• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Sambătă , 27 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Miercuri , 1 August , 2007

Similitudinile asemanator-identice

Scandalul celor “200” de lucrari “copiate sau dictate” se afla de saptamani intregi in ziarele locale si centrale. Dupa parerea inspectorului scolar pentru imagine, Pavel Filip, (ISJ Maramures), declaratiile celor doi profesori sunt doar o fumigena “pentru a-si pune in evidenta viata insignifianta printr-un mesaj mediatic”. Daca s-a copiat sau s-a dictat la proba scrisa de Limba si Literatura romana, ori ne-a pus Dumnezeu mana-n cap si noua, romanilor, si ne-a dat o generatie de elevi superdotati, capabili sa retina pana la cel mai mic accident tipografic sute de pagini de comentarii si subiecte rezolvate, e treaba comitiilor si comitetelor sa ne spuna. Asta, in speranta ca vor avea suficienta onestitate sa indrepte lucrurile, sa recunoasca hibele invatamantului romanesc si sa readuca la linia de plutire un sistem de invatamant, altadata atat de apreciat si cu rezultate internationale excelente. Istoria, pe scurt, a scandalului celor “200” o stim cu totii dupa ce a aparut de cateva saptamani bune in presa locala si centrala: doi profesori maramureseni au semnalat lucrari identice la un centru de evaluare din Baia Mare. O comisie judeteana a ISJ a considerat ca acuzele sunt neintemeiate “lucrarile fiind doar asemanatoare si nu identice”. In plus, Pavel Filip, inspector scolar pentru imagine, a considerat ca e important sa sublinieze ca declaratiile celor doi profesori reprezinta doar “o revolta personala pentru a-si pune in evidenta viata insignifianta”. Pornind de la declaratia domnului inspector Pavel Filip am imaginat un posibil subiect si doua posibile rezolvari ale acestuia (asemanatoare, dar nu identice). Multumindu-i domnului Filip ca are atata grija si cunoaste atat de bine viata profesorilor carora “le face imagine”, va reamintim ca exercitiul de mai jos e doar fictiune si nu are legatura cu realitatea. Iata lucrarile “asemanatoare”, care prezinta “similitudini”... Limba si Literatura Romana Subiectul numarul 1: Comentati in 30 de randuri declaratia inspectorului scolar pentru imagine, Pavel Filip, (ISJ Maramures): “O revolta personala a doi profesori, pentru a-si pune in evidenta viata insignifianta printr-un mesaj mediatic” (Glasul Maramuresului, sambata 14 iulie 2007) Examen scris la Limba si Literatura Romana Bacalaureat 2007 Subiectul numarul 1: Comentati in 30 de randuri declaratia inspectorului scolar pentru imagine, Pavel Filip, (ISJ Maramures): “O revolta personala a doi profesori, pentru a-si pune in evidenta viata insignifianta printr-un mesaj mediatic” In randurile de mai sus, autorul isi exprima sentimentele prin intermediul imaginilor vizuale, auditive si senzoriale. Din discursul lui aflam despre doi profesori care nu fac nimic. Cuvantul “insignifiant” pus alaturi de cuvantul “viata” ne spune ca ceva nu e in regula cu cele doua personaje. Putem vorbi aici de un autor omniscient, dar si de o scriitura cu vadite influente autobiografice. Scriitorul dovedeste o buna cunoastere a epocii si a vietii sociale, el insusi fiind implicat in valtoarea vremurilor pe timpul cand ocupa functia de Presedinte al Consiliului Municipal al Organizatiei Pionierilor. Expresia “o revolta personala” ne duce cu gandul la sirena lui Vasile Roaita, cunoscut erou care probabil si-a imprimat personalitatea pe vremea cand autorul incepea sa desluseasca slovele, iar amintirile atat de puternice duc la scriituri atanci (vezi pagina 278 -- cu La Madelaine, M. Proust). Intinzand putin coarda, putem crede ca e vorba si de revolta Luceafarului (vezi pag. 74 M. Eminescu) in fata Demiurgului. Dar nu credem ca e cazul. Folosirea neologismelor (“insignifinat”, “mediatic”) denota ca autorul, la randul lui, a vrut sa traga un semnal de alarma, adresandu-se in mod direct generatiei de tineri (elevi) atat de oropsiti de profesori. Cele doua personaje sunt bine conturate, din cateva tuse apasate, astfel noi aflam despre ei ca: sunt nervosi si revoltati, le place sa dea mesaje (pe telefon - semeseuri) si sa faca medii (adica, dupa cum spune autorul sunt “mediatici”). Despre viata lor ne spune ca e “insignifianta”, deci “plina de nentelesuri” (vezi pag. 109 - L. Blaga). Deasupra personajelor planeaza o umbra, precum in Miorita, cei doi profesori inscriind-se pe linia ciobanului Ungurean si Vrancean sau a lui Ghita Samadaul care pun ceva la cale. Autorul priveste in sufletul personajelor ca intr-o carte, pe care chiar dac-o ascunzi sub banca tot vezi sa citesti. Pavel Filip este un autor marcant al vremurilor noastre. Suntem de parere ca scrie bine si adanc... Examen scris la Limba si Literatura Romana Bacalaureat 2007 Subiectul numarul 1: Comentati in 30 de randuri declaratia inspectorului scolar pentru imagine, Pavel Filip, (ISJ Maramures): “O revolta personala a doi profesori, pentru a-si pune in evidenta viata insignifianta printr-un mesaj mediatic” In randurile de mai sus, autorul isi exprima sentimentele prin intermediul imaginilor vizuale, auditive si senzitive. Din discursul lui aflam despre doi profesori care nu prea fac nimic. Cuvantul “insignifiant” pus alaturi de cuvantul “viata” ne spune ca ceva nu e in regula cu cele doua personaje. Putem vorbi aici de un autor omniscient, dar si de o scriitura cu vadite influente autobiografice. Scriitorul dovedeste o buna cunoastere a epocii si a vietii sociale, el insusi fiind implicat in valtoarea vremurilor pe timpul cand ocupa functia de Presedinte al Consiliului Municipal al Organizatiei Pionierilor. Expresia “o revolta personala” ne duce cu gandul la generalul Pacepa, cunoscut erou care probabil si-a imprimat personalitatea pe timpul cand autorul simtea ca se schimba vremea, iar amintirile atat de puternice duc la scriituri atanci (vezi pagina 278 -- cu La Madelaine, M. Proust). Folosirea neologismelor (“insignifinat”, “mediatic”) denota ca autorul, la randul lui, a vrut sa evadeze din cotidian (unul bantuit de fantomele trecutului), adresandu-se in mod direct generatiei de tineri (elevi) atat de oropsiti de profesori. Cele doua personaje sunt bine conturate, din cateva tuse apasate, astfel noi aflam despre ei ca: sunt nervosi si revoltati, le place sa dea mesaje (pe telefon - semeseuri) si sa faca medii (adica, dupa cum spune autorul sunt “mediatici”). Despre viata lor ne spune ca e “insignifianta”, deci “plina de nentelesuri” (vezi pag. 109 - L. Blaga). Deasupra personajelor planeaza o umbra, precum in Miorita, cei doi profesori inscriind-se pe linia ciobanului Ungurean si Vrancean sau a lui Ghita Samadaul care pun ceva la cale. Textul ascunde intre randurile sale o ura extraordinara, pe care chiar daca n-o vezi, o simti. Autorul priveste in sufletul personajelor ca intr-o carte, pe care chiar dac-o ascunde colegul sub banca tot vezi sa citesti. Pavel Filip este un autor marcant al vremurilor noastre. Suntem de parere ca scrie bine si adanc... As adauga in plus ca bine le face (imagine). Profesorilor. Emanuel LUCA emanuel@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.