• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 19 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 15 Ianuarie , 2008

Senatoarea UNITER

Ioan BOTIS ibotis@gazetademaramures.ro Dintre cele peste 20 de premii nationale si internationale obtinute de Adriana Grand, cele mai importante sunt Premiul pentru cea mai buna scenografie, Festival National de Teatru – 1991, 1993³ Premiul Asociatiei Internationale a Criticilor de Teatru pentru cea mai buna scenografie – 1993, 2003³ Premiul UNITER pentru cea mai buna scenografie – 1990, 1994, 2002 si Premiul pentru cel mai bun spectacol din spatiul maghiar – 2002. Reporter² Ce ne puteti spune despre ultimul d-voastra proiect in Baia Mare? Adriana Grand² Este vorba despre un spectacol mai usor pentru mine, din punct de vedere scenografic, pentru ca este un spectacol mai mult de actori. Este un spectacol in care ii lasam mai mult pe actori in fata. Am ales acest text tinand cont de grupul de actori si o sa vedeti rezultatul muncii de doua luni a tuturor. Din punct de vedere scenografic, am conceput un spectacol mai elastic. Este un fel de comedie urbana. Nu este neaparat o actualizare a piesei „Sluga la doi stapani”, pentru ca Goldoni nu mai poate fi jucat sau, mai exact, poate fi „lecturat” mai usor intr-un context contemporan. Contextul, in cazul nostru, ar fi un fel de ambient urban, dar care are si elemente simbolice. Totul se va petrece intr-un fel de bar, un bar tehno, cu schela metalica. Este un decor care serveste mult actiunea si desfasurarea piesei. O sa vedeti ca si in conceperea costumelor ne-am tinut foarte aproape de caracterizarea personajelor. Sigur ca si interventia scenografului este importanta, chiar daca nu intr-un mod deosebit de spectaculos din punct de vedere imagistic. Exista mai multe tipuri de spectacol si uneori este foarte placut sa realizezi un spectacol considerat „mai usor”. E vorba si de numarul de actanti. In cazul nostru e vorba de zece actori. Rep.² Cat de importanta este scenografia in ansamblul unei piese de teatru? A.G.² Eu cred ca depinde de piesa. Cum d-voastra ma intrebati ca pe un scenograf, evident ca o sa va raspund ca este foarte importanta. Pana la urma, primul lucru care se petrece dupa ce se ridica cortina este impactul vizual asupra spectatorului. Publicul din ziua de azi, care nu este cu mult diferit fata de publicul din alte perioade, asteapta totusi mai mult, pentru ca este agresat mai mult din punct de vedere vizual. Si ritmul lui de consum al imaginii este mai mare. Evident ca si noi trebuie sa ne straduim sa oferim mult mai multe surprize vizuale decat am oferit acum zece sau douazeci de ani. Rep² Cum reusiti sa imbinati atatea activitati² scenograf, designer publicitar, grafician? A.G.² Ocupatia mea de baza ramane cea de scenograf. Sigur ca in momentul in care te apuci de un proiect te concentrezi pe ceea ce este mai important, dar eu, atunci cand realizez un spectacol fac si afisul spectacolului si caietul-program si fotografii. Cand mai am timp, ma ocup si de alte lucruri² de pictura, de creatie vestimentara, dar toate acestea depind si de ritmul premierelor. Scenografia primeaza insa si sunt constienta ca facand atatea lucruri nu le faci pe toate intotdeauna bine. Rep.² Nu sunteti prima oara in Baia Mare. Cum vi se par orasul, publicul de teatru baimarean si, inainte de toate, actorii teatrului baimarean? A.G.² Vreau sa va spun ca Baia Mare este un oras pe care il iubesc foarte mult. Mi-a placut si prima data cand am venit aici, atunci cand am pus in scena „Faust”, un spectacol care se joaca, a luat premii si se afla in topul celor mai bune spectacole. Baia Mare este un oras foarte ingrijit si va spun acest lucru in cunostinta de cauza, pentru ca lucrez in foarte multe orase. E un oras cu o atmosfera prietenoasa. Poate am nimerit intr-un loc bun. In teatru, nivelul relatiilor este foarte ridicat si asta conteaza foarte mult. Exista o atmosfera buna, chiar daca mai exista si „ciocniri”, inevitabile pe parcursul desfasurarii unui proiect. E o trupa buna aici si exista foarte multa dorinta de a face teatru. Publicul pe care l-am vazut la festivalul „Atelier” mi-a placut mult si m-am linistit pentru viitor din acest punct de vedere. Rep.² Am o intrebare la care putem renunta daca va deranjeaza. V-ati rezolvat problemele cu Demeter Andras? A.G.² Nu stiu cine este acest personaj. Vag, mi-e cunoscut numele. Stiu ca a existat un individ cu numele acesta, care a distrus un teatru. Cam atata stiu. Rep.² Un individ care a ajuns secretar de stat in Ministerul Culturii… A.G.² Probabil ca nu era un artist autentic, daca a devenit un functionar. Mi-e vag cunoscut numele… Si nu vreau sa scoateti intrebarea… Rep.² Care sunt marile probleme cu care se confrunta teatrul romanesc la ora actuala? A.G.² Teatrul romanesc nu are nici o caracteristica in acest moment. El se afla intr-o mare deriva si nu este din cauza sistemului. Din pacate, multe teatre sunt conduse de nespecialisti in domeniu. O a doua problema ar fi lipsa de solidaritate a oamenilor de teatru. Oamenii de teatru nu au fost si nu sunt solidari. Din aceasta cauza cred ca pierdem enorm. Orice incercare de solidarizare se termina cu un esec si nu pot sa-mi explic de ce. Ar mai fi ceva² cred ca, in acest moment, critica de teatru face foarte mult rau teatrului. Pana la un moment dat, critica de teatru a avut un rol constructiv, dar astazi calitatea si nivelul majoritatii criticilor sunt mult sub nivelul creatorilor. Teatrul romanesc nu are nici o caracteristica in acest moment. El se afla intr-o mare deriva si nu este din cauza sistemului. Din pacate, multe teatre sunt conduse de nespecialisti in domeniu. O a doua problema ar fi lipsa de solidaritate a oamenilor de teatru. Oamenii de teatru nu au fost si nu sunt solidari. Din aceasta cauza cred ca pierdem enorm. Orice incercare de solidarizare se termina cu un esec.. Carte de vizita Adriana Grand este diplomat al Academiei de Arte Frumoase din Cluj, promotia 1983. A creat decoruri si costume in toate teatrele importante din Romania precum si la Teatrul National din Budapesta, teatrul Szigligeti Ede din Szolnok, Teatrul Dramatic din Zalaegeszeg, Teatrul Idis din Tel Aviv. Este autoarea a peste 100 de scenografii. Intre 1990 si 1992 a realizat prezentarea grafica a revistei „Teatrul azi”. Din 1986 a realizat prezentarea grafica a unor volume aparute la editurile Kriterion, Albatros, Unitext si Dacia. A creat afise pentru spectacole si festivaluri din Romania si Ungaria. Din 2004 este prezenta in topul 100 al femeilor de succes din Romania, realizat de revista Capital. Este membru al Senatului Uniunii Teatrale din Romania.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.