• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 18 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Miercuri , 1 August , 2007

Sorin Bota – economist, doctor in inginerie, secretar executiv PSD Portret de expert

Carte de vizita Sorin Bota s-a nascut in Baia Mare. A absolvit Liceul electrotehnic nr.4 din Baia Mare, dupa care a urmat cursurile Facultatii de Constructii de Masini din Cluj. In 1998 a absolvit si cursurile Facultatii de Stiinte Economice si si-a dat doctoratul in inginerie. In 1997 a intrat in PSDR Cluj. Dupa fuziunea cu PDSR, a fost vicepresedinte al PSD Cluj si membru al Biroului Executiv al Partidului Social Democrat. In mandatul 2001 – 2004 a fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor. A publicat lucrarea „Romania in drumul spre Uniunea Europeana”, singura carte de specialitate sectoriala aparuta pe tematica integrarii europene. In prezent, este secretar executiv al Partidului Social Democrat. Pentru baimareanul Sorin Bota, functia de secretar de Stat detinuta in guvernul anterior a fost o provocare profesionala, stiut fiind ca ministerul Transporturilor este unul dintre cele mai dificile ministere. S-a achitat bine de sarcinile ministeriale si nu a uitat ca a plecat in capitala Ardealului din municipiul de pe malul Sasarului. Reporter: Ati afirmat ca problemele care exista la autostrada Transilvania se datoreaza unui joc politic. Care este acest joc politic si care sunt actantii din cadrul acestui joc? Sorin Bota: Din pacate, jocul politic a inceput in timpul campaniei electorale din 2004 si actualii guvernanti nu au stiut cum sa mai joace acest meci, dupa ce s-au trezit la butoanele guvernamentale. Autostrada in sine a fost proiectata dupa un anumit calendar de realizare si pentru un anumit buget. Dupa cum se stie, bugetul este mult modificat in sus. Estimez ca poate sa ajunga la dublul sumei preconizate initial, din cauza intarzierilor si modificarilor de solutii. Toate aceste jocuri au condus si la o lipsa de coordonare in realizarea proiectului, cu consultanta neplatita, cu constructori neplatiti, astfel incat s-a ajuns la o serie de erori tehnice a caror reparare va costa foarte mult. Va avea de suferit si calitatea autostrazii si, in final, si noi, cei care o vom utiliza. Rep.: S-a vorbit la un moment dat de un proiect numit „Drumul Sarii”, prin care Maramuresul urma sa fie legat de autostrada Transilvania. Mai este viabil acest proiect? S.B.: Proiectul „Drumul Sarii” a fost o initiativa a fostului presedinte al Consiliului Judetean Maramures, Alexandru Cosma, proiect care, la vremea respectiva nu l-am agreat si nu l-a agreat nici ministrul Mitrea in forma in care a fost propus. Nu l-am agreat din motive tehnico-economice, stiind ce tipuri de proiecte pot fi finantate. Ideea proiectului este valabila si astazi, dar modul in care a fost gandit si propus proiectul la vremea respectiva de catre conducerea Consiliului Judetean Maramures a fost gresit. Cu toate acestea, Maramuresul si Satu Mare trebuie sa fie legate de autostrada pe un gen de drum expres care, dupa parerea mea, ar trebui sa faca legatura si cu punctul vamal de la Halmeu, in zona Ucrainei. O guvernare execrabila Rep.: Ce se intampla cu drumul rapid Baia Mare-Vaja si care credeti ca este viitorul acestui proiect? S.B.: In 2005, eu am declarat ca domnul Kovacs, actualul presedinte al CJ Maramures, are o piatra de moara legata de gat si va finaliza mandatul fara sa aiba acest contract. Iata ca mai are putin si ceea ce am estimat eu nu e, din pacate, departe de adevar. Dupa parerea mea, acest proiect nu a fost gandit in contextul dezvoltarii infrastructurii generale a Romaniei. A fost gandit ca un proiect de interes local si regional. S-ar putea, totusi, sa aiba un viitor, in caz ca autoritatile locale si judetene din cele doua judete vor reusi sa se puna de acord cu privire la traseul acelui drum. Din pacate, toate casele si toate gospodariile din aceste judete, aflate pe traseul drumului, vor fi mentinute, in detrimentul unui drum cu adevarat folositor. Rep.: Cum ati caracteriza actuala guvernare? S.B.: Din punctul de vedere al infrastructurii si al managementului in transporturi, execrabila. Nu vreau sa ma pronunt in privinta altor domenii, care nu tin de competentele mele profesionale, dar domeniul transporturilor a fost prost gestionat si de premier, prin deciziile pe care le-a luat. Va dau un exemplu concludent: in 2004 au ramas contractele pentru realizarea drumului Bucuresti-Brasov. In ianuarie 2005, premierul a blocat aceste contracte, pe motiv ca nu sunt de interes. In 2006, premierul a declarat ca e de interes Bucuresti-Brasov si va fi realizat pe bani de la buget. Astazi au inceput procedurile de licitatie pentru refacerea studiului de fezabilitate in vederea concesionarii acestui tronson. S-a ajuns la punctul 2003, cand noi am inceput aceste contracte. Un compromis ce se dovedeste falimentar Rep.: Cum l-ati caracteriza, in cateva fraze, pe presedintele Traian Basescu? S.B.: Din punctul de vedere al fostului ministru al transporturilor, care intre 1997-1998 declara ca Romania nu are nevoie de autostrazi, cred ca nu am ce sa caracterizez. Ca om politic, e treaba lui ce face. Rep.: Exista un „mariaj” intre Partidul National Liberal si Partidul Social Democrat? S.B.: Nu exista asa ceva. Exista interese diferite ale fiecarui partid care, din pacate, subliniez din pacate, converg spre o solutie de compromis de a sustine actualul guvern, dar in afara oricarei intelegeri. Din pacate, interesele de partid ne-au condus la acest compromis care, in opinia mea, asa cum este facut el astazi, se dovedeste a fi falimentar pentru Partidul Social Democrat. Inca o data spun ca nu exista nici o intelegere intre Partidul National Liberal si Partidul Social Democrat. Rep.: Ca tot ati amintit de aceasta politica falimentara, tinand cont de ultimele sondaje, mai credeti in revenirea Partidului Social Democrat la guvernare? S.B.: Eu sunt un optimist de felul meu si cred in aceasta revenire la guvernare. Doar de aceea muncim, ca sa revenim acolo unde am fost, si mai mult decat atat. Optiuni si argumente Ioan Rus sau Mircea Geoana? Ioan Rus, daca „descaleca” la Bucuresti. Vot pe liste sau vot uninominal? Uninominal la Senat si mixt la Camera. James Joyce sau Franz Kafka? Indiferent. Tenis de camp sau golf? Ambele. Bere germana sau vin spaniol? Ambele. Ioan BOTIS ibotis@gazetademaramure.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.