• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Marţi , 26 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 14 August , 2006

Scandal de 36 de miliarde lei

Scandalurile legate de lucrarile SAPARD din executia firmei clujene Ben&Ben Sev SRL au ajuns inclusiv la Comisia Antifrauda din cadrul Agentiei si la Delegatia Comisiei Europene la Bucuresti. Dar calitatea lucrarilor Ben&Ben continua sa agite apele in comuna maramureseana Cernesti, fiind in joc un proiect de 36 de miliarde lei vechi. Nu demult, Maramuresul era pe punctul sa piarda banii europeni din patru proiecte finantate prin Sapard, din cauza ca Ben&Ben Serv SRL nu respectase graficul de derulare a lucrarilor. Proiectul Sapard din comuna Cernesti a inregistrat numeroase contestatii legate de calitatea lucrarilor. De curand insa, scandalul s-a amplificat pentru ca executia celor 16 km de drum s-a finalizat. Teoretic. Sorin Radu, directorul Biroului Regional Sapard Satu Mare a spus ca: “la procesul verbal de receptie de la terminarea lucrarilor au fost niste observatii din partea unor membri ai comisiei. Drept pentru care ne-am dus la fata locului cu un reprezentant al Inspectoratului de Stat in Constructii, sa vedem in ce masura nemultumirile sunt intemeiate. Am constatat ca intr-adevar sunt probleme si am dispus sa se faca o analiza de laborator cu probe de pe toata lungimea drumului. Zilele trecute s-au prelevat probe, iar acum urmeaza sa primim rezultatul. In functie de asta, constructorul va trebui sa remedieze toate problemele. Garantia de executie e valabila doi ani de acum incolo. Sunt si niste surpari pe anumite portiuni din cauza ploilor. In rest, sunt crapaturi in asfalt, iar pe anumite portiuni grosimea asfaltului nu este cea prevazuta in proiectul tehnic (cu grosimi de 1,5 – 2 cm fata de 4 cm cat ar fi trebuit), plus calitatea asfaltului (compozitie) etc. Va trebui sa se revina cu lucrari de remediere”. „Lucrarea nu-i extraordinara!” Chiar daca finantarea Sapard a fost periclitata de nenumarate ori din cauza constructorului, primarul Marcel Garda vede lucrurile in roz. Bombon! Considera ca problemele sunt cauzate mai mult de consilieri si de fostul primar, Nelu Sovre: „s-au prelevat probe care sunt stas, dupa norme. Problemele de la procesul verbal s-au datorat consilierilor. Fostul primar e putin Gica Contra. Probleme sunt pe Trestia, si constructorul le va remedia. Oricum, lucrarea e in garantie. Sigur, lucrarea nu-i extraordinara, e acceptabila. Se intampla si la autostrazi sa mai apara unele mici probleme, dar aici deja e rea vointa.” Desi proiectul se cifreaza la circa un milion de euro, primarul spune ca banii sunt putini: „nu poti cu bani putini sa faci foarte mult. Au fost 36 de miliarde la 16 km de asfalt, cand pe aceiasi bani s-au facut la Cicarlau 3,5 km, la Barsana 4 km, la Calinesti 3, la Budesti 4”. Pe langa problemele legate de calitatea lucrarilor, mai exista si cele legate de executia lor. Sau, mai bine zis, neexecutia lor, deoarece termenul de finalizare a fost depasit cu cateva luni bune. Primarul are insa o explicatie: „desi am facut licitatia in 2004, au fost contestatii. In 2005 am refacut licitatia, in aprilie am inceput lucrul. Au fost iar contestatii, am intrerupt lucrul vreo 3 luni in timpul verii, am inceput spre toamna, contractul era pana in 29 februarie 2006”. In atentia Politiei! Fostul primar sustine insa ca neregulile sunt grave si ca lipsa banilor nu poate fi o scuza plauzibila in conditiile in care Ben&Ben nu a executat toate lucrarile „prinse” in proiect: “nu vad ce nu le-a ajuns. Sunt lucrari pe care nu le-au facut, desi erau in proiect. Trebuia macadam dublu penetrat pe drumul de la Manastirea Satra pe o distanta de 3,9 km si s-a facut 1,9 km doar pietruire, restul a ramas cum a fost. De asemenea, nu a fost facut un zid de sprijin de 50 m de pe drumul comunal Ciocotis-Trestia pentru care au licitat. Pare mult cand se pune ca au fost 16 km, dar drumul nu s-a luat de la zero. In proiect era cuprins sa se aduca piatra de la 50 km, dar intre timp cariera din zona s-a dezvoltat. Piatra s-a adus de la 15 km, la un sfert de pret fata de pretul practicat pe piata din judet. Si totusi, nu se incadreaza”. Potrivit lui Sovre, lista neregulilor e mult mai lunga: nu s-au montat suficiente podete, s-a turnat asfalt pe ninsoare, iar acum acesta se exfoliaza etc. Desi nu e inca definitivat, drumul a avut deja nevoie de reparatii. Fostul primar a spus ca: “drumul n-a tinut nici macar trei luni, pentru ca in primavara au facut o multime de plombari. Au adus asfalt rece din Zalau. Au venit cu el neacoperit. Acolo l-au incalzit foarte tare si l-au ars, iar acum se macina. Am avut intelegere sa vina sa ia probe, dar pe noi nu ne-au chemat. Au venit sambata seara, au luat probele intre orele 6 si 11, dar numai de unde au vrut ei. Sigur ca probele au iesit foarte bine pentru ca au ales locurile”. Acum firma clujeana incearca sa dreaga busuiocul, mai mult de nevoie decat de voie. Ca deh, mai trebuie sa incaseze ultima transa de bani, de circa 11 miliarde. Oricum problemele nu s-au terminat, ci, mai mult, se pare ca au ajuns in atentia Politei. Vom reveni. Cine e Ben&Ben Serv? Firma clujeana Ben&Ben Serv SRL, administrata de Ioan Bene, a fost subiectul a numeroase anchete ale publicatiilor din Trustul GAZETA. Motivele? Multe dintre proiectele executate de societatea lui Bene au avut probleme legate de calitatea lucrarilor sau intarzierea lor. De-a lungul timpului, constructorul clujean a beneficiat de nenumarate contracte „grase”, unele cu institutii ale statului, altele cu parteneri „celebri” gen Italstrada, Itinera sau Bechtel. Potrivit presei, firma clujeana a reusit sa beneficieze de contracte la care alti constructori nici nu viseaza, si datorita sprijinului politic din partea “greilor” PSD-ului clujean. Istoria conflictelor Proiectul a fost contractat in martie 2004, adica pe vremea cand comuna era condusa de Nelu Sovre. Dupa castigarea alegerilor, Marcel Garda a inceput demersurile pentru organizarea unei licitatii pentru atribuirea contractul de executie. Dar licitatia a fost contestata si a fost necesara refacerea ei. A urmat o alta licitatie, castigata de Ben&Ben Serv Cluj Napoca si Castrum Corporation, dar lucrarile tot nu au inceput. Din cauza unui contract mai vechi dintre Primaria Cernesti si Castrum Corporation, una dintre firmele participante la licitatie a semnalat un conflict de interese. Din acesta cauza proiectul a ramas in “stand-by” inca trei luni. Dupa ce a inceput executia lucrarilor, au aparut alte probleme. Firma clujeana Ben&Ben Serv a fost reclamata la Agentia Sapard si Delegatia Comisiei Europene (DCE) din cauza neregulilor legate de executia lucrarilor. Anul trecut s-a dorit incheierea unui proces verbal de receptie, din comisia prezidata de primarul Garda facand parte si fostul primar Nelu Sovre. Acesta a fost nemultumit de calitatea lucrarilor, motiv pentru care a refuzat sa semneze procesul verbal, fapt ce a generat un conflict intre cei doi. Fostul primar declarase la vremea respectiva ca Garda i-a aruncat vorbe grele si a facut presiuni asupra sa. Mircea CRISAN mircea@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.