• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 18 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 13 Aprilie , 2009

SC Drumuri si Poduri, roaba intereselor de miliarde

Conducerea judetului lasa sa se duca de rapa o societate din subordine, care aduce profit. Se vorbeste din nou de privatizarea SC Drumuri si Poduri, dar parca nu se doreste nimic profitabil pentru judet. In 2007, fostul consilier judetean Mircea Radu Munteanu a propus spre dezbatere privatizarea SC Drumuri si Poduri Maramures, societate din subordinea Consiliului Judetean (CJ). Fiind vorba de o companie ce aducea profit, iar in alte judete, asemenea privatizari s-au dovedit a fi gafe monumentale, povestea a ramas in coada de peste. Este la mintea cocosului ca exista oameni extrem de interesati ca societatea specializata in reparatii si intretineri de drumuri sa dispara, pentru a se facilita alte firme. Conducerea CJ nu a dat pana acum semne ca si-ar dori pe mai departe sa dirijeze o societate profitabila, cu toate ca este singura careia i se poate comanda, la orice ora, in cazul unei interventii de urgenta. Directorul Victor Marina spune ca societatea a fost infiintata in scopul de reparare si intretinere a retelei de drumuri. „Avem o intreaga retea si puteam castiga o licitatie pentru intretinerea tuturor drumurilor. S-a vazut din licitatia din aceasta iarna (cu deszapezirile) ca nu se poate castiga licitatia decat de noi”, declara Marina. Cu toate acestea, conducerea CJ a demarat licitatia pentru intretineri si reparatii la drumurile judetene, impartind traseul in mai multe tronsoane, ca, deh, se pare ca nu-i normal sa castige cineva tot „tortul”. „Pe criteriul pe care a mers Mircea Man (presedinte CJ), trecand deja pe SEAP mai multe tronsoane, inseamna ca va trece o perioada pana se tine licitatia, pana se incheie contractul, pana se apuca de lucru si va trece toata vara. Nu spun ca este incorect, dar, pe acest criteriu, in acest an nu se va repara niciun drum judetean. O sa fie poate contestatii, amanari, si nu turnam nimic. Nu e ilegal, dar trebuia ca in ianuarie sa se tina licitatii pe intretinere drumuri pe 2009”, spune consilierul judetean Gheorghe Simon. El a completat: „se vede foarte clar ca Man doreste sa faulteze de tot aceasta societate. Putea sa scoata la licitatie intregul tronson de 900 de kilometri. Pe tronsoane mici, societatea are pret mare din cauza ca are un aparat stufos. Pretul lor nu e competitiv si vin alte firme si o bat. Dar, cand discutam de 900 de kilometri, pretul lor este cel mai competitiv. Si atunci ma intreb: daca tot e firma ta, nici macar in conditiile legalitatii nu ai grija de ea?”. Chiar si pedelistul Mircea Radu Munteanu (fost consilier judetean) spune ca situatia actuala nu este in beneficiul judetului, mai ales ca s-a readus in discutie subiectul privatizarii. „Nu-i un moment favorabil pentru privatizare, pentru ca intretinerea tot ei o fac cel mai bine. Intretinerea trebuia data per ansamblu, pentru ca ei erau cei mai pregatiti pentru asta. Pe de-antregul castigau ei pentru ca, avand punctele in judet, erau mai bine pregatiti. Daca se imparte licitatia in 6, nu mai gasesti investitor la Drumuri si Poduri. Pentru ca societatea, daca n-are piata asigurata, n-are valoare. Daca ar fi o licitatie pe intretinere pe 4 ani consecutiv, pe 900 kilometri, atunci altfel vinzi o firma care are in spate un contract pe 4 ani, cu lucrari intre 100 si 200 miliarde anual. Acum s-ar mai putea face ceva daca s-ar anula licitatiile pe tronsoane si daca s-ar face licitatie pe toti cei 900 de kilometri. Daca se merge pe tronsoane, intr-un an de zile societatea slabeste foarte mult”, afirma Munteanu. Victor Marina confirma: „Pe tronsonul de 900 de kilometri aveam cele mai mari sanse sa castigam licitatia. Dar, fiind impartit in 6, sigur ca mai pot aparea si fisuri in sistem. Pentru tot tronsonul eram mult mai eligibili, pentru ca asta ne este capacitatea, pentru asta ne-au infiintat”. Simon spune cat se poate de raspicat: „Presedintele Man zice ca are un investitor strategic, care vine si da nu stiu cate sute de milioane pe firma asta. Dar, nefiind o evaluare, nu se poate sti cat costa societatea. Iar de la evaluare si pana la vanzare, sunt etape. Si nu vad, in criza de azi, cine baga atatia bani. Categoric doreste sa o vanda, dar pe bani de nimic. Nu l-as acuza de asta daca pana la privatizare i-ar asigura contracte”. N-am putut obtine o pozitie din partea lui Mircea Man pe acest subiect, dar reamintim ca el a spus ori de cate ori a avut ocazia ca nu va accepta atribuirea de lucrari prin incredintare directa daca legea nu o permite. Desi exista multi care se indoiesc de spusele lui Simon, acesta afirma ca a gasit o bresa legislativa ce poate reprezenta colacul de salvare al societatii. In mod sigur, daca varianta este fundamentata, Simon va prezenta la urmatoarea sedinta de CJ dovada. „O varianta sa avem drumurile intretinute este sa le dai cu incredintare directa societatii Drumuri si Poduri. Asta se poate face, legea permite sa dai incredintare directa in momentul in care CJ ia decizia ca vom privatiza societatea. Asta inseamna ca vinzi un pachet de actiuni. Legea nu conditioneaza sa vinzi 1% sau 99%, pana pregatesti societatea pentru privatizare poate trece un an. Dar intr-un an, aceasta firma beneficiaza de lucrari. E suficient sa fie incepute demersurile de privatizare si, in baza unei hotarari luate de CJ, ti se permite sa o mai finantezi cu lucrari directe, indiferent de suma. Putem sa luam o decizie in plenul CJ, ca o pregatim pentru privatizare, dar nu putem face mare lucru daca presedintele nu doreste, ca el incheie contractul cu societatea. El poate refuza sa duca la indeplinire o hotarare a CJ. Aici te poate faulta, legea nu spune nimic in acest sens”, spune Simon. El confirma ca in alte judete asemenea privatizari au dat gres: „Unde s-au privatizat societatile de drumuri, le-au ruinat. Uitati-va la Salaj, care le-au privatizat si acum incearca sa le reinchege inapoi”. Consilierul judetean spune ca, in urma discutiilor cu ceilalti consilieri, „nimeni nu se opune privatizarii, numai ca trebuie sa intelegem ca n-o sa mai avem ce privatiza. Deci, tu trebuie sa pastrezi societatea sa nu mearga pe pierdere, ca ea-i pe profit acum. Dar, neavand contracte pe 2009, se stinge”. Si Mircea Radu Munteanu considera ca s-a intarziat cu lansarea procedurii de licitatie pentru reparatiile la drumuri judetene, dar el arata cu degetul spre directorii din subordinea lui Man: „Societatea este acum pe undeva lasata de izbeliste. Ideea este ca ei s-au specializat pe lucrari de intretinere si au oameni seriosi. Sunt si asezati strategic in judet, ca faca aceste intretineri. Daca Kovacs (fostul presedinte CJ, n.red.) nu s-a interesat de licitatie, trebuia sa se faca asta imediat dupa ce a venit Mircea Man. E problema directorilor din CJ, care trebuiau sa pregateasca toate astea si sa-l traga pe presedinte de maneca”. Consilierul Simon a concluzionat: „Am discutat toate astea si Man s-a opus categoric. Parerea mea este ca doreste efectiv sa ruineze societatea, sa o vanda pe bani de nimic. Mircea Man se incapataneaza, se vorbeste ca la mijloc ar fi niste razbunari puerile”. Mircea CRISAN mircea@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.