• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 17 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 21 Martie , 2011

SISTEMUL URBAN BAIA MARE

OPORTUNITATE SAU CONSTRANGERE PENTRU DEZVOLTAREA DURABILA A ZONEI BAIA MARE Constructia teritoriala si institutionala a Sistemului Urban Baia Mare Municipiului Baia Mare impreuna cu unitatile administrativ-teritoriale din jur, se confrunta in trecut si prezent cu o suita de probleme si presiuni in dezvoltare, care solicita o abordare in parteneriat pentru rezolvarea acestora. * Presiuni externe, care provin din procesele care insotesc globalizarea economiei, importanta mediului urban in context European (80% din populatia Uniunii Europene locuieste in mediul urban), constituirea si largirea Uniunii Europene, cresterea importantei economiei bazate pe cunoastere, accentuarea competitiei intre regiuni, fenomenele de migratie internationala, teritorii urbane insuficiente pentru dezvoltare urbana sanatoasa. * Presiuni interne, rezultate din procesele legate de tranzitie, descentralizare, politicile de regionalizare, dezechilibre si distorsiuni sociale si economice, competitia intre orase si intre mediul urban si rural, probleme de mediu, de locuire, de deservire, dezechilibru intre cererea si oferta de terenuri, infrastructura, acces la servicii, etc. Consecintele acestor presiuni se traduc prin relatii care unesc si despart municipiul Baia Mare de zona inconjuratoare: * Distorsiuni in cererea si oferta de terenuri pentru dezvoltare sociala si economica; * Dezechilibre in dezvoltarea economica in lipsa unor facilitati privind infrastructura, serviciile, resursele umane; * Degradarea locuirii si a conditiilor de viata prin concentrarea in mediul urban dens locuit; * Lipsa accesibilitatii fizice si a echiparii adecvate a pietei extinse (unice europene si mondiale); * Nivelul scazut si lipsa de diversitate a serviciilor in lipsa unei coerente a dezvoltarii strategice superioare unitatilor administrativ-teritoriale; * Destructurare sociala, scaderea nivelului de trai, ineficienta incluziunii sociale; * Degradarea conditiilor de mediu prin exploatarea excesiva a unor resurse adecvate obiectivelor pe termen scurt si mediu. Abordarea dezvoltarii la nivel metropolitan urmareste preluarea si rezolvarea presiunilor multiple provenind din schimbarea sistemului economic, de planificare si implementare a dezvoltarii, a distorsiunilor si nevoilor variate atat in mediul urban, cat si in zonele rurale adiacente, in scopul structurarii unui pol de dezvoltare intr-o retea coerenta la scara teritoriala. Pe de alta parte, entitatile locale sunt constiente de diferenta intre potentialul zonei si modalitatea in care acesta este promovat si instrumentat in favoarea cresterii bunastarii comunitatilor locale. Valorificarea adecvata a potentialului municipiului si al entitatilor administrativ teritoriale inconjuratoare poate contribui la dezvoltarea unui pol regional si la consolidarea rolului entitatilor partenere, atat la scara judetului, cat si a regiunii si a tarii. In acest context predictibil, Sistemul Urban Baia Mare (SUBM) a fost promovat de catre Municipiul Baia Mare, in anul 2006, ca forma de dezvoltare policentrica, prin asocierea Municipiului Baia Mare cu localitatile limitrofe aflate in raza de polarizare. Dezvoltarea policentrica presupune o tripla abordare: * teritoriala, prin elaborarea unui plan de amenajare a teritoriului zonal * economica, prin elaborarea unei strategii de dezvoltare si identificarea unor surse de finantare a programelor si proiectelor * institutionala, prin crearea unei forme de organizare juridica care sa implementeze strategia de dezvoltare Asocierea localitatilor s-a facut pe baza unui studiu solicitat de Primaria Municipiului Baia Mare si elaborat de catre Institutul National de Cercetare Dezvoltare Urban Proiect Bucuresti, in colaborare cu IHS ROMANIA, in perioada 2005-2006. In urma acestui studiu au fost identificate, dupa criterii stiintifice, localitatile cu care municipiul Baia Mare, are interrelatii de natura economica, demografica, sociala si culturala. Elementele concrete care au rezultat in urma acestui studiu au fost: 1) Planul de Amenajare al Teritoriului Zonal SUBM 2) Strategia de Dezvoltare a SUBM 3) Forma de organizare institutionala a SUBM Astfel, in anul 2006 a inceput procesul crearii, din punct de vedere institutional, al SUBM, sub forma unei Asociatii de Dezvoltare Intercomunitara, posibilitate creata de modificarea Legii 215/2001 privind administratia publica locala, care prevede ca doua sau mai multe unitati administrativ-teritoriale au dreptul ca, in limitele competentelor autoritatilor lor deliberative si executive, sa coopereze si sa se asocieze, in conditiile legii, formand asociatii de dezvoltare intercomunitara, cu personalitate juridica, de drept privat si de utilitate publica. Asociatiile de dezvoltare intercomunitara se constituie in conditiile legii, in scopul realizarii in comun a unor proiecte de dezvoltare de interes zonal sau regional ori al furnizarii in comun a unor servicii publice. Ulterior, in urma unui intens proces de consultare si dezbatere publica cu membrii Asociatiei, au fost adoptate Statutul si Actul Constitutiv, acestea fiind inregistrate la Judecatoria Baia Mare, in luna iunie 2006, astfel constituindu-se ca persoana juridica Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara SUBM. Potrivit Statutului, coroborat cu prevederile Legii 215/2001, organismele de conducere ale SUBM sunt: a) din punct de vedere deliberativ - Consiliul Director si de Administratie, format din Primarii localitatilor membre. Presedintia Asociatiei se exercita prin rotatie, fiecare Primar avand un mandat de 6 luni. b) din punct de vedere executiv - Aparatul executiv, format din persoane desemnate prin dispozitie adminstrativa a Consiliului Director si de Administratie a SUBM, in conditiile legii. In prezent, structura executiva a asociatiei este formata din: Director Executiv, Expert Managementul proiectelor si Expert financiar, desemnate prin Decizia Consiliului Director, potrivit Statutului si Regulamentului de Organizare si Functionare, in conditii de legalitate, conflict de interese si oportunitate in relatie directa cu competentele necesare dezvoltarii SUBM. In ceea ce priveste organismul de control financiar intern, Asociatia are un Cenzor cu titlul de Expert Contabil, membru al Corpului Expertilor Contabili si a Contabililor Autorizati. In ceea ce priveste controlul financiar extern, asociatia fiind de utilitate publica, are obligatia, potrivit O.M.F. 1969/2008, de a-si audita activitatea financiara, in acest sens existand un contract cu un auditor financiar membru al Camerei Auditorilor Financiari. Pe parcursul anilor 2007 si 2008, a fost continuat procesul consolidarii institutionale a SUBM, prin organizarea unor intalniri trimestriale cu Primarii localitatilor membre, in cadrul Consiliului Director. Astfel, au fost elaborate acte administrative interne, necesare functionarii, din punct de vedere teritorial, functional si administrativ, concretizate in decizii privind aprobarea Regulamentul De Organizare si Functionare, nivelul cotizatiei membrilor, proiecte prioritare ale constructiei zonei metropolitane, depuse spre finantare. In aceeasi idee, a fost inceput procesul de realizare a unei identitati vizuale a SUBM, prin crearea unei pagini de internet care are si rol de platforma interactiva pentru membri (www.subm.ro). De asemenea, in decursul acestei perioade, a fost inceput procesul de promovare la nivel national a SUBM, odata cu prefigurarea strategiei de dezvoltare policentrica a Romaniei. In acest sens, s-a participat la o serie de intalniri organizate la nivel national, de catre ministerele relevante in raport cu dezvoltarea policentrica, respectiv Ministerul Administratiei, Ministerul Dezvoltarii si Ministerul Finantelor, in cadrul carora au fost realizate prezentari privind Sistemul Urban Baia Mare In anul 2008, conform H.G. 998, au fost declarati la nivel national sapte poli de crestere si 13 poli de dezvoltare urbana, municipiul Baia Mare fiind unul dintre ei. Unul din criteriile de declarare a unui oras ca pol de dezvoltare a fost „capacitatea de asociere administrativa” evaluata prin existenta sau inexistenta unei forme de asociere in jurul acestuia. Incepand cu anul 2009, odata cu operationalizarea la nivelul Romaniei, a Fondurilor Structurale prin intermediul Programului Operational Regional si a Programelor Sectoriale, activitatea Asociatiei SUBM s-a concentrat pe identificarea unor oportunitati de finantare corelate cu obiectivele asumate prin Strategia de Dezvoltare a acestei asociatii. Capacitatea Asociatiei SUBM de a implementa proiecte in beneficiul membrilor acesteia, este conditionata de urmatoarele aspecte: 1) Asociatia nu este eligibila in domeniul programelor care finanteaza investitii in infrastructura fizica (drumuri, apa, canalizare etc.), ADI-urile fiind realizate in acest moment din punct de vedere sectorial. 2) Asociatia are capacitate financiara limitata de a cofinanta proiecte, singura sursa de venit fiind cotizatia membrilor, al carei nivel stabilit (0,5 lei/locuitor) este insuficient, in raport cu necesitatile, mai ales avand in vedere mecanismul financiar de implementare al fondurilor structurale, respectiv cel al rambursarii cheltuielilor efectuate 3) Exista restante mari la plata cotizatiilor, in ceea ce priveste unii membri ai Asociatiei, situatie predictibila avand in vedere gradul de maturitate al SUBM, in conditiile in care structuri similare au necesitat o dezvoltare eficienta si eficace intr-o perioada cuprinsa intre 10 – 20 ani. Mentionam faptul ca exista propuneri ca, in perioada de programare 2014 - 2020, alocarile financiare de la nivel central catre administratiile locale din fondurile europene sa fie facute dupa modelul dezvoltarii policentrice, astfel orasele declarate ca poli de dezvoltare vor beneficia de sume importante si de o finantare prioritara a investitiilor, trecand de la formele de organizare a Asociatiilor de Dezvoltare Inter-comunitara sectoriale (alimentare cu apa potabila si canalizare, managementul deseurilor) la forme institutionalizate ale fenomenelor de metropolizare a regiunilor de influenta urbana. IV. Proiecte si capacitate de dezvoltare a Sistemului Urban Baia Mare pe termen mediu Asociatia SUBM a depus proiecte in cadrul programelor identificate ca eligibilitate a asociatiei, in baza aprobarii Consiliului Director al Asociatiei SUBM, astfel: 4.1. Proiecte implementate * Urban_Network - Retea comunitara interactiva in cadrul SUBM, SMIS 1166 – finantat din Fondul Social European, in cadrul Programului Operational „Dezvoltarea Capacitatii Administrative” Valoarea proiectului a fost de 350.000 lei, din care 343.000 lei valoare eligibila nerambursabila si 7.000 lei cofinantare din partea beneficiarului. Proiectul a avut o durata de implementare de 12 luni, fiind implementat in perioada aprilie 2009 - aprilie 2010. Scopul proiectului a constat in pregatirea functionarilor publici in domeniile: competente comune (leadership, comunicare, munca in echipa, orientarea spre client, autodezvoltare socio-profesionala), achizitiile publice, ECDL, limbi straine, managementul proiectelor, precum si dotarea unui birou in fiecare Primarie membra a asociatiei, cu mobilier si echipamente IT. 4.2. Proiecte in implementare * TRANS_URBAN- Actualizarea Strategiei SUBM prin integrarea strategiilor de dezvoltare locala a localitatilor componente, SMIS 11980 – finantat din Fondul Social European, in cadrul Programului Operational „Dezvoltarea Capacitatii Administrative”. Valoarea eligibila a proiectului este de 490.090 lei, din care 480.288,20 lei asistenta financiara nerambursabila si 9.801,80 lei contributia solicitantului. Proiectul are o durata de implementare de 12 luni si a inceput in 16 iunie 2010. Scopul proiectului consta in organizarea si sustinerea cursurilor de specialitate in domeniile: planificare strategica si elaborarea si implementarea politicilor publice, actualizarea Strategiei SUBM, prin armonizarea acesteia cu strategiile locale existente, realizarea unor schimburi de experienta privind procesul de planificare strategica si de implementare a politicilor publice. * Retea de Masuri Active de Ocupare in cadrul Sistemului Urban Baia Mare Aplicantul proiectului este Federatia Organizatiilor Neguvernamentale din judetul Maramures, iar Sistemul Urban Baia Mare este partener national. Obiectivul general al proiectului este dezvoltarea unor masuri de imbunatatire a capacitatilor de ocupare a 1.150 de beneficiari (persoane inactive si someri de lunga durata, potentiali beneficiari de prestatii sociale conform Legii 416/ 2001), de la nivelul a 15 unitati administrativ-teritoriale (UAT) din regiunea de NV intre care s-a semnat o conventie de asociere privind dezvoltarea durabila a zonei. Perioada de implementare a proiectului este de 24 luni, iar aceasta a inceput la data de 01 noiembrie 2010. Principalul rezultat obtinut in urma participarii la acest proiect va fi politica de ocupare in domeniul fortei de munca, ca si componenta sectoriala a Strategiei de Dezvoltare a Sistemului Urban Baia Mare asumata la nivelul fiecarei localitati membre, prin adoptarea unei hotarari a Consiliului Local in acest sens. 4.3. Proiecte depuse pentru co-finantare din fonduri europene * Proiectul CONNECT– Cooperare institutionala transfrontaliera intre polii de dezvoltare urbana Baia Mare si Ivano Frankivsk. Depus in 26 octombrie 2010, in evaluare la Autoritatea de Management, prin programul de cooperare transfrontaliera „European Nieghbourhood Partnership Instrument CBC Hungary-Slovakia-Romania-Ukraine 2007-2013” (ENPI) proiectul “CONNECT – cooperare institutionala transfrontaliera intre polii de dezvoltare urbana Baia Mare si Ivano Frankivsk”. Obiectiv general: cresterea gradului de cooperare institutionala pe baza principiului dezvoltarii durabile, intre polii de dezvoltare urbana Baia Mare-Ivano Frankivsk Obiectiv specific: crearea unui parteneriat institutional viabil intre cele doua administratii din regiunea transfrontaliera in vederea implementarii unui sistem de schimb de experienta si cunostinte continuu, in domeniul dezvoltarii durabile a comunitatilor din punct de vedere administrativ, economic, socio-cultural si al protectiei mediului inconjurator. * Proiect RESUS C- Cercetare in domeniul dezvoltarii durabile Depus in luna noiembrie 2010, cu aplicant Institutul Central European de Tehnologie ALANOVA, Austria, Sistemul Urban Baia Mare ca partener transnational, in cadrul Programului Cadru 7 al Uniunii Europene. Obiectivul general al proiectului este realizarea unui ghid de bune practici in ceea ce priveste regenerarea urbana si dezvoltarea durabila a oraselor/ zonelor partenere. In cadrul acestuia participa un numar de 30 de parteneri internationali. Se vor realiza 10 studii de caz pe intreg teritoriul Europei, rezultatele acestora urmand a sta la baza recomandarilor cuprinse in ghidul de bune practici. Domeniile de interventie ale proiectului sunt: guvernare locala, adaptata nevoilor cetateanului; dezvoltare comunitara; dezvoltare si adaptabilitate economica; regenerarea siturilor poluate; dezvoltarea energiei alternative; dezvoltarea transportului; dezvoltarea retelelor de alimentare cu apa si de canalizare; managementul deseurilor. Durata propusa a proiectului este de 36 luni. Proiectul nu a fost selectat pentru finantare. * Roata Olarului - Ceramica artizanala, produs autentic popular pentru sustinerea si promovarea turismului Sursa de finantare: Programul Operational Regional 2007-2013, Axa prioritara 5 – Dezvoltarea durabila si promovarea turismului, Domeniul major de interventie 5.3 – Promovarea potentialului turistic si crearea infrastructurii necesare, in scopul cresterii atractivitatii Romaniei ca destinatie turistica. Bugetul total al proiectului: valoarea cheltuielilor eligibile in suma de 319.500 lei, din care cofinantare 2% in suma de 6.265 lei, TVA aferenta cheltuielilor eligibile in suma de 56.780 lei. Obiectiv General: sustinerea si promovarea patrimoniului socio-cultural si folcloric al regiunii, promovand dezvoltarea eco-durabila a artelor traditionale locale, in principal a sectorului artistilor ceramisti din aceasta zona, ca motor de dezvoltare a turismului traditional si cultural in regiune. Proiectul nu a fost finantat, fiind considerat ca promoveaza operatori economici, acest lucru nefiind eligibil din punct de vedere al programului. V. Perspectiva de dezvoltare pe termen lung Motto-ul Sistemului Urban Baia Mare este „Intregul este mai mult decat suma partilor”. Conform acestui deziderat specific zonei Baia Mare, dezvoltarea structurilor supraurbane de tip metropolitan tebuie sa raspunda urmatoarelor provocari: amalgamare sociala si economica, extinderea granitelor orasului principal, administratie locala organizata pe cel putin doua niveluri, cooperare voluntara prin crearea de parteneriate prin politic, programe si servicii, crearea de autoritati metropolitane in domeniul planificarii si dezvoltari durabile. Pe de alta parte, entitatile locale sunt sau trebuie sa fie constiente de diferenta intre potentialul zonei si modalitatea in care acesta este promovat si instrumentat in favoarea cresterii bunastarii comunitatilor locale. Valorificarea adecvata a potentialului municipiului si al entitatilor administrativ - teritoriale inconjuratoare poate contribui la dezvoltarea unui pol regional si la consolidarea rolului entitatilor partenere, atat la nivel judetean, regional sau national, cat si european. Pol de Dezvoltare Urbana – Municipiul Baia Mare Radu Bolchis - Director Executiv, Directia de Strategii, Dezvoltare Comunitara, Primaria Baia Mare Zona de influenta metropolitana Baia Mare Paul Pece - Director Executiv, Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara Sistemul Urban Baia Mare

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.