• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 24 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 16 Iunie , 2017

Spectacolele celui mai vechi Festival Internațional de Teatru din România. Atelier - ediţia 24. 10-18 iunie 2017. BAIA MARE

JURNALUL UNUI NEBUN
(Teatrul SANYI ES ARANKA din Budapesta şi Compania ARADI KAMARASZINHAZ)

„Însemnările unui nebun evocă povestea tragi-comică a oamenilor mici. Popriscin, nebunul lui Gogol, este victima imaginaţiei iraţionale. Ne arată cum poate ajunge omul victima umilinţei, cum îşi pierde demnitatea şi cum devine prizonierul pe viaţă al inconştientului infernal. Este norocos actorul care are posibilitatea să interpreteze unul dintre cele mai grele şi în acelaşi timp cele mai frumoase roluri din dramaturgia universală. Am onoarea să-l conduc pe Harsányi Attila pe acest drum plin de aventuri şi enigme.” - Lukáts Andor, regizor.
EDMOND (Teatrul Municipal Baia Mare)
„Nemulţumit de ceea ce se întâmplă cu viaţa lui, Edmond decide să o ia de la capăt. La tentaţiile străzii, răspunde brutal, cu tăişul ascuţit al lamei, din disperare, neînţelegere, frică. În odiseea lui dureroasă, acesta acumulează trăiri şi senzaţii, traversând bordeluri şi cluburi de noapte, în care întâlnirile cu ceilalţi sunt frustrante şi alienante. Într-o lume plină de «morţi», a fi viu e aspiraţia obsesivă a protagonistului. Un mecanism cinic al destructurării individului, care se loveşte de zidurile celorlalţi, într-un limbaj penetrant, pe alocuri incomod, ilustrând felii din viaţa în care trebuie să plăteşti cu libertatea pentru a putea fi părtaş la bucuriile ei. De fiecare dată când este doborât, Edmond se reîncarcă şi o ia de la capăt. Chiar şi în închisoare îi mai rămâne o urmă cinică de visare. Speranţă?” –  Ana Liliana Ilea.

RUŞII (Compania KAMARASZINHAZ din Arad)
Un revolver cu şase cartuşe, un glonţ, învârţi magazia şi tragi. Moarte sau glorie. Cel mai riscant joc e noroc. Doar ruşii sunt capabili de aşa ceva.
Invitatul de onoare este Vladimir Semionovici Vîsoţki, ale cărui poezii dau miezul seratei. Veţi putea auzi fragmente din romanele Fraţii Karamazov, Crimă şi pedeapsă, din poeziile lui Puşkin şi Lermontov, din filmele lui Tarkovski.
 

FANTOMELOR NOASTRE (Compania MENTEUSE din Bruxelles)
„Recent, scena mare a Teatrului Municipal s-a transformat. Discursu­rile, replicile şi textele au fost abandonate pentru a face loc unei producţii înrădăcinate în vizual şi auditiv. Pe scurt, senzorialul s-a cerut deschis pentru a face loc unei trăiri. A unui discurs interior, cu replici proprii, controlate strict prin lumină, fond muzical şi, pe alocuri, narator. Timp de 60 de minute, publicul prezent a avut parte de un balet suprarealist ce conturează  existenţa tumultoasă a unei femei, aflate în căutare de sine.” 
- Alexandra CEL MARE-IRIMIE, infomm.ro.

 

URSUL (Teatrul Municipal Baia Mare)
„Un incident banal şi o răsturnare de situaţie spectaculoasă stau la baza farsei într-un act «Ursul». Împrejurări neaşteptate aduc oamenii laolaltă. Un moşier misogin, încă tânăr, vine în faţa unei moşieriţe văduve să-i ceară datoria rămasă de la răposatul ei soţ. Din aproape în aproape, dialogând aprig, cei doi se înfierbântă şi se provoacă la duel. Lecţia de mânuire a armelor e una languroasă, deloc înspăimântătoare. Parodierea morţii e ca un joc de copii, «mortul» fiind animat de proiecţiile celor care l-au cunoscut. Aerul absurd completează ironic filonul comic distinct şi delirul amoros camuflat sub marca «duelului». Luka, Popova şi Smirnov sunt trei personaje croite din furie, pasiune şi stranietate care-şi dezvăluie prea omenescul printre lacrimi, sughiţuri şi vodka eliberatoare.” -  Ana Liliana ILEA.

 

 

ATELIER – un sfert de veac şi încă nouă zile

 

„Anul acesta se împlinesc 25 de ani de la prima ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru ATELIER. Pe atunci aveam un teatru, o echipă devotată, un telefon vechi, o maşină de scris interbelică, un public entuziast şi 28 de ani. Între timp, din toate acestea, nu mai am telefonul, maşina de scris şi nici anii de atunci. În 1992, în România, dar mai ales în teatru, totul părea posibil. Aşa s-a putut întâmpla ca tocmai la Sfântu Gheorghe, în inima ţinutului secuiesc, să apară primul festival de teatru experimental din România, numit ATELIER. De-a lungul timpului, el s-a mutat la Sighişoara, Baia Mare, Satu Mare, din nou la Sfântu Gheorghe, iar începând cu anul 2016 s-a întors în nord şi este al Teatrului Municipal Baia Mare.
Anul acesta, ediţia a 24-a vă propune 9 zile şi tot atâtea teme: ziua muzicii, ziua călătoriilor, ziua experimentului, ziua balcanică, ziua Shakespeare, ziua Vişniec, ziua destinului, ziua ruso-americană şi ziua fantomelor. Marele nostru prozator, George Bălăiţă, scrisese un roman intitulat «Lumea în două zile». Noi vă propunem una în 9. 9 zile. 9 muze, 9 sfere cereşti ale infernului, 9 este numărul total al analizei totale, al lumilor în care stăm în burta mamei, al anilor în care zeii, care şi-au încălcat jurământul, stau departe de Olimp.
Dar 9 mai înseamnă ceva. Fiind ultimul din seria de cifre, el anunţă în acelaşi timp un sfârşit şi o reîncepere, o mutare pe un alt plan, o nouă naştere, sfârşitul unei etape şi începutul unui nou drum. La toate acestea ne vom gândi atent, pregătind ediţiile viitoare. La urma urmei, n-a trecut decât un sfert de veac.”
RADU MACRINICI
Iniţiatorul Festivalului Internaţional de Teatru ATELIER

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.