Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Sorin Bota explică eşecul infrastructurii româneşti
După câteva zile a fost rândul deputatului maramureşean PSD, Sorin Bota să exprime o opinie referitoare la problematica Transporturilor din România. Deputatul Sorin Bota este de părere că, la acest moment, noțiunea de productivitate a muncii în companiile subordonate ministerului, precum și în Ministerul Transporturilor este o chestiune pe care conducătorii acestor instituții nici măcar nu o înțeleg.
„În condițiile în care proiectele în execuție și cele în implementare sunt tot mai puține, se continuă angajările pe bandă rulantă și măririle de salarii. Lipsa proiectelor depuse pentru finanţare la Comisia Europeană arată clar faptul că, în ultima vreme, s-a adunat atât de multă incompetență și indolență în cele două companii de infrastructură și în Ministerul Transporturilor, încât acestea au ajuns la apogeu. Se impune o reformare profundă a acestor companii, reformare ce a fost începută, în cazul sectorului de drumuri, însă nu a fost dusă la bun sfârșit tocmai pentru a nu fi deranjate unele persoane care își iau salariul degeaba și își bat joc de infrastructura țării consumând bani, salarii și fonduri / credite rambursabile sau nerambursabile, fără a realiza un ritm susținut de dezvoltare și modernizare a infrastructurii, în concordanță cu necesitățile României.
Așa cum am declarat recent, în cadrul Comisiei de transporturi din Camera Deputaților, în fața conducerii ministerului și a celor două companii, sunt întrebări la care nu am primit răspuns pentru că, de fapt, nu mai există nici măcar dialog. Cel puțin câteva proiecte care sunt deja pregătite, puteau fi demarate și azi să fie în faze avansate de contractare (spre exemplu - tronsoanele 2,3 și 4 ale autostrăzii de pe Valea Oltului). Tot ca o anomalie, am făcut un dig de larg în Portul Constanța cu bani europeni degeaba, acesta mai având nevoie de încă o ramură de dig pentru ca Portul Constanța să devină utilizabil la o dimensiune mult mai mare. Mai avem nevoie de multe alte investiții în sectorul naval care este, poate, cel mai slab valorificat față de potențialul pe care îl arată. Spre exemplu, azi pierdem 50% din fluxul de mărfuri venit din Asia și Orient.”, a spus Bota.
„Îngrijorător este faptul că beneficiind de surse de finanţare nerambursabile nu avem proiecte depuse care să asigure o continuitate în procesul de dezvoltare şi modernizare a infrastructurii. De exemplu, aşa cum arată azi calendarul de derulare a acestor proiecte în anul 2020 şi în anul 2021 în România nu se va inaugura niciun kilometru de autostradă. Sigur, problemele nu sunt de trei luni, nu pot fi imputate doar ministrului actual. Lucrurile s-au acumulat în timp şi uite că a venit scadenţa!
Lumea nu stă după cum avem noi chef să lucrăm sau avem toţi incompetenţii puşi în funcţii. Secretar de stat care se califică la locul de muncă, miniştri care nu ştiu pe ce să pună mâna când merg acolo, trei luni de zile”, a spus deputatul maramureşean.
Sorin Bota a vorbit şi despre proiectele mari de infrastructură ale Nordului, dacă ele sunt în pericol de întârziere având în vedere cum se lucrează în minister şi la societăţile de profil.
„Proiectele Maramureşului nu sunt afectate pentru că, în sfârşit, anul acesta se finalizează reţeaua de drumuri naţionale”, a spus Bota.
Legat de mult discutatul Drum Rapid, Baia Mare – Vaja, deputatul a explicat ce se întâmplă.
„Este un proiect la care nimeni nu lucrează. Absolut nimeni! Este un proiect iniţiat de Consiliile Judeţene, promovat prin guvern, dar nimeni nu face niciun pas! Cum să se facă dacă nimeni nu face niciun pas? Nu are un studiu de fezabilitate, nu are clarificat terenul pe unde trece şi exproprierile făcute, nu-i depus la nicio axă de finanţare, nu-i discutat din punctul de vedere al obţinerii unei finanţări nerambursabile sau de alt fel, cu nimeni! Dacă nu se ocupă nimeni de el! Rămâne doar o poveste şi o variantă de drum”, a spus Sorin Bota. Deputatul a explicat şi ce înseamnă parteneriatul public-privat.
„Eu sunt cel care a scris prima lege a parteneriatului public-privat şi în baza căruia s-au şi derulat trei proiecte în România, două pe mediu şi unul la Metrou. Este foarte viabil dacă îl faci în locurile în care se pretează pentru un parteneriat public-privat. Dacă nu, e o poveste.
În 2004 eu am făcut o strategie de finanţare pe zece ani. Din păcate nu a fost respectată, a fost abandonată şi acum finanţăm aiurea capete de autostrăzi şi drumuri”, a spus Bota.
Referitor la numărul specialiştilor autentici în infrastructură existenţi în PSD, deputatul a spus că ei există, dar…
„Întotdeauna am avut oameni bine pregătiţi, dar care nu au beneficiat de susţinerea politică, pentru că oamenii bine pregătiţi au propriile viziuni faţă de cum se rezolvă o problemă din punct de vedere tehnic.
Din păcate, în ultimii 10-12 ani s-a mers pe teoria: punem un om politic că sub el sunt mari tehnocraţi. Sunt mari incompetenţi! Indolenţi şi şmecheri! În toate companiile. Un om politic nu are ce să facă dacă sub el baza tehnocrată este praf!”, a spus Bota.
„Întotdeauna am avut oameni bine pregătiţi, dar care nu au beneficiat de susţinerea politică, pentru că oamenii bine pregătiţi au propriile viziuni faţă de cum se rezolvă o problemă din punct de vedere tehnic. Din păcate, în ultimii 10-12 ani s-a mers pe teoria: punem un om politic că sub el sunt mari tehnocraţi. Sunt mari incompetenţi! Indolenţi şi şmecheri! În toate companiile. Un om politic nu are ce să facă dacă sub el baza tehnocrată este praf!”.