• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Sambătă , 20 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 5 Iunie , 2006

Salonul International de gravura mica – 2006

La Colonia Pictorilor a fost deschis „Salonul International de gravura mica”, editia 2006, in organizarea Muzeului de Arta Contemporana „Florean”. Permanentizata de-a lungul anilor, aceasta actiune a devenit una dintre cele mai importante manifestari la nivel national, care are ca obiect arta grafica. Nu intamplator, Muzeului de Arta Contemporana „Florean” i s-a decernat in anul 2000 premiul „Margareta Sterian” pentru „Salonul International de gravura mica” De mai multa vreme, grafica si-a castigat locul in cadrul artelor vizuale contemporane. Aparuta la mijlocul secolului al XV-lea, din nevoia de a multiplica imagini care sa poata fi difuzate pe scara larga si la un pret cat mai scazut, gravura a cunoscut o evolutie constanta legata de piata de arta. Genurile si modalitatile de expresie s-au diversificat de-a lungul secolelor, iar tehnica gravurii si-a diversificat si ea limbajul pana acolo, incat gravorii moderni au ajuns sa recurga la metode si instrumente noi, unele dintre acestea nespecifice gravurii. Unul din marile roluri ale gravurii este si acela ca a reusit sa inlesneasca schimburile de idei artistice. „Salonul” reuseste sa realizeze si acum acest deziderat, la Colonia Pictorilor fiind expuse 1853 de gravuri trimise de 443 de artisti din toata lumea. Nevoia de orizont simbolic Asa cum a mai subliniat criticul de arta Pavel Susara la o editie precedenta a „Salonului International de gravura mica”, si in acest an s-a remarcat „O distributie geografica ampla, extinsa, in fapt, la nivelul tuturor continentelor, cu aceleasi accente pe tarile asiatice si ex-comuniste si cu aceeasi participare mai parcimonioasa din spatiul vest european si nord american. In mod cert, acest fenomen demonstreaza ca nevoia de afirmare si comunicare este mult mai puternica in zonele oarecum defavorizate, in timp ce existenta intr-un context economic securizat si in cadrul unor civilizatii stabile limiteaza nevoia orizontului simbolic, iar comunicarea la acest nivel este mai putin operativa.” Tinand cont de oferta exceptionala, putem spune ca rolul juriului a fost unul dificil, pentru ca e greu de realizat un excurs, chiar si superficial, printre mii de simboluri vizuale ce asteapta sa fie decriptate, elemente liniare ce realizeaza constructii bazate pe iluzii optice si simbolice, alternante spectaculoase intre negrul dominant si cromaticile discrete sau, dimpotriva, vivace. In cele din urma, juriul a hotarat castigatorii editiei din acest an. Locul trei a fost ocupat de Buratti Graciela (Argentina), cel de-al doilea loc i-a revenit lui Mitsuo Sanpei (Japonia), iar Uchman Magdalena (Polonia) a devenit castigatoarea din acest an a „Salonului”. Poate mai mult ca in orice forma de arta vizuala, gravura se raporteaza la dictonul „minimum de mijloace, maximum de expresie”, fapt probat de gravurile expuse la Colonia Pictorilor, ceea ce nu rapeste nimic din spectaculozitatea intalnirii in acelasi spatiu a diferitelor tehnici la care gravorii au apelat pentru a-si nara povestile ce penduleaza intre fabulos si real, intr-un spatiu bidimensional. Mai trebuie amintit un fapt fundamental, enuntat de acelasi Pavel Susara: satisfacerea exigentelor estetice si reprezentationale „Depinde de propria conditie intelectuala si emotionala a privitorului si de abilitatea acestuia de a percepe imaginea imprimata aflata in fata ochilor sai.” Ioan BOTIS ibotis@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.