• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 26 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 18 Martie , 2008

Speculatii imobiliare la drumul mare

Cele doua drumuri expres care vor tranzita Maramuresul au deschis deja calea afacerilor cu terenuri. Rechinii speculatiilor imobiliare asteapta „dupa colt”, incercand sa cumpere terenuri si ulterior sa le vanda la un pret mai mare. Mai mult, se vorbeste si de initierea unor afaceri adiacente constructiei drumurilor: balastiere, statii de beton etc. Pana sa se dea unda verde executiei propriu zise a celor doua drumuri expres Baia Mare - Vaja si Drumul Nordului, s-a dat startul afacerilor imobiliare din localitatile tranzitate de acestea. O parte dintre proprietarii terenurilor pe care se vor construi drumurile au primit deja oferte de cumparare de la diferiti afacerisi, care spera probabil sa se imbogateasca ulterior din tranzactia cu statul. Altii asteapta cuminti oferta Guvernului, sperand la un pret mult mai mare decat cel de pe piata. Una peste alta, si micii afacerisi se inghesuie in zona prin care vor trece cele doua drumuri, construind balastiere, statii de betoane etc., care sa furnizeze materie prima constructorilor care isi vor adjudeca lucrararile. Recent, s-a consumat o noua tentativa de urgentare a proiectului Drumului Expres Baia Mare – Satu Mare- Petea – Vaja (Ungaria). Atunci, presedintele Consiliului Judetean Maramures (CJMM), Marinel Kovacs, spunea ca exproprierile s-ar putea face in paralel cu constructia unor tronsoane din acest drum. De fapt, potrivit noului caiet de sarcini, firma care isi va adjudeca constructia drumului se va ocupa si de exproprieri. Drumul expres va trece prin Seini – Ardusat (Ariesul de Camp) – Tautii Magheraus (intre Bozanta si Busag) – Recea (Sasar) – Baia Mare – Grosi (Satu Nou de Sus) – Baia Sprie (Tautii de Sus). Mai mult, se vorbeste de o centura pentru Baia Mare, care sa se continue spre Baia Sprie, cu legatura undeva in zona Ocolului Silvic Baia Sprie. Drumul expres si Drumul Nordului (care va face legatura cu Autostrada Transilvania) vor avea legatura in comuna Ardusat. Desi proprietarii terenurilor de pe traseul drumului au fost invitati la cateva intalniri, pentru a li se explica procedura, studiul de traseu etc, lucrurile sunt departe de a fi lamurite. Valer Madaras, viceprimarul comunei Recea, spune ca: „Oamenii care au teren acolo au fost invitati la Sala Europa a Primariei Baia Mare. Ei au crezut ca o sa se discute cata suprafata trebuie, in ce conditii, ce pret... dar s-au discutat probleme legate de impact de mediu, de nu stiu ce, ca pana la urma oamenii s-au plictisit si au plecat”. Situatia e cu atat mai in „ceata”, cu cat traseul Drumului Nordului nu e inca „batut in cuie”. Presedintele CJMM, Marinel Kovacs, a explicat: „Traseul Drumului Nordului nu e clar pentru ca studiul final cu proiectul tehnic de executie e la Companie. Noi nu am vazut inca varianta finala, pentru ca a fost refacut de vreo doua ori”. Totusi, „rechinii” afacerilor cu terenuri vizeaza deja posibilele trasee ale Drumului Nordului. In orasul Ulmeni se vorbeste deja de cateva zile de oferte de achizitii de terenuri, desi oamenii nu stiu prea bine ce drum va trece prin zona. Un localnic ne-a declarat ca: „Am auzit ca se face drum mare, ca autostrada. Este una sau doua persoane de la noi despre care am auzit ca umbla sa cumpere pamant de la oameni. Am inteles ca se cumpara pe numele lor, ca ei sa vanda mai departe cand va veni autostrada si vor fi bani grei”. Kovacs spune ca procedura de achizitionare a terenurilor se bazeaza pe negociere, ceea ce inseamna ca astfel de afaceri ar putea fi foarte profitabile: „Se va negocia cu proprietarii terenurilor pe care o sa treaca drumul, indiferent daca e persoana fizica sau juridica. Va exista o firma de avocatura care sa faciliteze aceste lucruri. Daca vor fi cazuri ca unii nu vor vrea sa vanda, se vor face exproprieri pentru utilitate publica”. La Gardani se vorbeste deja de un posibil pret de vanzare pentru terenurile de pe traseul drumului Nordului: intre 3 si 5 euro metrul patrat! Dar din cauza ca acestea nu sunt compacte, viceprimarul Ioan Dragos spune ca, cel putin deocamdata, n-au aparut oferte de cumparare. Au aparut in schimb balastiere, tocmai in ideea de a profita de oportunitatea construirii drumului: „Stim pe unde vine drumul Nordului, ca avem harta pe ortofotoplan. Sunt puse borne si anul acesta trebuie sa vina pentru exproprieri. Pe raza comunei o sa treaca pe o lungime de circa 3 km. Nu sunt persoane care sa cumpere acolo teren, ca la noi se cam intretaie pamanturile. Nu prinde un pamant intreg sa treaca peste el. S-a vehiculat ca o sa fie intre 3 si 5 euro metrul patrat, dar asta nu se stie exact. Ca se fac balastiere si sunt firme interesate sa se dezvolte, in ideea ca vor prinde lucrari, asta e altceva”. In schimb, la Seini, proiectul Drumului Expres a blocat vanzarea de terenuri. Ioan Bud, secretarul Primariei Seini spune ca: „Cetatenii care au teren in zona prin care va trece drumul nu vand nimic pana nu o sa vada ce preturi vor fi. La noi terenul la camp se vinde cu 40 de milioane lei vechi hectarul in extravilan. Numai ca, acum, cu drumul, sigur ca vor cere in euro. Tot se discuta de drum ,dar inca n-a venit nimeni sa traseze exact. De aceea oamenii au blocat tranzactiile, sa ia ei banii”. In Ardusat, problema exproprierilor va fi una dificila, din cauza ca foarte putine terenuri sunt intabulate. Asa ca, afacerile cu terenuri nu au luat amploare aici, desi in aceasta localitate se vor intersecta cele doua drumuri expres. In schimb, au aparut balastierele „ca ciupercile dupa ploaie”. Inginerul agricol Gavril Toma a declarat ca: „Anul acesta nu s-au cumparat decat doua parcele de pamant, dar nu pe unde vor trece drumurile. Balastiere s-au facut cate vreti. In ultimii doi ani au aparut cam 5 balastiere. Cred ca au fost deschise si-n ideea sa asigure balastru pentru drumurile ce se vor face. La noi o sa fie alta problema. Nici 3% din terenul din extravilan nu-i intabulat. Nu stiu cum va trece in domeniul statului.” Si in Recea se vorbeste de o investitie din zona Drumului Expres. Valer Madaras, viceprimarul comunei spune ca: „Prin 2003 un cetatean a cumparat circa 10 hectare in zona iazului de decantare a Transgoldului. Am auzit ca o firma vrea sa faca ceva depozite, ceva activitate industriala acolo, probabil mizand pe apropierea de soseaua rapida”. Vom reveni. Speculatii au fost, speculatii sunt inca Marinel Kovacs, presedintele CJMM nu exclude posibilitatea „jongleriilor financiare” in zona drumurilor expres, dar spune ca: „Pretul de achizitie a terenurilor il va stabili probabil firma de avocatura pe care o angajeaza, probabil, constructorul. Mi-e greu sa spun daca sumele vor fi diferentiate dintr-o zona la alta. Speculatii cu terenuri au fost peste tot, din pacate in situatii similare. Romanu-i inventiv si se gandeste cum sa faca rost de bani si din piatra seaca. Nu pot sa garantez daca se vor supraevalua sau nu terenurile”. Mircea CRISAN Ioana LUCACEL mircea@gazetademaramures.ro mircea@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.