• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Sambătă , 20 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 3 Aprilie , 2006

Spectacol de gala

Teatrul National „I.L.Caragiale”, din Bucuresti, a prezentat vinerea trecuta la Casa de Cultura a Sindicatelor din Baia Mare comedia de mare succes „Take, Ianke si Cadar”, de Victor Ion Popa. Piesa a fost distinsa cu Premiul pentru cel mai bun spectacol din dramaturgia romaneasca, la Premiile Nationale Anuale acordate de Ministerul Culturii si Cultelor pentru anul 2001. S-a spus despre „Take, Ianke si Cadar” ca este „spectacolul care a intors publicul cu fata spre Teatru”. Piesa emblematica a dramaturgiei romanesti, „Take, Ianke si Cadar” isi datoreaza enormul succes de casa prestatiei magistrale a celor trei monstri sacri ai scenei romanesti: Radu Beligan (Ianke), Marin Moraru (Take) si Gheorghe Dinica (Cadar). Lansata in premiera in toamna anului 2001, piesa s-a bucurat de un exceptional succes, jucandu-se in sali arhipline si realizand cele mai mari incasari din istoria postdecembrista a Nationalului bucurestean. Intr-o societate din ce in ce mai faramitata de diferite ideologii si religii, piesa lui Victor Ion Popa este o comedie nostalgica de mare sensibilitate. Cea mai iubita creatie a Nationalului din ultimii ani, „Take, Ianke si Cadar” reuseste sa cucereasca publicul prin umorul cu care trateaza fireasca infruntare dintre generatii si problematica mult mai grava cu care omenirea se confrunta: aceea a gasirii de solutii pentru o convietuire interetnica si interconfesionala. Valoarea spectacolului este data de candoarea (consacrata de „Operatiunea Monstrul”) lui Marin Moraru, ironia muscatoare si cuceritoare in acelasi timp a maestrului Radu Beligan si bonomia mai putin obisnuita a lui Gheorghe Dinica, secondati de Valentin Uritescu (evreul Itic ce se vre Ilie), Silvia Nastase (Safta), Monica Davidescu (Ana) si Mihai Calin (Ionel). Montarea spectacolului, realizata de Grigore Gonta (un nume care spune multe cititorilor GAZETEI si fostului sef de la Mediu, Voinescu) il situeaza undeva intre clasic si modern, iar decorurile lui Mihai Madescu sunt surprinzatoare pentru o piesa clasica, renuntand la abordarile scenice consacrate. Finalmente, baimarenii au avut ocazia de a viziona un spectacol de mare tinuta, o adevarata „lectie de teatru” predata de actori care si-au cucerit deja locurile in galeria marilor actori ai scenei romanesti. „Repunerea in scena a piesei lui Victor Ion Popa „cade” perfect pe momentul istoric... piesa, un simbol cald al tolerantei interetnice izolat in cultura romaneasca, dar care probabil ca nu are echivalent mondial.” - Alex Mihai Stoenescu. „Piesa echilibrata, adanc omeneasca, tonica, remarcabil interpretata. Este acel spectacol de care avea nevoie Teatrul National, intr-o modernitate fireasca si cu nimic agresiv.” - Razvan Theodorescu Ioan BOTIS ibotis@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.