• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 24 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 27 Octombrie , 2008

Sorin Bota – specialistul in transporturi

Mamureseanul Sorin Bota, fost secretar de stat in Ministerul Transporturilor, si-a lansat saptamana trecuta, in Baia Mare, cea mai recenta aparitie editoriala. Bota i-a impresionat placut pe cei prezenti cu viziunea, realizarile si ideile sale. Concluzia? „Bota e specialistul nostru in transporturi”! Perspectivele transporturilor in Romania Europeana – „e o lucrare care s-a facut in timp, pe baza unei experiente profesionale indelungate. Cartea trateaza, descrie, comenteaza, aseaza strategii, fixeaza prioritati”. Acestea au fost cuvintele prin care directorul Bibliotecii Judetene „Petre Dulfu”, Teodor Ardelean, a captat atentia celor prezenti saptamana trecuta la lansarea celei mai recente aparitii editoriale a lui Sorin Bota, stiut de maramureseni mai ales de cand a ocupat functia de secretar de stat in Ministerul Transporturilor. Desi se poate crede ca evenimentul a fost dedicat exclusiv celor familiarizati in domeniul transporturilor, trebuie stiut ca lucrurile n-au fost deloc asa. „Au venit oameni care au avut drag de carte, de biblioteca, de domeniu, de autor si de prieteniile sale profesionale si politice”, iar in scurt timp se vorbea, parca, „in familie”, despre una dintre problemele prioritare de care ne izbim zilnic. Da, parca se vorbea „in familie” despre problema transporturilor, iar rand pe rand, s-au inscris la cuvant prieteni, economisti, profesori si chiar tatal, cumnatul si fostul diriginte din liceu al lui Sorin Bota. Discutiile despre cea de-a doua carte a lui Bota au fost extrem de incitante, desi n-au reusit sa fie prezenti Titus Corlatean si Vasile Puscas (fost negociator sef al Romaniei cu UE), care n-au putut ajunge la timp, sa fie alaturi de Bota la acest eveniment. Daca nu stiati, va spunem ca Sorin Bota si Vasile Puscas au lucrat impreuna pe partea de Integrare Europeana si au stabilit politica in transporturi pe urmatorii 20 de ani, asa ca nu trebuie sa surprinda faptul ca prefata cartii este semnata de Puscas. Cel mai indicat e sa redam spusele autorului despre carte, pentru a va putea da singuri seama de cum s-a implicat pana acum in domeniul transporturilor si ce viziuni are. „Lucrarea are capitolele structurate in asa fel incat sa treaca prin integrarea Romaniei in UE ca si angajamente, etape pe care trebuie sa le realizam pentru a ne integra cu adevarat, din punct de vedere legislativ, institutional si sigur. Cea mai importanta componenta e cea a realizarilor practice in dezvoltarea Romaniei, atat in logistica de transporturi, cat mai ales in infrastructura. Asta, pentru ca noi avem niste angajamente facute in baza unor studii care au stat la baza negocierilor cu UE, angajamente pe care, in ultimii ani, cineva si-a permis sa le calce in picioare si sa nu le mai respecte. Dovada sunt cei 5 kilometri de autostrada in loc de 800 km, pe care trebuia sa-i avem in acest an”, spune Bota. Dupa cum era de asteptat, Sorin Bota nu a omis, din lista de „prioritati de grad zero pentru Romania”, problemele Maramuresului: „Am tras si un semnal de alarma vizavi de intarzieri. Mi-am permis sa pun un capitol despre ceea ce consider ca sunt prioritati de grad zero in Romania. Prioritati in care o sa gasiti cei 1000 de km de autostrada scrisi de mine in 2006, pe care conducerea PSD i-a introdus in oferta electorala. O sa gasiti inclusiv urmatorii 1000 km, pentru urmatorii 4 ani, dupa primii 4. O sa gasiti la prioritati si trenuri de viteza sporita, o sa gasiti si Canalul Dunare-Bucuresti, o sa gasiti si aeroporturile locale care trebuie sa capete interes si sa devina internationale, o sa gasiti si toate drumurile care trebuie sa colecteze traficul spre marile autostrazi (aici, e drumul care trebuie sa ajunga la Zalau cat mai repede, ca drum expres de la Baia Mare) etc”. E extrem de important si modul in care autorul vede dezvoltarea Romaniei, care trebuie sa aiba la baza si dezvoltarea infrastructurii: „Am scris un subcapitol despre importanta economica a infrastructurii si a constructiilor in acest domeniu, pe orizontala economica. Pentru ca a avea investitii in infrastructura inseamna a avea investitii indirecte in tot ceea ce inseamna materiale, materii prime, iar dupa parerea mea, acest domeniu al constructiilor si al infrastructurii reprezinta cheia de dezvoltare a Romaniei in urmatorii 15 – 20 de ani. Sunt necesare nu numai pentru ca avem nevoie sa ne dezvoltam din punct de vedere al comunicarii, al transportului, ci pentru ca ne asigura dezvoltarea pe orizontala a intregii economii. Ca sa nu mai vorbesc de locurile de munca”. Fiti siguri ca aceste teorii nu sunt scoase din joben: „Mi-am permis sa prezint si date de ordin economic, avand in vedere ca sunt inginer, dar si economist si am avut privilegiul de a negocia intreaga finantare a programelor de infrastructura in perioada cat am fost la minister si a celor care urmau sa se deruleze cu toate institutiile internationale financiar-bancare si cu bancile comerciale, inclusiv strategia din punct de vedere al alocarii necesarului de finantare a infrastructurii din PIB”. Sorin Bota a mai spus: „Cred ca lucrarea e utila celor care studiaza atat in domeniul transporturilor, cat si in cel al constructiilor. Am fost placut surprins sa fiu sunat de studenti romani din strainatate care nu stiau de unde sa faca rost de aceasta carte, pentru ca nu era nicio lucrare de acest gen in ultimii ani. Dar este utila tuturor celor care lucreaza in domeniu si care au nevoie de un minim de informare de ordin politic si tehnic pentru a-si creiona propria afacere, pentru a-si dezvolta activitatea, pentru a sti ce trebuie sa faca si a fi pregatiti din timp atunci cand urmeaza sa se intample anumite modificari de ordin legislativ si institutional”. Ar fi posibil ca aceasta carte sa-i ajute chiar si pe cei care nu stiu inca pe cine sa voteze la alegerile uninominale din toamna si care vor sa se familiarizeze cu strategiile unui specialist in domeniu. Asta, pentru ca Sorin Bota (Marius Sorin Bota – numele complet) este candidatul PSD pentru Senat. Mircea CRISAN mircea@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.