care ni se face cunoscut faptul ca Spitalul din Sighetu Marmatiei trece la autoritatea locala, care este consiliul municipal si care trebuie sa se prezinte la Directia de Sanatate Publica, sa inceapa pe baza protocolului predarea si primirea institutiei. Eu am inteles foarte clar ca prin adresa oficiala transmisa, problema aceasta, „a vrea sau a nu vrea”, dispare, ca deja este hotarat”. Altii insa stiu clar doar ca transfe-rul la primarii e egal cu inchiderea spitalului. Vasile Ciolpan, primarul din Viseu de Sus, spune ca: „Daca preluam spitalul, noi n-avem de unde sa platim curentul. Numai curentul costa 350 de milioane in fiecare luna. Sunt cheltuieli mate-riale de 18 miliarde de lei vechi pe an la spital. In afara de cheltuieli de intretinere si toate celelalte. Sunt de acord cu preluarea spitalului, dar de catre CJ. Daca se preia spitalul de catre orasul Viseu de Sus, in doua luni il inchidem. Va spun din start. Spitalul deserveste inca 15 comune. Credeti ca CL va fi de acord sa cheltuim pentru Poienile de sub Munte sau Ruscova? Noi trebuie sa gandim sa rezolvam problemele orasului”. Si Dorin Pasca, primarul din Baia Sprie, spune ca, daca Ministerul Sanatatii nu a reusit sa admi-nistreze eficient spitalele, care sunt ingropate in datorii, cum va reusi primarul sau un consiliu din afara sistemului sa impuna un managemt eficient?: „de ce credeti ca noi, primarii, vom avea un management mai bun? Pentru ca noi nu avem niciun model la care sa ne raportam. Acum ne dam cu pa-rerea. Subscriu spuselor primarului din Viseu ca le vom inchide noi si nu Ministerul Sanatatii.” Si viceprimarul din Cavnic, Marius Marginean, spune ca spitalul va fi inchis din lipsa de finantare daca ajunge la primarie: „Situatia de la Cavnic e similara cu cea de la Viseu. Se gaseste in imposibilitatea de intretinere a unitatii spitalicesti. Comunitatea se va intreba daca are nevoie, care deserveste oameni de pe o raza de 30 km patrati, 17 comune etc. Spitalul nu este atat de important pentru comunitatea de la Cavnic cat pentru mult mai multe comune limitrofe”. Tocmai datorita acestei „deserviri zonale”, subprefectul Bondi Gyongyike a propus o colaborare intre toate administratiile publice locale deservite de un spital. Numai ca, un astfel de parteneriat e imposibil de stabilit, sa nu mai vorbim de modul in care vor fi stabilite contributiile: se numara, cati bolnavi dintr-o localite s-au tratat intr-un spital? Si daca sunt bolnavi din alte judete, cum e cazul Cavnicului sau a spitalului din Borsa se transmite „nota de plata” acolo? Singura solutie viabila de sustinere financiara este fie un ajutor din partea CJ, fie cresterea cotei din sumele defalcate care raman la bugetele locale. De altfel, Bondi a spus ca s-a discutat la nivel central despre acest subiect si se astepta o decizie. Numai ca, pana atunci, spitalele trebuie finantate. Si cert e ca nimeni nu si-a prevazut in buget astfel de cheltuieli. Iar o rectificare pozitiva e un vis frumos. De cealalta parte, Consiliul Judetean ar avea vointa sa preia spitalele. Dar nu are nici el puterea financiara de a le intretine. Mircea Man, presedintele Consiliului Judetean Maramures, spune ca: „Am avut deschiderea totala a CJ spre spitale care nu au potential astazi de a-si asuma, pe o perioada, cat facem toate trecerile. Si vom gasi solutii chiar la Viseu, Cavnic, Baia Sprie. Oricum, cineva trebuie sa-si asume spitalul. Sa nu credeti ca sunt bani mai multi la CJ. O hotarare de consiliu imi spune ca accept. Iar peste cateva luni, cand dam cu capul, o sa ne arate hotararea spunand „dumneavoastra ati hotarat”. De la 31 martie pana azi oare cate datorii sunt? Probabil cat bugetul consiliului. Sa fie clar ca CJ nu are o putere mai mare, nu avem bani in plus la buget. Insa va trebui sa facem descentralizarea si mie nu mi-e indiferent ce se intampla in judet”. O alta problema ridicata de autoritati e faptul ca, daca primariile administreaza spitalul, directorul va fi pus de primar sau consiliul local pe criterii politice. De parca, pana acum, directorii de spitale nu erau schimbati odata cu guvernarea si nu erau numiti pe aceleasi criterii politice. Numai ca, autoritatile judetene abia acum par sa fi descoperit mersul pe jos. Oricum, desi mai sunt doar cateva zile pana cand legea intra in vigoare, autoritatile au stabilit in loc de masuri concrete, noi termene de ...discutii. Deh, in joc nu sunt 8 spitale in care se trateaza zeci de mii de maramureseni. Vom reveni. Razboiul pe spitalul Sighet Operatiunea preluarii spitalelor a reaprins un razboi mai vechi dintre PD-L si PSD pentru Spitalul Sighet. Actual director, Gheorghe Stef, e constient ca daca unitatea va ajunge in subordinea Consiliului Local va fi inclocuit, cel mai probabil, cu Vasile Stefanca.In aceste conditii, Stef face lobby pentru ca spitalul sa fie preluat de Consiliul Judetean: „La Sighet este o particularitate. Sistemul este pavilionar. Avem 15 pavilioane. In acest an ne-a fost repartizat un miliard de lei vechi. Dar n-am primit inca niciun leu pentru intretinere. N-avem cum sa oferim conditii atractive. Cei de la autoritatea locala n-au reusit sa plateasca 500 de milioane lei vechi pentru un cazan de incalzire si ne ameninta Clujul ca vin sa ne dezafecteze si ramanem fara incalzire. Asta e problema. Spitalul este in buna parte de interes zonal. Am primit din proprietatea CJ o cladire in administrare unde urmeaza sa comasam 7 sectii si compartimente. Sa facem bloc operator unic. Suntem la terminarea studiului de fezabilitate, urmand sa scoatem la licitatie proiectul. Aici avem promisiuni sa facem o reforma structurala serioasa la Spitalul Sighet. Dar este proprietatea CJ nu a CL. Si atunci sunt doua argumente: pe jumatate din numarul paturilor sunt pacienti din tot judetul, iar cladirea unde se comaseaza 7 sectii este a CJ. CL inca nu ne-a demonstrat ca poate aloca o suma prin care sa cream conditii decente pentru pacienti”. „Poate ca administratia locala n-a distribuit banii ganditi in buget pana acum punandu-si un semn de intrebare vizavi de managementul de la Sighetu Marmatiei. Cladirea despre care face vorbire domnul Stef este o cladire insusita de judet, dar de fapt construita de autoritatea locala inainte de ’89. Era spitalul copiilor cu deficiente locomotorii. Noi nu i-am putut da functionalitate si si-a revendicat-o CJ. Dar pentru acesta cladire, adunci cand am facut solicitarea catre CJ, am facut-o cu gandul ca vom putea comasa mai multe sectii din pavilioanele spitalului. Cladirea a fost expertizata si n-a primit accept de functionare din cauza unor deficiente din constructii care nu asigura regim de functionare pentru o activitate medicala, cu toate interventiile tehnice care se fac”. Eugenia Godja Mircea CRISAN Ioana LUCACEL mircea@gazetademaramures.ro ioana@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.