• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 25 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Miercuri , 18 Iunie , 2008

Se (re)deschide Podul Istoric!

Podul Istoric peste Tisa sau, mai nou, „Podul Traficului Ilegal” se va redeschide in curand! Epopeea reparatiilor capitale continua insa. Iar autoritatile nu renunta la ideea de a face un pod „mai trainic si mai frumos, pe Tisa in jos”. Dupa o deschidere solemna, o inchidere mai putin solemna, acuze, scuze si investitii de miliarde, Podul peste Tisa se va redeschide circulatiei! Povestea podului de lemn sau „de domnisoare”, cum l-a numit „vremelnicul” prefect de Maramures, Bondi Gyongyike, a fost neromantata de la inceput. Cauza? Eterna lipsa de fonduri. Prin 1998-1999, printr-un proiect PHARE, urma sa fie construit un pod de lemn care sa lege Sighetu Marmatiei de Slatina (Solotvino), facilitand accesul intre cele doua state. Proiectul s-ar fi cifrat la vreo 600.000 de Euro, dar de alocat, s-au alocat mai putin de jumatate din acesti bani. Cu toate acestea proiectul a inceput si, odata cu el, si „meciul” dintre autoritatile locale, judetene si centrale, care isi pasau sarcina finalizarii podului. Pana la urma, au pus toti „mana de la mana” si, in 2001, podul era finalizat. S-a deschis abia in 2007. Numai ca problemele au inceput inca inainte de deschidere. Primaria Sighetu Marmatiei a fost atentionata ca lemnul din pod e afectat de o ciuperca. S-au stabilit doua etape de interventii si primaria s-a apucat de lucru. Insa, pana sa finalizeze sarcinile trasate de experti, ciuperca s-a extins si podul a fost inchis. A urmat un nou „meci” pentru fonduri. Si „pisica moarta” a cazut din nou in curtea Primariei Sighet, considerata, pe nedrept, responsabila de inchiderea podului. Atunci, din evaluari, reiesea ca schimbarea contrafiselor de pe tot podul s-ar cifra la vreo 21 de miliarde de lei vechi, iar un proiect amplu care presupunea schimbarea intregii parti din lemn a podului, inclusiv a caii de rulare, se ridica la 52 de miliarde de lei vechi. In final, autoritatile au facut din nou „cheta” si au demarat lucrarile pentru schimbarea contrafiselor. Dupa calculele autoritatilor locale si ale constructorului, lucrarile trebuiau, sa fie finalizate de cateva saptamani. Primarul Eugenia Godja explica insa ca: „Ploile si debitul crescut al Tisei ne-au impiedicat sa lucram in albie. Dar, in ultimele zile, timpul a fost bun, am lucrat din plin, zi lumina si, din punctul nostru de vedere, podul poate fi practicabil. Nu am dorit o lucrare de campanie, ci una durabila, de calitate”. Dirigintele de santier al lucrarii, Kovacs Bela, ne-a declarat ca, in prezent, podul nu mai prezinta niciun pericol, dar reparatiile ar trebui sa se extinda si la calea de rulare: „In prezent, podul nu mai prezinta pericol, problemele din cauza carora a fost inchis s-au rezolvat. Dar pentru reabilitarea lui capitala ar fi nevoie de 50 de miliarde de lei vechi. Orice lucrare din lemn are o durabilitate limitata, de maxim 10 ani, in functie de lucrarile de intretinere”. Oricum, Podul Istoric este practicabil si autoritatile spera ca va fi si redeschis cat de curand, din moment ce acordurile care au stat la baza inaugurarii din 2007 sunt inca in vigoare. Ramane doar ca punctele vamale sa intre in functiune si sa se primeasca unda verde „de sus”. Numai ca, ultima data, aceste „mizilicuri” s-au rezolvat in 5 ani. Un pod mai trainic si mai frumos… Saptamana trecuta, deja celebrul Pod a fost vizitat de fostul presedinte Ion Iliescu, aflat in Sighetu Marmatiei pentru a o sustine pe Eugenia Godja in cel de-al doilea tur de scrutin. Fostul sef al statului a readus in discutie necesitatea construirii unui pod „mai trainic si mai frumos”. De fapt, si Consiliul Judetean Maramures a elaborate un studiu de fezabilitate pentru constructia unui pod in zona Teplita-Biserica Alba, numai ca si acest proiect a avut „bai la finantare”. Ioana LUCACEL ioana@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.