• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 27 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 29 Mai , 2006

Showroom, la pret de apartament!

O noua licitatie cu cantec si o noua vaduvire a bugetului local de cateva zeci de miliarde lei. SC Letady a reusit sa concesioneze 20 de ari de teren, la intrarea in Baia Mare, cu 66 milioane lei pe an. Pretul chiriei pentru un apartament modest. Expertii spun ca pretul corect era de 100 milioane lei pe luna, adica peste un miliard pe an! Doi consilieri locali si-au dat demisia din comisia de licitatie. In prima parte a lunii aprilie a avut loc licitatia pentru concesionarea unui teren de aproximativ 20 de ari, unde municipalitatea intentioneaza construirea unui showroom auto (spatiu pentru prezentarea de autoturisme). Acest teren se afla la intrarea in Baia Mare, dupa podul de cale ferata, langa fosta benzinarie Shell (acum Mol). S-a adjudecat la pretul de 66 milioane lei (fara TVA) pe an, pe o perioada de 49 de ani. Pretul si procedura de licitatie au nascut puternice controverse. Reamintim pe scurt. Licitatia initiala trebuia sa aiba loc in 24 mai 2005 si s-au inscris doua firme: SC Letady si SC Auto - Marianne (patronii celor doua fiind cumnati si avand sediile pe Victoriei 156 B si Victoriei 156 A). Unii membri ai comisiei de licitatie au remarcat ca nu fusesera indeplinite anumite conditii (trebuia un accept al celor de la Mol si conditiile impuse de SNCFR). S-a amanat licitatia. Contrar legii, pentru ca trebuia anulata! S-a reluat in iunie. Iar nu s-au respectat anumite conditii (anuntul in Monitorul Oficial si presa, prezenta unui reprezentant al Ministerului Finantelor). De data asta s-a suspendat licitatia, pana la completarea caietului de sarcini. Fiind un nou caiet, logic era sa existe o noua licitatie. Si inca trei firme si-au cumparat caiete de sarcini: SC Nord Auto, SC Aura si SC Maruani. Dupa cumpararea caietelor de sarcini, cele trei firme au fost instiintate ca nu mai pot participa la licitatie. Motivul? Necunoscut, fenomen neelucidat inca. Lucratura pe fata! Intre timp, incepusera procesele. Letady a acuzat Primaria ca nu doreste continuarea licitatiei, ca se amana nejustificat. A cerut instantei solutionarea cazului. Instanta a dat castig de cauza firmei, iar aceasta l-a dat in judecata pe primar pentru ca nu respecta hotararea judecatoreasca. Ori, primarul nu era membru in comisie. Intr-un final, dupa terminarea meciurilor prin instante, licitatia s-a reluat la inceputul lunii trecute. Si s-au deschis cele doua plicuri ale firmelor celor doi cumnati. S-a pornit de la 63 milioane si s-a adjudecat dupa o lupta acerba la 66 milioane lei pe an, cu o perioada de concesiune de 49 de ani. Am consultat opinia expertilor. Mai multi evaluatori ne-au declarat ca pretul este jignitor pentru ceea ce se practica pe piata. “Nu 1.800 euro pe an (66 milioane, n.red.), ci trebuia 2.500-3.000 euro pe luna. Cam un miliard pe an. Nu se mai tine o data licitatia?, ca vin si eu. Deja se lucreaza pe fata, e incredibil”, a spus unul dintre experti. Demisii si controverse Cine a organizat licitatia, cine a intocmit caietele de sarcini? In principal, angajatii Serviciului de Patrimoniu Local, condus de Calin Coros. Acesta a declarat ca nu are nici o vina: „nu sunt membru in comisie. Acolo sunt mai multi angajati de-ai mei, Simona Palade si altii. Pretul l-au stabilit dupa criterii bine definite de lege. A ramas acelasi de anul trecut. S-a reluat licitatia, pentru ca asa a hotarat instanta de judecata.” In aceste conditii, consilierii Cristian Niculescu si Mircea Dolha si-au dat demisia din comisie. “Demisionez din comisie pentru ca nu mi se pare normal ca interesul contribuabilului sa fie eludat printr-o concesiune facuta mult sub pretul de piata. Refuz sa-mi asum responsabilitatea pentru o astfel de licitatie”, a declarat Niculescu. Referitor la licitatie, presedintele actual al comisiei recunoaste ca s-au tras sfori. “Nici eu nu sunt de acord cu ceea ce s-a intamplat. Am intervenit pentru a pune pe fagas bun aceasta licitatie, dar nu s-a putut! Dupa decizia instantei, care spune ca cele doua oferte trebuie deschise, ce poti sa mai faci? Inca de la inceput s-a stiut cine castiga. Cum adica nu au vorbit intre ei? Ha, ha! Doar sunt cumnati. Toata lumea stie ca au fost intelesi. Dar, sigur, nu pot elimina ofertele pentru acest motiv”, a spus viceprimarul Istvan Ludescher. Ultima ora - o noua licitatie! Dupa licitatie, Maruani a contestat procedura pentru ca a considerat ca pretul trebuia adjudecat dupa o competitie reala, la care putea sa participe oricine. In plus, in comisie fusese un reprezentant al Ministerului Finantelor, dar cu mainile in buzunar. Fara o delegatie in acest sens semnata de directorul Directiei Finantelor Publice. Contestatia nu s-a analizat in comisia de licitatie. ci in plenul sedintei de Consiliu Local. Vinerea trecuta, dupa acuze aduse anumitor angajati ai Primariei si dupa ce Istvan Ludescher a admis ca s-a gresit in acest caz, consilierii locali au votat pentru reluarea licitatiei. “Instanta a spus doar sa deschidem plicurile, nu sa dam castig de cauza unei anumite firme. Trebuie sa se reia licitatia, sa participe cine vrea. Pretul de concesiune acolo este de 1 miliard, nu 60 de milioane. Mi-am dat demisia din comisia de licitatie, pentru a nu exista conflict de interese daca Maruani va participa la licitatie”, a declarat consilierul local Mircea Dolha. Letady ofera 66 milioane pe an, adica putin peste 3 miliarde lei pe 49 de ani. Oferta reala este de aproape 1 miliard pe an, adica aproape 50 miliarde pe 49 de ani. Diferenta este evidenta. Vom reveni. Municipalitatea nu vrea bani Toate cele trei firme care nu au fost lasate sa participe ar fi oferit mai mult. Intr-o adresa catre Primarie, conducerea SC Aura mentioneaza ca bugetul local a pierdut 350 milioane lei, cel putin. Adica societatea ar fi oferit peste 400 milioane lei pe an. La fel si SC Nord Auto. “Nu stiu de ce nu am fost lasat sa particip la licitatie. Am primit doar o instiintare prin care eram anuntat sa imi ridic banii depusi pentru caietul de sarcini, pentru ca nu mai pot participa. Daca ma intrebati de pret, pot spune ca as fi oferit de cateva ori mai mult decat a dat Letady. Iar aprecierile expertilor, de care imi spuneti, sunt reale”, a afirmat Florin Mociran, fost consilier local, administratorul SC Nord Auto. Reactia Letady “Nu ati scris exact ce s-a intamplat prima data. Poate nu ati stiut. Dar exista trei hotarari judecatoresti prin care ni s-a dat dreptate. Acuma, dupa ce a instanta a decis sa se deschida plicurile, vin ei cu ofertele. De ce nu le-au depus la timp? Daca Mircea Dolha a fost consilier local, de ce nu a participat la licitatie inca de la inceput, ca doar stia? Nu a fost o intelegere cu nimeni. Eu am venit cu ideea acestui showroom, cand spatiul respectiv nu interesa pe nimeni. A participat si cumnatul meu, dar a pierdut. Am obtinut certificat de urbanism, mi s-a aprobat planul de detaliu. Acum, vor sa refaca licitatia. Nu accepta sa vina si altii, ci vor sa se imbogateasca numai cei care sunt ai lor. Noi, astia mai mici nu putem sa ne punem cu interesele lor.” - Martin Iuhasz, administratorul SC Letady. Firma castigatoare SC Letady Baia Mare a fost infiintata in 1993 si are ca obiect de activitate intretinerea si repararea autovehiculelor. Conform bilantului depus de societate pe 2004, aceasta avea datorii de 1,6 miliarde lei. In 31 martie 2006, impotriva societatii a inceput procedura executarii silite, pentru o datorie la bugetul statului (Ministerul Finantelor) de 236 milioane lei. Ciprian DRAGOS ciprian@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.