• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 24 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 17 Noiembrie , 2003

SOCIAL, ECONOMIC

* Mileniul III: Sclavia - flagel incurabil
Proprietari de suflete

* Mortii nimanui, copiii abandonati si problema identitatii
”SUNT... NIMENI”

* Maramuresul se prezinta la Salonul de Inventica pentru Tineret
Inventatorul de la ”Lucaciu”

* Fortuna Leasing, reprezentantul zonal al Honda si Mitsubitshi, are
Misiune japoneza

* Bursa vorbelor

* RDS - Net Club

* Cu ingaduinta autoritatilor, fratii Micula produc din greu
Palinca plagiata

* S-a lansat si in Baia Mare!
NOUL Vito

* Mileniul III: Sclavia - flagel incurabil
Proprietari de suflete

Fiica unei cunostinte a fost vanduta in Occident, ca sa practice prostitutia. Atunci m-a apucat furia. Am vazut fetele la ”munca”, in Italia, Cehia, Germania sau Anglia. In lume, exista peste 27 de milioane de sclavi. Cum ajung in aceasta situatie? Prin teroare si minciuna. Nimeni nu vrea sa fie sclav.

Exista o categorie de robi (in Orient, America Latina, dar si in tarile UE si SUA), si anume emigrantii datornici calauzelor care le-au facilitat mutarea. Conform raportului anului 2003 al Departamentului de Stat asupra traficului de persoane, se estimeaza ca in SUA 10 % dintre imigrantii lucratori agricoli din sud sunt sclavi. Cu regularitate, traficantii si proprietarii de suflete sunt prinsi, deferiti justitiei si condamnati. Datele organizatiilor de lupta contra sclaviei sustin ca sclavii americani autentici numara azi cam 150.000 de persoane.

Sclavii romani

Oficial, sclavia s-a abolit in Transilvania in 1848, iar in Tarile Romane in 1856. De fapt, flagelul nu s-a oprit niciodata. Ca dovada, vezi Canalul lui Dej, normele, munca patriotica si toate celelalte forme mascate de robie din perioada comunismului. Dupa 1989, modalitatile de suprimare a libertatii celor slabi s-au diversificat. In primele luni ale acestui an, lucratorii BCCO au capturat, in sudul tarii, circa 80 de negustori de carne vie, de femei tinere si nurlii. In Bucuresti, o fata a fost vanduta pentru doar 400 de dolari, altele pentru cateva mii. Ca Romania este o tara furnizoare de materie prima sau de tranzit pentru sclavii secolului XXI, prostituate, copii (carne pentru pedofili sau adoptati pentru alte scopuri obscure) ori, pur si simplu, ca viitori muncitori la negru, nu mai este un secret pentru nimeni. Romania este una dintre cele 122 de state in care sunt inregistrate mai mult de 100 de cazuri de sclavie anual. In Bucuresti, in special, se afla un numar necunoscut de sclavi, incepand de la prostituatele tinute in lantul terorii de catre pestii care le scot la sosea, pana la copiii cersetori, legati in lesa invizibila (punga de aurolac) de stapanii lor.

Sclavii din Maramures

Maramuresul nu face exceptie de la regula. Avem si noi sclavii nostri, care nu traiesc aici, dar sunt originari din acest loc si se afla acum departe. Samuil Pop, originar din Sighet si stabilit in insulele Canare, a fost prins, in septembrie 2002, la vama Petea, insotind catre Spania patru fete (originare din Sighet si comuna Campulung la Tisa) care urmau sa practice prostitutia. A fost condamnat de Judecatoria Sighet la doar un an si opt luni de inchisoare, pentru ca fetele nu erau minore si Pop nu era recidivist. A facut recurs, pedeapsa fiindu-i redusa la un an, apoi a fost eliberat din penitenciar in aprilie anul curent, plecand acasa in Las Palmas. A pierdut doar sapte luni din viata si 2000 de euro (bani confiscati la vama). Fetele urmau sa faca sex contra sumei de 30 de euro pentru fiecare 15 minute. Am cunoscut si alte cazuri. Pesti care au vandut fete “afara” ori le “detin” acolo si le viziteaza, din cand in cand, sa-si incaseze “dreptul” de la paznicii acestora. Domnisoare care povestesc atrocitati despre batai, sechestrari, violuri sau cum au fost vandute albanezilor si rusilor. Cunosc o familie care si-a vandut unul dintre cei sase copii in Occident, fara nici o remuscare. In vara anului 1990 am cunoscut un cetatean australian, de origine romana. Mi-a propus sa merg in tara cangurilor pe cheltuiala sa, eu urmand sa muncesc la el un an (”in constructii”) pentru a-mi plati spezele. Oferta mi s-a parut suspecta. Prietenul care mi-a facilitat intalnirea cu individul a pornit la drum, eu am ramas acasa. Dupa mult timp, am aflat. Amicul meu a calatorit cu ”australianul” pana la Viena unde, inainte de ambarcarea in avion, a aflat ca era vorba de munca “pe plantatie, in siguranta”. Adica, robie la culturile de mac, precursor al opiumului si heroinei, sub paza armata. Desigur, cunostinta mea a refuzat. A scapat. Daca pleca, intra sclav de buna voie. Cine stie daca ar mai fi scapat vreodata? Dar ce stim noi nu reprezinta decat varful aisbergului, putine fapte reusind sa transpara in afara sistemului. Daca vorbesti, poti sa mori usor.

Teofil IVANCIUC



* Mortii nimanui, copiii abandonati si problema identitatii
”SUNT... NIMENI”

Cadavre cu identitate necunoscuta, persoane fara identitate si urmariti general. Cam astea ar fi domeniile de activitate ale unuia dintre compartimentele Politiei baimarene. Activitatea de cunoastere si evidentiere a persoanelor fara locuinta, oameni pe care ne-am obisnuit sa-i numim boschetari, pare o munca de rutina, deloc spectaculoasa. Si totusi, “compartimentul” nu se plictiseste.

La inceputul lui 2003, in evidenta Politiei erau 53 de urmariti din anii precedenti, carora li s-au mai adaugat inca 51 de persoane. In aceasta categorie intra posesorii mandatelor de executare a pedepsei, de arestare preventiva care se sustrag urmaririi penale si disparutii. Interesant este faptul ca 20 dintre cei dati in urmarire in 2003 sunt infractori din domeniul financiar-bancar care au parasit tara (cel putin acesta este rezultatul primelor cercetari)! Cei care au parasit tara mizeaza pe faptul ca la cinci ani peste pedeapsa primita, fapta se prescrie. Colaborarea cu Interpolul are ca scop tocmai rezolvarea cazurilor inainte ca pedeapsa sa “expire”. Ca si cazul Ioana Maria Vlas, anumiti romani plecati “pe afara” sunt asteptati cu nerabdare acasa. Din varii motive…

Mortii nimanui

Unul dintre motivele pentru care “boschetarii” sunt luati in evidenta este acela ca, din randurile lor provin cele mai multe cadavre cu identitate necunoscuta. La inceputul anului, existau 10 cadavre neidentificate din anii precedenti, iar anul acesta s-au mai adaugat 19 (si iarna, anotimpul care face cele mai multe victime in randul celor fara adapost, inca nu si-a intrat in drepturi). Dificultatea stabilirii identitatii acestor cadavre este sporita de faptul ca urmele biologice prelevate pot fi analizate doar in laboratoarele speciale de la Cluj sau Bucuresti. Chiar daca firele de par dau structura AND-ului, aceasta, in cele mai multe cazuri, nu poate fi comparata, pentru ca nu exista probe recoltate anterior. Se mai adauga si costurile extrem de ridicate ale unor astfel de analize. Nici macar “manusa mortuara” nu este eficienta in astfel de cazuri. Mortii neidentificati, chiar daca sunt ai nimanui, sunt inmormantati de autoritatile din localitatea in care au decedat.

Hotul de identitate!

Asa cum exista persoane fara identitate, exista si cazuri speciale in care o identitate este folosita de doua persoane. La inceputul anului, a trecut in lumea dreptilor un anume Lingurar Gheorghe din Copalnic. Abia in momentul inregistrarii decesului s-a constatat ca decedatul era, din punct de vedere al actului de identitate, o “dublura” a unui Lingurar Gheorghe, decedat in urma cu zece ani in Tauti Magheraus. Dupa cercetarile de rigoare, concluzia politistilor a fost ca Lingurar din Copalnic a folosit toata viata identitatea celui din Tauti, foarte probabil dupa ce a intrat in posesia buletinului adevaratului Lingurar. Hotul de identitate a reusit sa obtina de-a lungul timpului un certificat de nastere din comuna de bastina a “originalului”, care, intamplator, era si locul sau de nastere, si mai multe adeverinte de la locul de munca. Pana in prezent, nu se stie cine este de fapt al doilea Lingurar. Tot in Maramures exista si o persoana cu identitate necunoscuta. Este un bolnav psihic internat la Sighet, care stie doar ca-l cheama Nicu si ca este din Moldova.

Boschetarii

Cu toate ca cifra este fluctuanta, reprezentantii Politiei sustin ca, in Baia Mare exista aproximativ 145 de boschetari. Cei mai multi au adeverinte provizorii in care, la rubrica adresa, figureaza lipsa spatiu, dar exista si persoane care au documente. De curand, 11 persoane au fost duse la caminul din Poienile de sub Munte, dar, din pacate, Politia este singura institutie care se implica in rezolvarea unor astfel de cazuri. “Dintre absolventii Universitatii de Nord Baia Mare, sectia Teologie-Asistenta sociala, 90% nu au locuri de munca, in conditiile in care, la fiinte umane, n-ai voie sa ai rebuturi, ca la strung. Dintre boschetari, multi nu au antecedente penale sau au realizat infractiuni minore. Unii au pensie sau lucreaza cu ziua si, in general, nu cersesc. Ii gasim in boscheti, beciuri si centrale dezafectate”, afirma comisarul sef Ioan Tohatan, seful Biroului Judiciar din cadrul Politiei Municipiului Baia Mare.

Ioan BOTIS
Ioana LUCACEL



* Maramuresul se prezinta la Salonul de Inventica pentru Tineret
Inventatorul de la ”Lucaciu”

Noiembrie are pe grila “competitiilor mintii” si Salonul de Inventica pentru Tineret. Salonul se adreseaza celor care detin inventii, brevetate sau nu, pe care doresc sa le expuna. Maramuresul este reprezentat de un singur competitor: Tiberiu Chiorean (clasa a XII-a la Colegiul National “Vasile Lucaciu”).

Din pacate, in randul tinerilor inventiile au devenit o rara avis, ceva care apartine batranilor cu barba de Mos Craciun, care experimenteaza “de-o viata” in laboratorul in care spera sa faca descoperirea vietii lor. De aceea, un salon de inventica dedicat tinerilor nu poate fi decat o initiativa laudabila. Salonul de Inventica din acest an evidentiaza preocuparea scazuta a tinerilor pentru inventii. Salvarea vine dinspre informatica, singura care mai reuseste sa acapareze preocuparile tinerilor. Inventiile din domeniul mecanicii tind spre… zero. Probabil este normal, tinand cont ca discutam despre generatia ”mileniului III”

Inventica baimareana

La Salonul National de Inventica pentru Tineret, Bucuresti 2003, Maramuresul este reprezentat de Tiberiu Chiorean. Lucrarea prezentata de tanarul de 18 ani cuprinde doua soft-uri, un “Generator de orar” si un “Desing interior 3D”. Primul este un program care permite generarea orarelor de functionare pentru licee si scoli, program pe care l-a realizat anul trecut. Insa lucrarea sa de rezistenta este “Desing interior 3D”, un program care permite desenarea tridimensionala. “Programul poate fi folosit pentru decoratiile interioare. De fapt, a fost facut pentru o firma care vrea sa se lanseze in domeniul constructiilor si a avut o experienta nefericita. Desi aveau ideile pe hartie, dupa ce au terminat constructia si-au dat seama ca teoria lor arata altfel pusa in practica”, a spus tanarul.

Vacanta inventiva

Ideea realizarii acestui program i s-a ivit la inceputul lunii iunie. “Cred ca munca a durat toata vacanta, dar nu am lucrat tot timpul. Cel mai mult, cred ca vreo doua luni, m-am gandit cum trebuie facut. Realizarea propriu-zisa mi-a luat cam o luna. Programul l-am terminat in septembrie”, spune tanarul. Tiberiu Chiorean este elev in ultimul an la Colegiul National “Vasile Lucaciu”, profil mate-informatica, bilingv engleza. Desi este multumit de profesorul sau de informatica, considera ca programa nu este incurajatoare pentru cei care vor sa stie cu adevarat ce inseamna programarea. Elevul de la “Lucaciu” nu este la prima incercare de acest fel, el a mai participat la olimpiade si concursuri “din domeniu”. In acest an, Salonul de Inventica are loc intre 20 si 30 noiembrie si este organizat de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului in colaborare cu Comisia Nationala UNESCO. Manifestarea, la care ii vom ”tine pumnii” lui Chiorean are loc in cadrul Targului International “GAUDEAMUS - Carte de invatatura”.

Mihaela MIHALEA



* Fortuna Leasing, reprezentantul zonal al Honda si Mitsubitshi, are
Misiune japoneza

Cum inghesuim patru elefanti intr-o masina?
Raspuns: doi in fata si doi in spate. Pornind de la aceasta glumita, inginerii japonezi au incercat si au reusit sa obtina maximum de spatiu intr-un autovehicul de dimensiuni mici. Concluzia? Avantajele masinilor japoneze constau in prioritatile producatorilor. Confortul cumparatorului si pretul cat mai scazut.

S-a deschis si in Baia Mare show room-ul unde pot fi admirate modelele produse de Honda si Mitsubishi! Infiintata ca o companie de investitii, Fortuna Leasing SRL avea ca principal obiect de activitate leasingul auto. De aici, mai era doar un pas pana la ideea de a deveni reprezentantul zonal al celor doi producatori japonezi. Legatura cu Honda a demarat in aprilie 2003, iar Mitsubishi a devenit mai tarziu a doua marca prestigioasa comercializata prin Fortuna Leasing. Ideea de a aduce masinile japoneze in Baia Mare s-a cristalizat in urma unui studiu care a urmarit ceea ce nu exista pe piata la momentul respectiv. Mai multe amanunte am aflat de la Stelian Blagoslov, director de vanzari.
Reporter: Cum a fost primita de baimareni deschiderea show-room-ului?
Stelian Blagoslov: E prea devreme pentru a trage o concluzie. Misiunea noastra e de a face cunostinta publicului cu masinile japoneze, care nu au traditie la noi. Au faima, dar e nevoie de ceea ce reprezinta obisnuinta. Suntem tributari inertiei. Credem ca aceasta inertie va fi daramata chiar de produs. Ne vom considera castigatori atunci cand cumparatorii vor constientiza multiplele avantaje ale tehnologiei japoneze
Rep.: Care ar fi aceste avantaje?
S.B.: Fiabilitate ridicata, data de faptul ca indiferent de tara in care se vinde masina, japonezii folosesc aceleasi materiale de calitate, motoare cu randament mare, adica de putere mare la un consum de combustibil redus. De la conceptie pana la finisaje, totul este gandit pentru a satisface orice cerinta a clientului. De aceea, dotarile standard ale masinilor japoneze contin toate elementele pe care la alte marci le intalnim doar la clasa Lux.
Rep.: Ce oferiti dumneavoastra baimarenilor?
S.B.: Avem un sistem de leasing usor de accesat. Toate actele se fac direct in magazin, perioada de analiza fiind de numai 24 de ore. Documentatia nu difera de ceea ce este necesar la orice contract de leasing, pentru ca avem interesul ca drumurile si bataile de cap ale clientului sa fie cat mai putine.

Honda

Fondata in anul 1946, marca Honda a devenit celebra prin constructia de motociclete de competitie. Constructia de automobile a inceput din 1962 cu autoturisme sport de mic litraj, avand motoare cu doi arbori cu came in cap, de genul motorului BMC-Mini. Productia a crescut uimitor in doar zece ani (peste 10% din productia japoneza de automobile, locul III, dupa Toyota si Nissan). Perioada de varf a fost cea a anilor ’80-’90, Honda fiind considerata mult timp cea mai progresista firma japoneza, cu pretentii ridicate si inovatii tehnologice de ultima ora. In Formula 1, Honda a dominat cursele de la sfarsitul anilor ’80, oferind motoare ce au adus victoria firmelor Williams, Lotus si Mc Laren.

Mitsubishi

Initial puternica firma constructoare de nave, a facut o incursiune in domeniul automobilistic intre anii 1917-1921, apoi a abandonat aceasta fabricatie. Mitsubishi a devenit ulterior o mare producatoare de autocamioane si autocare. In timpul celui de-al doilea razboi mondial a fabricat celebrul avion Zero. Anul 1963 o readuce la constructia de automobile si, dupa asocierea in 1968 cu Isuzu, devine al patrulea constructor japonez de automobile. Pajero continua o cariera de succes, inceputa cu mai bine de 20 ani in urma. Modelul fanion al firmei Mitsubishi impune noi standarde in materie de design si performante pentru SUV-urile actuale. In ultimii cinci ani, masina a fost primadona raliului Paris-Dakar.

Lavinia COTARCEA



* Bursa vorbelor

Informaticienii sunt o specie umana aparte. Unii ii privesc cu retinere, altii le acorda o incredere totala de la prima intalnire. Cert este ca, o data in plus, in viata IT se intampla un ceva. O celebra firma IT intinde o mana celor carora le zbarnaie mintea, dar nu au resurse materiale de a-si pune in practica ideile. Gecad Software, firma care a vandut drepturile de proprietate asupra RAV Antivirus companiei Microsoft, a inceput sa vaneze geniile autohtone in domeniul IT. A infiintat un site unde pot fi prezentate idei de produse IT, iar daca vor descoperi un proiect cu potential, cei de la Gecad promit ca ii vor pune la dispozitie autorului absolut tot ceea ce are nevoie pentru a-si transforma ideea intr-o tehnologie revolutionara. Cu alte cuvinte, informaticieni romani, start! Ce sa mai comentam despre evenimentele economice ale saptamanii trecute? Mai marii nostri au continuat cosmetizarea jalnica a concluziilor Raportului de tara, de parca toti suntem idioti si nu avem capacitatea sa intelegem un text, chiar si al UE-ului. Chiar nu merita sa mai comentam un fapt evident. Fratilor, mai e mult pana departe! Adica, pana-n UE. Pe de alta parte, 300 de zambareti ce au aparut in luxosul “dictionar” al bogatasilor par sa sustina ca piata Romaniei e functionala. Mie mi-au placut reclamele aparute intre numele lor. Ceasurile elvetiene, “mertanele” cocosate ce se fabrica doar la comanda, jacuzzi si alte mofturi au gasit, in sfarsit, spatiu publicitar. Ca doar stiu si ei cat e de inutila reclama facuta pentru ochii parlitilor.

Lavinia COTARCEA



* RDS - Net Club

Cand aveti senzatia ca traiti intr-o lume saraca (la propriu si figurat), ca distanta dintre lumea civilizata si locul unde sunteti este mai mare decat cea de la Pamant la Luna, mergeti la intalnirile Net Club ale RDS Baia Mare. Intr-o dupa-amiaza in care eram suparata pe lume si viata, am raspuns invitatiei RDS. M-am trezit intr-un univers care oferea informatii bancare, piata de capital, stiri internationale datorita programului Reuters Romania Info Direct. Subiectul urmator s-a referit la un soft ce administreaza relatiile dintre clienti si furnizori, din afara si interiorul companiei. Adica firma e impartita in centre de competenta, orice activitate din companie putand fi evaluata din punct de vedere al managementului. Pentru intalnire, RDS Baia Mare a apelat la o solutie inedita de comunicare: videoconferinta, care a convins ca nevoile de comunicare vizuala si auditiva sunt pe deplin satisfacute de acest sistem.

Lavinia COTARCEA



* Cu ingaduinta autoritatilor, fratii Micula produc din greu
Palinca plagiata

Pentru consumator, marca reprezinta cel mai comod mijloc de a recunoaste rapid o categorie de produse si servicii care i-a fost recomandata sau pe care experienta l-a determinat sa o prefere altor produse sau servicii de aceeasi natura. Pentru intreprindere, marca reprezinta un mijloc de a cuceri si a pastra o clientela. Dar cand o marca este imitata, copiata sau plagiata, autoritatile trebuie sa intervina pentru restabilirea legalitatii, iar instanta sa acorde cuvenitele daune celor pagubiti.

Palinca se produce si acum atat in mod individual, in cazanele particulare ale taranilor bihoreni, cat si la palinciile satesti, unde omul isi duce prunele si lemnele de foc si primeste palinca gata facuta. Inainte de 1990, si intreprinderile de stat produceau palinca, sub denumirea “Tuica”. A fost evitata folosirea termenului de palinca fiindca aceste termen deriva din limba maghiara, de la “palinka”, iar autoritatile comuniste aveau o aversiune cunoscuta fata de tot ce era unguresc.

Parazitarea unei traditii

Din motive care ar merita sa fie cercetate de Parchetul National Anticoruptie, functionarii Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci, desi cunosteau prevederile legislatiei in vigoare in privinta inregistrarii si protectiei marcilor, au acceptat parazitarea prestigiului bauturii traditionale a bihorenilor, aproband inregistrarea marcii Palinca de Bihor, produsa de holding-ul European Drinks, prin firma Scandic Distilleries. Ne indoim ca functionarii de la OSIM sunt atat de inculti incat nu cunosc semnificatia cuvantului palinca si nu au realizat confuzia pe care un produs sintetic cu aceeasi denumire o poate crea in mintea consumatorilor. Insa au avut, probabil, motive serioase, ce nu tin de etica profesionala, de a accepta cu ochii inchisi inregistrarea unor marci-surogat si marci-pirat ca Palinca de Bihor. Ceea ce demonstreaza ca in Romania, dreptul de proprietate intelectuala este inca un moft, in ciuda faptului ca si Romania a semnat Acordul privind masurile de prevenire si combatere a utilizarii marcilor si indicatiilor geografice false.

Un acord ignorat

Conform acestui document, marca este semnul folosit pentru deosebirea produselor unor persoane fizice si juridice de alte produse similare. “Marca falsa este definita ca marca pe care o terta persoana o utilizeaza incalcand drepturile titularului marcii, sau semnul care contine indicatii false ale originii produsului, precum si date ori elemente susceptibile sa induca in eroare consumatorii”. In ciuda celor aratate mai sus, firmele fratilor Micula au ajuns sa fie mediatizate pentru “capusarea” unor marci celebre, procedand precum “intreprinzatorii” turci sau de alte natii care imita pantofii de sport NIKE, botezandu-i “MIKE”, “NIKEY”,”NIIKE” etc. Multe dintre produsele “European Drinks” au copiat sau incearca sa copieze denumirile unor marci renumite. In acest scop, firmele Miculestilor au inregistrat nu mai putin de 394 de marci. Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, care nu e singura institutie care a pus botul la cazanul cu alcool al gemenilor din Cacaceni, s-a facut ca nu vede asemanarea flagranta cu marcile originale ale imitatiilor produse de ei. SANTE-ul produs la Rieni imita cunoscutul nectar SANTAL, scandal care a iritat la culme comunitatea de afaceri italiana. La fel, AMERICAN COLA e o slaba imitatie a celebrei COCA-COLA, pretinsele whisky-uri JOHNNY`S CASTLE si BILL WALKER incearca sa intre pe piata profitand de cererea pentru cunoscutul JOHNNIE WALKER, “Magic SPRAITE” vroia sa creeze confuzie prin asemanarea denumirii cu cunoscutul SPRITE etc.

Alcool de porumb cu prune pe eticheta

In Ardeal, functioneaza toamna sute de palincii satesti care produc palinca “asa cum trebuie”. Bineinteles, nimeni nu are pretentia de a fi “inventatorul” popularei bauturi, renumita chiar si peste hotare! O asemenea pretentie ar friza ridicolul, fiind similara cu cea de a breveta apa calda sau gaura din macaroane. Insa, daca va vine sa credeti, firmele fratilor Micula au facut pana si acest lucru. Prin firma INTERMARK, acestea au inregistrat la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM) marca “palinca de Bihor”, ca de altfel si multe alte marci ce paraziteaza produse si marci consacrate. Dar sa constatam ce contine “palinca” de Rieni. Conform etichetei de pe verso-ul ambalajelor, Palinca de Bihor produsa la fabrica “European Drinks” este “bautura spirtoasa cu aroma de prune” si are urmatoarea compozitie: “alcool de fermentatie (din porumb - n.n.), extracte naturale de prune, substante aromatizante naturale si identic naturale (adica sintetice), apa demineralizata”, concentratia de alcool fiind de 40 de grade. Conform specialistilor, bautura vanduta sub denumirea “palinca de Bihor” s-ar putea eventual incadra in categoria “rachiuri industriale”, daca producatorul isi asuma aceasta denumire. De altfel, Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorilor Suceava, sesizand faptul ca si consumatorii (!) sunt inselati prin folosirea abuziva a denumirii “Palinca de Bihor”, a confiscat toata cantitatea de bauturi gasita in judet, produsa de SCANDIC DISTILLERIES Sudrigiu si comercializata sub aceasta denumire. Analizele efectuate au relevat ca produsul vandut sub aceasta denumire in flacoane de plastic nu are nimic in comun cu traditionala bautura ardeleneasca. Din motive pe care doar conducerea acestei institutii le stie, OPC-urile nu aplica aceeasi masura, desi inselarea consumatorilor se practica atat in unitatile comerciale din judetul nostru, cat si in mii de magazine din intreaga tara, care au fost invadate cu surogatul palincii de Bihor.

Ce spune OSIM

Pozitia Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci am obtinut-o in urma dialogului telefonic purtat cu doamna Anca Mocofanescu-Dumitrescu, de la Biroul Relatii cu Publicul al institutiei. Initial, doamna Dumitrescu ne-a indrumat sa consultam site-ul institutiei, www.osim.ro, de pe care am si citat unele din prevederile legale amintite mai sus. Cand am adus in discutie cazul concret al marcii “Palinca de Bihor”, purtatorul de cuvant al OSIM ne-a facut urmatoarele precizari: “Dupa examinare si aprobarea de catre OSIM, inregistrarea unei marci se publica in Monitorul Oficial. Timp de trei luni, aceasta poate fi contestata la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci de catre ce interesati. Ulterior, inregistrarea si folosirea ei pot fi contestate in justitie”. Ceea ce, din informatiile pe care le avem si in virtutea celor de mai sus, se va si intampla in curand.

Analizand etimologia cuvantului “palinca” (sau palinca), specialistii pe care i-am consultat sunt de parere ca el are origine slava, provenind de la cuvantul “palici”, care inseamna “a arde” in slava veche, cu sensul de “a distila” in vocabularul popular. Conform unei lucrari de referinta pentru limba romana, respectiv “Lexiconul de la Buda” editat in patru limbi in 1825, termenul “palinca” este sinonim cu “rachie, vinars”, dar si cu ungurescul “palinka”. In privinta cuvantului “rachie”, lexiconul face trimitere la “tuica”. Conform Micului Dictionar Enciclopedic (editia 1972), tuica este “bautura alcoolica obtinuta prin fermentarea unor fructe, in special prune”. Potrivit Dictionarului Explicativ al Limbii Romane, editat de cel mai inalt for stiintific din Romania, respectiv Academia Romana (editia 1998), “palinca” este acelasi lucru cu “tuica”, iar “tuica” este definita ca “bautura alcoolica obtinuta prin fermentarea si distilarea prunelor sau a altor fructe”. Dictionarul de Arhaisme si Regionalisme editat de Gheorghe Bulgar si Gheorghe Constantinescu Dobridor defineste palinca drept “rachiu, tuica rafinata de doua ori”.

Cornel MELINTE



* S-a lansat si in Baia Mare!
NOUL Vito

Am facut o mare descoperire. Mercedes Benz s-a gandit ca mi-ar trebui o masina. Si nu una oarecare, ci chiar una de-a lor, nemteasca, adica de toata frumusetea. Cel putin asa au incercat sa ne convinga cei de la SC Lamarr&Company SRL Baia Mare, atunci cand au prezentat baimarenilor noul vehicul Mercedes-Benz Vito.

Nu mi-a trecut niciodata prin cap sa-mi cumpar un Mercedes. Sa fim seriosi, am eu fata de asemenea masina? Ei bine, prezentarea noului autovehicul Mercedes Vito m-a pus pe ganduri. Pornind de la sloganul “Noul Vito. Nimic nu vi se potriveste mai bine.“, cele trei modele disponibile ofera mofturosilor o solutie care sa ii satisfaca. Combi /Microbuz transporta noua pasageri in conditii de Mercedes, Mixto este gandit pentru cei ce au nevoie sa transporte persoane (6) si marfa cu acelasi autovehicul, iar Van este destinat transportului de marfa. Care sa fie, pe care sa-l aleg? Bazat pe cinci variante de motorizare, trei Diesel CDI si doua pe benzina, autovehiculul are in dotarea standard tot ceea ce inseamna ultimul racnet in materie de sisteme de securitate. Ii plang pe cei care nu au fost prezenti la lansare. Eleganta noului Vito i-ar fi cucerit, pornind de la design-ul exterior pana la interiorul impresionant prin stil si confort. Ca ergonomia nu a fost uitata, suntem siguri, doar e Mercedes. Incalzirea si aerul conditionat, spatiile de depozitare cu multiple compartimente pentru orice obiect util, urmaresc in special latura practica. Scaunele rabatabile permit aranjarea spatiului dupa placul posesorului, venind in ajutorul lui: daca este un om de afaceri, isi poate dota incaperea cu o masa de lucru, inclusiv cu un pat, pentru calatorii pe distante mari. Ce mai, nu-mi lipseste decat sa-mi deschid o afacere. Iar prima masina pe care o voi achizitiona va fi un Vito, pentru ca e bun si pentru concediu, si pentru afacere. Cum Lamarr & Company ofera mai multe variante de cumparare, cash, leasing sau imprumut bancar, nu mai ramane decat sa ma hotarasc la culoare. Grea si optiunea asta, pentru simplul motiv ca producatorii pun la dispozitia clientului peste 100 de culori diferite. “Prima prezentare a noului Vito a avut loc la Salonul Auto de la Stuttgart, unde s-a bucurat de un succes impresionant. Chiar de la prima prezentare au fost doua vanzari, iar lumea este multumita in special de sistemele de plata: cash, leasing si mai nou prin cont bancar, o optiune nou introdusa pe piata romaneasca. Termenul de garantie oferit este de 24 de luni, indiferent de kilometri parcursi, iar in momentul cumpararii se incheie o garantie service”, a precizat domnul Octavian Blaga, director de vanzari.

Lavinia COTARCEA

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.