Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Sfârşitul de an şcolar
Cea mai bună şi mai sigură investiţie în viitor este în copiii noştri, în educaţia pe care le-o dăm. Educaţia reprezintă, indiferent de timpul istoric la care ne raportăm, o prioritate, fiind nu doar un proces de instruire şi îndrumare profesională ci, mai cu seamă, prin şcoală, o instituţie de modelare a caracterelor, în cadrul căreia au de învăţat, deopotrivă, elevul şi profesorul.
Menirea noastră, ca dascăli, este să modelăm destine, să îi învăţăm pe copii să se aprecieze la adevărata valoare, să-şi urmeze aspiraţiile proprii. Marele pedagog Comenius aureola rolul pedagogului, precizând că „nu există o altă misiune mai nobilă sub soare decât cea de educator”. Prin urmare, dascălul trebuie să fie un model pentru elevii săi şi nu numai. Un dascăl „model” presupune integritatea, o bună pregătire de specialitate, capacitatea de a dărui căldură sufletească, empatie şi respect pentru micii aspiranţi ai viitorului, ai zilei de mâine.
El trebuie să aibă darul de a răspândi lumină în mintea celor care-l înconjoară, călăuzit fiind pe drumul succesului de măiestrie pedagogică şi de vocaţie. Stăpânirea de sine, cinstea, modestia, exigenţa faţă de propria persoană, năzuinţa spre perfecţionare, fermitatea, consecvenţa, creativitatea, spiritul de anticipare, intuiţia, răbdarea, toleranţa, ambiţia, perseverenţa, entuziasmul, sunt calităţi care-l transfigurează pe dascăl în ochii elevilor săi şi să reţinem că în procesul de învăţare, dascălul este partener, ca şi elevul, un fel de frate mai mare al elevilor, care doreşte să-şi comunice cunoştinţele, experienţa personală şi profesională.
Avem elevi valoroşi şi talentaţi, cu realizări remarcabile în diferite domenii. Copiii sunt îndrumaţi cu dragoste şi respect de către dascălii lor, participând la multiple concursuri şi olimpiade, serbări, festivităţi, expoziţii, parteneriate şi programe ale şcolii, precum şi în activităţi extraşcolare.
Şcoala, încă de la apariţia acestui concept, a fost percepută ca un loc de instruire pentru excelenţă, ingredientele succesului şcolar fiind asumarea unui rol proactiv, perseverenţa, consecvenţa, răbdarea şi implicarea personală în actul de învăţare şi în activităţile extraşcolare.
Depinde în mare parte de tactul şi experienţa didactică a profesorului ca elevii să nu considere şcoala, lecţiile şi chiar învăţarea – un efort inutil, o pierdere de vreme. Trăim în plină epocă a globalizării şi a mondializării, în care fiecare formulare teoretică a profesorului se cere însoţită de o demonstraţie sau de un exemplu practic, pentru ca lecţia să nu fie doar un titlu bifat al programei şcolare şi pentru ca înţelegerea elevului să-i permită demersuri documentaristice ulterioare. Şi consider, alături de colegii mei, că poate fi asumat un asemenea „plan” la şcoala gimnazială din Dumbrăviţa.
Pentru că ne aflăm la final de an şcolar, acesta este un bun prilej de a mulţumi tuturor celor implicaţi în actul educaţional, cadrelor didactice, personalului auxiliar şi nedidactic, autorităţilor locale, părinţilor şi elevilor Şcolii gimnaziale Dumbrăviţa pentru colaborarea şi interesul sporit, manifestat în asigurarea procesului de instrucţie şi educaţie, dorindu-le o vacanţă plăcută.
„Dacă trăiesc în critică şi cicăleală, copiii învaţă să condamne. Dacă trăiesc în gelozie, copiii învaţă să fie timizi. Dacă trăiesc în teamă, copiii învaţă să fie nervoşi. Dacă trăiesc în ostilitate, copiii învaţă să fie agresivi. Dacă trăiesc în aprobare, copiii învaţă să se placă pe sine. Dacă trăiesc în bunăvoinţa, copiii învaţă respectul. Dacă trăiesc în toleranţă , copiii învaţă răbdarea. Dacă trăiesc în laudă,copiii învaţă preţuirea…”
Dorothy Law Nolte
Profesor Magdalena TOMŞA