• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 25 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 3 August , 2020

Scenariile pentru noul an școlar: riscuri, frustrări și speranțe

Peste aproximativ o lună și jumătate va începe școala. Dar nimeni nu știe încă cum. Până acum au fost discutate și avansate mai multe scenarii, două sub-scenarii hi­bride, un scenariu de reve­ni­re integrală la școală și altul de ore exclusiv online pentru des­chiderea școlii din 14 septembrie 2020.

 

Aproape 3 milioane de elevi așteaptă, peste o lună și jumătate să înceapă școa­la. Conform Constituției, toți au dreptul la educație, dar, conform reali­tății din România ultimelor 5 luni, nu toți au putut beneficia de acest drept. Școala online a fost un fiasco pentru unu dintre trei elevi din cauza lipsei tehnologiei, a accesului la internet sau, în unele cazuri, chiar din cauza lipsei elec­tricității. Mulți dintre elevi au ape­lat la meditații pentru a acoperi lacunele din aceste luni de școală online. Însă, din toamnă, paradig­ma ar trebui să se schime radical: nu va mai fi vorba despre re­ca­pi­tulare, ci despre predarea unor in­formații noi. Mai mult, părinții nu vor mai putea sta acasă cu copiii, beneficiind de plata parțială a sala­riului, așa că, începerea școlii este o problemă arzătoare și din acest punct de vedere. Nu toți copiii au norocul să aibă bunici în grija cărora să fie lăsați, și nu toți părin­ții își permit bone. O altă problemă esenţială este faptul că, deși au trecut 5 luni de la închiderea școlilor, mult aș­teptatele și mult promisele tablete pentru elevi sunt încă la stadiul de... licitație și nu se știe dacă vor ajunge la elevi până la mijlocul lunii septembrie.
Și totuşi, școala online rămâne una dintre cele 4 variante avansate pen­tru desfășurarea anului școlar viitor. E drept, cea mai contestată. Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), recunoaște că randamentul de instruire a elevilor în „școala online” este la jumătate față de școala clasică: „Toată lu­mea recunoaște că nu poate fi în­locuită învățarea clasică. Dacă nu este profesorul față în față cu elevul, randamentul e undeva la 50%. Și asta nu e numai la noi, ci pe toată planeta, toată lumea recu­noaște că învățarea clasică este singura care trebuie să rămână și, indiferent unde va ajunge tehnologia, trebuie ca elevii să vină la școa­lă, pentru că nu vor reuși, randamentul e mic. Dacă nu interac­ționezi direct cu elevul, să-l întrebi dacă a înțeles sau nu a înțeles, va fi complicat să faci treaba asta la distanță, va fi aproape imposibil”.
Liderul sindical a subliniat și că es­te imposibil de implementat în­vă­țământul online până la clasa a IV-a.
 
„Va fi problemă cu clasele I-IV, sau clasa pregătitoare și clasele I, II, III, IV, pentru că nu se poate pune problema învățării online la acești copii. Ne gândim că e vorba de a-i învăța primele lucruri legate de scriere, să-i înveți pe copii li­ni­uțe sau bastonașe e imposibil s-o faci online. Va fi imposibil. Aici nu cred că are cineva o soluție în acest moment, pentru că nu cred că va fi învățare online”, a precizat Simion Hăncescu.
 
Potrivit unui alt scenariu, toţi copiii ar urma să revină în bănci la toamnă şi să respecte distanţa fizi­că de cel puţin un metru între ei, dar și reguli stricte. Prea stricte pentru condițiile reale din învăță­mântul românesc, spune liderul FSLI: „Condițiile de distanțare socială pe care le cere Ministerul Sănătății nu se pot implementa ni­căieri pe această planetă, chiar acolo unde ordinea și disciplina sunt la ele acasă, chiar prin genele pe care le au, și mă gândesc acum la copiii din China, Coreea de Sud, Japonia și aşa mai departe. Sunt niște reguli foarte stricte și personal nu cred că pot fi respectate, cu trasee în sala de clasă, cu decalarea recreațiilor, cu venire la şcoală în timp diferit a elevilor. Va fi extrem de complicat, pentru că nu e nici personal suficient pentru a putea gestiona această situaţie, să asigure tot ceea ce cere Ministerul Sănătății. Ne-ar trebui măcar personalul pe care îl aveam acum 25 de ani. Nu cred că vor fi respectate acele reguli pe care le cere Ministerul Sănătăţii, adică să nu se atingă între ei, să nu se întâlnească elevii de la o clasa cu elevii de la altă clasă... E puțin probabil”, a explicat Simion Hăncescu.
În prima variantă a scenariului cu numărul 3, Ministerul Sănătăţii propune revenirea la şcoală a tuturor copiilor de grădiniţă şi a celor din învăţământul primar.
În ceea ce-i priveşte pe elevii de gimnaziu şi liceu, ar trebui să fie prezenţi la școală doar jumătate din efectivul unei clase și să facă rotație cu cei de acasă la 1 sau 2 săptămâni.
În varianta a doua a scenariului cu numărul 3, toți elevii, indiferent de clasă și ciclu școlar, pot reveni în bănci doar prin rotație, urmând să facă schimb cu cealaltă jumătate de clasă la 1 sau 2 săptămâni.
Potrivit documentului realizat de Ministerul Sănătății și obținut de Edupedu.ro, Inspectoratele Școlare Județene, DSP-urile și conducerile școlilor sunt cele care decid care este scenariul care „se aplică în ori­ce moment” în fiecare școală în parte, iar pentru hotărârea finală este nevoie și de aprobarea Comi­tetului județean pentru situații de urgență.
Şi pentru autorităţile locale vara aceasta este una de foc, întrucât vor trebui să asigure, până în toam­nă, printre altele: săpun lichid, hârtie igienică, antiseptic pe bază de alcool, dezinfectant pentru bănci, catedră şi podele, dar şi măşti pentru elevi, profesori, personal medi­cal, de curățenie și personal auxi­liar.
Documentul urma să fie dezbătut săptămâna aceasta la Ministerul Educației, dar dezbaterea a fost amânată.
Între timp, tot mai mulți specialiști cer reguli diferite pentru localități şi situații diferite. Alexandru Rafi­la a spus: „Trebuie măsuri flexibile, nu există două şcoli la fel. Riscul epidemiologic nu e similar. Am şcoli unde am 15 elevi într-o clasă, am şcoli unde am 40 de elevi într-o clasă. Deci fiecare şcoală ar trebui să poată să îşi organizeze un program de învăţă­mânt care să fie corelat cu po­si­bilităţile şi cu evaluarea de riscuri din şcoala respectivă. Ar trebui să le dăm două - trei - patru variante, iar una dintre ele să fie adoptată de o anumită şcoală”.
 

Propunerile pentru Învățământul preșcolar:

Numărul de copii care merg la școală în același timp – 50% (jumătate de clasă prin rotație de una-două săptămâni).
Număr de zile la școală/săptămână – 5 (două săptămâni pe lună).
Intrarea și ieșirea în spațiul școlar – Intrarea eșalonată, la intervale orare stabilite în funcție de zone sau de clădiri. Intrarea prin mai multe uși. Trasee prestabilite de intrare, deplasare în interiorul școlii și de părăsire a școlii.
Păstrarea distanței de 1 m între copii.
Triaj epidemiologic la intrarea în spațiul școlar – Se impune verificarea stării de sănătate, măsurare temperatură, declarație pe proprie răspundere.
Prezența persoanelor terțiare în spațiul școlar – Interzisă.
Distanțare socială (1 m) – Obligatorie în timpul programului și în pauze.
Purtare mască – Nu este recoman­dată pentru copii. Se impune pentru personalul didactic. Igiena mâinilor – Foarte frecventă. Se asi­gură săpun, prosoape de hârtie și apă curentă. Utilizarea infrastructurii și a sălilor de clasă – Dezinfectare și aerisire frecvente. Există o sală specială pentru izolarea copiilor care prezintă simptome pe durata programului, până la sosirea părinților.
Utilizarea diverselor materiale în spațiul școlar – Utilizarea normală. Dezinfectare zilnică. Repartizarea individuală, pe cât posibil. Fără jucării de acasă.
Interzis schimbul de obiecte personale.
Activități sportive – Doar anumite jocuri sportive, exclusiv în aer li­ber. Nu vor fi practicate jocuri de contact sau cu mingea, nici acti­vități care implică schimbul de obiecte.
Activități de grup (întâlniri, ser­bări…) – Vor fi eliminate activități care implică formarea unor gru­puri care duc la reducerea distanței între copii.
 

Propunerile pentru Învățământul primar:
 

Numărul de copii care merg la școală în același timp – 50% (jumătate de clasă prin rotație de una-două săptămâni).
Intrarea și ieșirea în spațiul școlar – Intrarea eșalonată la intervale orare stabilite în funcție de zone sau de clădiri. Intrarea prin mai multe uși.
Trasee prestabilite de intrare, deplasare în interiorul școlii și de părăsire a școlii.
Păstrarea distanței de 1 m între copii.
Triaj epidemiologic la intrarea în spațiul școlar – Se impune verificarea stării de sănătate, măsurare temperatură, declarație pe proprie răspundere.
Prezența persoanelor terțiare în spațiul școlar – Interzisă.
Distanțare socială (1 m) – Obligatorie în timpul programului și în pauze.
Purtare mască – Nu este recoman­dată pentru copii. Se impune pentru personalul didactic. Igiena mâinilor – Foarte frecventă. Se asigură săpun, prosoape de hârtie și apă curentă. Utilizarea infrastructurii și a sălilor de clasă – Dezinfectare și aerisire frecvente. Există o sală specială pentru izolarea copiilor care prezintă simptome pe durata programului, până la sosirea părinților.
Utilizarea diverselor materiale în spațiul școlar – Utilizarea normală. Dezinfectare zilnică. Repartizarea individuală, pe cât posibil. Fără jucării de acasă.
Interzis schimbul de obiecte personale.
Activități sportive – Doar anumite jocuri sportive, exclusiv în aer liber. Nu vor fi practicate jocuri de contact sau cu mingea, nici acti­vități care implică schimbul de obiecte.
Activități de grup (întâlniri, ser­bări…) – Vor fi eliminate activități care implică formarea unor gru­puri care duc la reducerea distanței între copii.
 

Propuneri pentru Învăță­mântul gimnazial și liceal:
 

Numărul de copii care merg la școa­lă în același timp – 50% (jumătate de clasă prin rotație de una-două săptămâni)
Număr de zile la școală/săptămână – 5 (două săptămâni pe lună)
Intrarea și ieșirea în spațiul școlar – Intrarea eșalonată, la intervale orare stabilite în funcție de zone sau de clădiri. Intrarea prin mai multe uși. Trasee prestabilite de intrare, deplasare în interiorul șco­lii și de părăsire a școlii.
Păstrarea distanței de 1 m între copii.
Triaj epidemiologic la intrarea în spațiul școlar – Se impune verificarea stării de sănătate, măsurare temperatură, declarație pe proprie răspundere. Prezența persoanelor terțiare în spațiul școlar – Interzisă.
Distanțare socială (1 m) – Obligatorie în timpul programului și în pauze.
Purtare mască – Obligatorie pentru elevi și personalul didactic. Nu este obligatorie pentru elevi în timpul orelor de curs atunci când se asigură distanța de 1 m între elevi. Nu este obligatorie pentru perso­nalul didactic atunci când predă și este la 2 m de elevi.
Igiena mâinilor – Foarte frecventă. Se asigură săpun, prosoape de hârtie și apă curentă. Utilizarea infrastructurii și a sălilor de clasă – Dezinfectare și aerisire frecventă.
Există o sală specială pentru izolarea copiilor care prezintă simptome pe durata programului, până la sosirea părinților. Utilizarea diverselor materiale în spațiul școlar – Utilizarea normală. Dezinfectare zilnică. Repartizarea individuală, pe cât posibil. Interzis schimbul de obiecte personale.
Activități sportive – Doar anumite jocuri sportive, exclusiv în aer liber. Nu vor fi practicate jocuri de contact sau cu mingea, nici activități care implică schimbul de obiecte.
Activități de grup (întâlniri, ser­bări…) – Vor fi eliminate activități care implică formarea unor grupuri care duc la reducerea distanței între copii.



 

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.