• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 25 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 18 August , 2008

Reteaua contrabandei peste Tisa

* Contrabanda peste Tisa a „evoluat” de la tigari, la droguri si trafic de migranti * Numai in acest an, autoritatile romane au prins peste 100 de pakistanezi si indieni pacaliti ca au ajuns in... Italia * In Transcarpatia, s-a amenajat o granita falsa pentru pakistanezi. * Sighetenii sustin ca traficantii le pot aduce orice de la gresie si faianta, pana la arme I Mai nou, au aparut contrabandistii-copii, care nu pot fi pedepsiti penal * Legea permisiva si sprijinul unor oameni din structurile Politiei de Frontiera au generat la frontiera cu Ucraina o adevarata Caracatita. Maramuresul a devenit piata de desfacere sau zona de tranzit pentru droguri, arme sau migranti ilegali. La granita cu Ucraina s-au format retele de traficati care trec peste Tisa orice, de la tigari de contrabanda, la automate Kalasnikov si droguri. De multe ori, „spatele” traficantilor e asigurat chiar de politistii de frontiera, care asigura ca „sectorul de lucru” e liber. Mai mult, se vorbeste neoficial de „tapi ispasitori” folositi de traficanti. Migrantii ilegali sau capturile de tigari sunt servite „pe tava” politistilor, pentru ca, in acest timp, alte grupuri de pakistanezi sau transporturi consistente de tigari sa intre in Romania pe „cale alpina”. Satenii din zona de frontiera au ajuns sa-si foloseasca pruncii la contrabanda, pentru ca, fiind minori, nu ajung dupa gratii. GAZETA de Maramures initiaza un serial dedicat „Caracatitei” de la granita cu Ucraina, un fenomen ce ruleaza anual milioane de Euro si care pare imposibil de stopat. La inceput, a fost contrabanda cu tigari. Iar traficantii sustin ca asa e de cand lumea. Lume care se imparte in bisnitari si gainari. Primii apeleaza la metode elegante. Au persoane „sus-puse”, care le tin spatele si chiar contrabandisti, platiti la transport. Sursele noastre ne-au declarat ca „marele trafic” se face la mari inaltimi. Carausii transporta pe trasee montane, uneori chiar de 40 de kilometri, baxuri intregi de tigari, cu caii si caruta. Riscul e minim. Din loc in loc, au oameni care ii anunta ca traseul e liber, prin conversatii codificate gen: „O cunosti pa Marioara?”. „Da, o fost la sora-mea la nunta”. Alteori, chiar politistii de frontiera merg in fruntea convoiului de tigari ilegale. Nu de mult, o astfel de retea organizata, din care facea parte si un fost politist de frontiera, a fost anihilata de Inspectoratul Judetean de Politie Maramures, coordonat de DIICOT. Dar acesta e numai unul din multele cazuri de acest gen. Pe partea ucraineana, lucrurile se desfasoara cam in acelasi fel. Granicerii primesc o „cota” din captura si, uneori, chiar ii insotesc pe traficanti pana la granita. Surse de dincolo de Tisa ne-au declarat ca, pentru un singur cartus de tigari, profitul e de 7 dolari. Tigarile sunt cumparate din depozite, direct de la fabrica, din piata sau de la alti bisnitari, care le tin acasa. „Timbrarea” tigarilor in garaje nu mai e rentabila, din moment ce, chiar in Lvov, exista o astfel de fabrica care produce, printre altele, exoticele Jin Ling, o marca care seamana cu Camel, dar, in loc de camila, are un tap. Pentru micii traficanti, traseele ilegale de introducere a tigarilor raman Tisa si Podul Sighetu Marmatiei-Solotvino. Pe Tisa, cea mai folosita metoda ramane barca pneumatica. Alte metode sunt sacii de plastic burdusiti cu tigari si adusi direct prin apa. Se vorbeste si de cabluri montate pe cele doua maluri ale Tisei. De pe malul ucrainean se expediaza „coletul”, iar pe cel romanesc e primit. Pe urma, exista si zonele in care cursul apei aduce direct „coletele” pe malul romanesc. Cei mai cu dare de mana angajeaza „personal specializat” din Ucraina, care „livreaza tigarile la domiciliu”, contra unui sume modice. In urma cu cateva saptamani, doi cetateni ucraineni care transportau 10.000 de pachete de tigari cu o barca pneumatica au fost prinsi de politia de frontiera. Unul a sarit in apa Tisei si a fugit inapoi, in Ucraina. Recent, un alt ucrainean a trecut Tisa, prin zona localitatii Lunca la Tisa, pentru a livra 3 colete cu 1.500 de pachete de tigari marca Ronson. Tanarul a declarat ca s-a inteles cu doi romani sa aduca tigarile. Cele mai multe tranzactii de acest gen au loc in zona Valea Viseului. Romanii ridica baxurile de tigari si le vand pe piata neagra. Mai nou, ca sa scape de dosarele penale, contrabandistii din Valea Viseului isi trimit copiii minori sa transporte tigarile de pe malul ucrainean. Dis-de-dimineata sau noaptea, pustii trec de zor baxuri de tigari, folosind barci pneumatice. Legea prevede ca, pana la 16 ani, acestia nu pot raspunde penal. Pedeapsa maxima poate fi plasamentul sau supravegherea specializata. Peste Podul Istoric trec micii contrabandisti. Batrane care ascund tigari in chiloti sau in plase de rafie. De cand cu modificarea legislatiei, care a crescut amenzile pana la 100 de milioane de lei vechi, contrabandistii nu mai risca transporturi uriase. Prefera sa faca chiar si 10 drumuri pe zi, transportand, legal, un singur cartus. Peste Podul din Sighet, trec zilnic cam 7.000 de persoane, de cele mai multe ori aceleasi. Numai ca politia de frontiera nu poate opri aceasta metoda. Deh, in UE, libera circulatie a persoanelor e garanta. Noua legislatie prevede, in schimb, masuri drastice in cazul transportatorilor si al persoanelor care isi modifica special masina pentru trafic. In aceste cazuri, pe langa amenda, autoturismul poate fi confiscat. Totusi, contrabandistii continua sa-si „tuneze” masinile: improvizeaza portbagaje duble, pun cartuse in rezervor. Lidia Muresan, seful biroului vamal Sighet, spune ca recordul la contrabanda si l-a adjudecat un Ford Sierra, in care erau 5.180 de pachete. „Avea portbagaj dublu, in scaune, in usi, a fost o masina burdusita. In rest, se ascund tigari pe langa corp, in scutere, in pungi de cafea, in cutii de ciocolata, detergent, peste tot”. De cele mai multe ori, contrabandistilor li se face brusc rau. Asa ca ambulanta vine la Podul Istoric destul de des. Cei care nu reusesc sa impresioneze si sunt amendati revin, ca sa-si recupereze „prejudiciul”. Altii continua contrabanda, pentru ca n-au ce pierde. „Sunt persoane pe care le-am amendat de patru ori intr-o luna. Amenzile sunt trecute in debitul primariei de pe raza localitatii unde isi au domiciliul. Dar cei mai multi n-au niciun bun pe numele lor. Asa ca nu pot fi executati silit. Iar pedeapsa nu poate fi convertita, potrivit legislatiei, in zile de munca in folosul comunitatii. Asa ca nu au ce pierde. Nimic!”, spune Muresan. Surse din dreapta Tisei ne-au declarat ca, de la 1 septembrie, pretul tigarilor va creste si in Ucraina: „nu vor fi tigari sub doua grivne. Asta e cam 50 de centi. Inseamna ca vor trebui sa transporte mai multe tigari ca sa le iasa banii”. Micii contrabandisti aduc, pe langa tigari si cafea, electrocasnice si haine. Mai nou, in Sighetu Marmatiei, sunt la mare cautare hainele made in Ivano Frankivsk. Traficul de benzina nu mai e la fel de rentabil, pentru ca pretul unui litru de benzina ucraineana se vinde cu circa 32.000 de lei vechi. In prezent, cea mai profitabila si neriscanta afacere „de frontiera” este traficul de valuta. Surse bine informate ne-au declarat ca: „cel mai rentabil trafic e cel cu bani. Se merge cu Euro, se cumpara grivne la un curs foarte bun si castigi cam 10-15% la afacere. E mult mai rentabil si nu e riscant”. Practic, la un „trafic” de 1.000 de Euro, castigul e de 100-150 de Euro. Iar la vama, sumele mai mici de 10.000 de Euro nu trebuie declarate. Deci, curat-uscat-profitabil. Mai nou, „baietii destepti” s-au axat si pe contrabanda „hard”: droguri si arme. In Sighet, se spune ca contrabandistii isi aduc, la comanda, orice arma. In schimb, pentru droguri, lucrurile stau putin diferit. Pe de o parte, e traficul „marunt”, care are ca tinta piata din Maramures, pe de alta parte, „capturile” care pleaca de aici spre piete din Occident. Fenomenul traficului de droguri e recunoscut si de autoritati. Cel de arme, nu. In primavara, politistii de frontiera au prins un grup de traficanti de droguri care actionau pe ruta Sighet-Valea Viseului-Poienile de sub Munte, unde au incercat sa formeze o piata de desfacere pentru cocaina si metamfetamina. Drogurile erau procurate de un cetatean ucrainean si transportate in Romania, via Tisa. In ultima vreme, a luat amploare traficul de migranti ilegali din Pakistan si India. Contra unei sume intre 2.000 si 3.000 de Euro, ei ajung pe malul stang al Tisei, pe ruta Rusia-Ucraina, dupa care sunt abandonanti pe malurile Tisei. Din datele noastre, suma nu include si intrarea in Romania, asa ca „firul traficului” se opreste, de cele mai multe ori, dincoace de Tisa. Politia de frontiera a prins, numai in acest an, peste 100 de pakistanezi si indieni care au trecut Tisa cu barca. In acest timp, sursele noastre ne-au declarat ca grupuri mult mai numeroase au ajuns in Romania „pe cale alpina”, cu tinta: tarile din Europa Occidentala. Exista opinii potrivit carora calauzele, pe care politistii de frontiera se chinuie sa-i gaseasca de cateva luni bune, ar fi, de fapt... romani. Din surse credibile am aflat ca, dincolo de Tisa, exista doua „centre” de sosire a pakistanezilor, coordonate de romani. „Transporturile” pe Tisa nu sunt prea des folosite de acestia. Zice-se ca, in timp ce politistii prind cati-va pakistanezi care trec cu barca, ii pozeaza si alerteaza presa, „pe cai alpine” trec mult mai multi, fara sa fie prinsi de cineva. O parte dintre emigranti ajung la centrul de la Somcuta, cei mai multi se intorc in Ucraina. Surse din drepta Tisei spun ca intreaga Transcarpatia e impan- zita de tabere de pakistanezi care spera sa lucreze in UE. Cei mai multi au fost abandonati acolo de calauze si habar n-au pe unde s-o ia spre Italia ori Spania. Mai mult, unora li se spune ca, dupa ce vor trece Tisa, vor ajunge in... Italia. Iulia Utan, purtatorul de cuvant al Inspectoratului Judetean al Politiei de Frontiera Maramures, spune ca: „primul grup mare de emigranti a fost prins in 8 martie. Erau 41. Vin cu avionul pana in Rusia, de acolo, cu diferite mijloace de transport, in Ucraina si li se spune ca, de acolo, vor ajunge in Italia. Vin si saluta bon giorno. Ei stiau ca sunt in Italia. Pe timpul zilei, nu se deplaseaza, numai noaptea. Au calauza, dar aceasta ii abandoneaza in Romania si le zice: treceti apa si ati ajuns in Italia”. Numai ca, la fel ca la celelalte sectoare de trafic, „capii” scapa sau, din comunicatele politistilor, „sunt in cercetare”. O „eterna” cercetare, dupa care „pica”, de obicei, numai cei mici. Vom reveni. Contrabanda de 5,5 milioane de Euro In prima jumatate a acestui an, au fost confiscate 3.652.925 pachete de tigari, cu o valoare aproximativa de peste 19.800.000 lei (aproximativ 5.500.000 Euro). Din datele politiei de frontiera, cele mai solicitate marci sunt "Ronson", de provenienta ucraineana, "Plugarul" si "Viceroy", care provin din Republica Moldova. Alcoolul de contrabanda, o tempora... In urma cu ceva vreme, ucrainenii din drepta Tisei „produceau” votca de contrabanda in garane, pe care o livrau, apoi, ca „marfa de prima mana”, in Romania. Dupa vreo 2 ani de „biznis prosper”, pare-se ca “afacerea votca” nu mai merge. Mai nou, contrabandistii prefera sa „importe” bere din tara vecina. Granita falsa cu Ungaria In Transcarpatia, s-a amenajat o granita falsa pentru pakistanezi. Cu graniceri, gherete, „tot tacamul”. Raketii ucraineni le cereau bani pakistanezilor, pe motiv ca ii duc in Ungaria. La vama, se regiza chiar o mica disputa cu granicerii, dupa care urma o „impacare” cu verzisori si emigrantii erau lasati sa treaca „in Ungaria”, de fapt, un sat cu populatie majoritar ungureasca, din Ucraina. Numai ca o parte dintre acestia a ajuns la granita reala cu Ungaria, unde au fost prinsi de adevaratii graniceri. Cei care nu ajung la frontiera UE se intorc in satele din Transcarpatia. Romanii din dreapta Tisei ne-au declarat ca, nu de putine ori, au vazut pakistanezi iesind din capitele de fan in care dorm ziua si pe care le folosesc ca ascunzatoare pana pot trece Tisa. Ioana LUCACEL Mircea CRISAN ioana@gazetademaramures.ro mircea@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.