Curs valutar
Euro
4.5680 RON
Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlinÄ
5.1744 RON
Forint unguresc
1.4823 RON
RecomandÄrile Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziÈii, filme, cÄrÈiNewsletter
Ultimele comentarii
bonta emese pe 29.02.2024 la 09:22
Domnilor ziaristi, sunteti intr-o grava eroare din nou, sunt in muzeu de pe vremea lui Ceausescu, domnul Alexa
G. Buju pe 16.01.2024 la 01:04
Felicitari lui !
Bun si de cinste Morosan !!
De mirare e ca polutucii din acelashhh aluat moroseni nu fac
Pompiliu Barbu pe 14.11.2023 la 16:08
Un om deosebit! De ar face fiecare roman pe sfert din ce a facut acest om Romania ar fi departe!
Nelu BotiÈ pe 29.09.2023 la 14:27
1. Stimate domnule Teremtus, cu tot respectul, vreau sa va comunic faptul ca Bonta Emese nu va respecta.
2.
Luni , 1 Martie , 2010
RELIGIE / Sfințenia tinereții (II)
Interviu cu Înalt Preasfințitul Justinian Chira, arhiepiscopul Maramureșului și Sătmarului
-Este greu să menții o relație curată cu o fată până la căsnicie?
-Ai putea dumneata să te mai uiți în ochii unei fete după ce ți-ai bătut joc de ea, după ce i-ai călcat în picioare fecioria? Să știți că numai cel care păstrează o desăvârșită curățenie în gânduri este prieten adevărat. Eu când mă uit la copil, rămân cutremurat când văd că se atentează la el. Sunt monștrii care vor să folosească trupușorul copilului. Este o monstruozitate. Eu nu pot înțelege. Un individ care se atinge de un copil, sau se atinge de curățenia unei fete tinere face o monstruozitate care depășește și pe diavol.
Când văd un copil eu mă sfințesc! Se trezesc în mine toate gândurile cele mai sfinte și mari, când mă uit la un copil. Același lucru se întâmplă când mă uit la orice om – mă sfințesc, mă curățesc. Așa trebuie să fie și prietenia între băiat și fată: să păstreze această frumusețe. Sigur că există impulsuri, pentru că ai în spate păcatul strămoșilor, păcatul strămoșesc, și ispitele vin. Dar dacă un tânăr este cuminte, deștept și se roagă, știe să-și respecte prietena.
Omul se satură foarte repede de plăceri și nu mai vrea să o vadă pe femeie și din această cauză divorțează. De aceea se sparge iubirea sufletească și legătura dintre bărbat și femeie devine o legătură de circumstanță, de interese. De multe ori când stau de vorbă cu oameni căsătoriți și când le vorbesc de soț sau soție văd că se încruntă. Nu le face plăcere. S-au săturat unul de altul. Și trăiesc, se forțează să trăiască, că mai au copii, mai au interese materiale.
Dar nu se mai iubesc, nu se mai respectă. De aceea este nevoie de puritate, de curățenie, de cumpătare. Ele sunt necesare ca să se păstreze echilibrul în viața omului și tot prin ele sunt păstrate dragostea și armonia în viață.
-Sfântul Pavel spune în Epistola către Evrei, la capitolul 12, versetul 4, un cuvânt foarte grav: „În lupta voastră cu păcatul nu v-ați împotrivit până la sânge”. Ce înseamnă aceasta?
-Este clar. Dar este greu de înțeles pentru cel nepriceput. Noi ne plângem din cauza ispitelor. Și atunci cuvântul înseamnă că mai bine îmi dau sângele decât să calc porunca lui Dumnezeu, în cazul nostru, decât să încalc sfințenia tinereții. Tinerii curați simt că cea mai sfântă comoară pe care o are un bărbat sau o femeie, un tânăr sau o tânără, este fecioria. Fecioria este darul cel mai frumos și mai sfânt. E cea mai frumoasă virtute. Eu când rostesc cuvântul „feciorie” parcă-mi arde gâtul de frumusețea și de valoarea acestei virtuți.De aceea, un tânăr și o tânără greu se decid să renunțe la acest frumos dar al curăției, al fecioriei.
-Sunt foarte multe momente în care deznădăjduim. Ce să facem în astfel de cazuri?
-Deznădejdea este fructul păcatului. Și necredința este fructul păcatului. Când avem astfel de momente, Sfinții Părinți ne spun să nu le primim. Alungă-le de la tine. Dacă nu poți, du-te la un frate, la un coleg; stai la povești cu el și uiți de deznădejde. Sau du-te la duhovnic; mai ales aleargă la duhovnic, copile!Spovedania și Împărtășania ne scapă de deznădejde, ne rup și ne înstrăinează de satana, de diavolul. Prin spovedanie, prin împărtășania cu Trupul lui Hristos, prin post ne izbăvim de deznădejde.
-Preasfinția Voastră, cum să facem să avem o legătură permanentă, vie, cu lumea cerească, cu Maica Domnului, cu sfinții, cu îngerii?
-Când este într-o țară străină, cum păstrează un om legătura cu familia lui, cu copiii lui? Prin ce mijloace? Prin dor. Moare de dorul lor. Așa și noi păstrăm această legătură prin dorul de Dumnezeu, dorul de Mica Domnului, dorul de sfinți. Este dorul de puritate, de legătura cu cele curate și sfinte și drepte. Să avem dor pentru legături drepte, nu pentru legături strâmbe și păcătoase, ci dor pentru legăturile drepte: față de un prieten, față de țară, față de părinții tăi, față de soția ta. Aceste legături sunt legătura pe care o ții cu Dumnezeu. Și, dacă te învrednicește Dumnezeu, se poate întâmpla ca Dumnezeu să te onoreze, să-ți apară, poate, în vis. Dar nu trebuie să ne dorim asta, pentru că visele pot fi și de la diavol. Dar când îl iubești pe Dumnezeu și ții legătura cu El, uneori simți o aripă de-a îngerului că te adie câteodată. Te învrednicește Dumnezeu de aceasta. Când se păstrează câte un tânăr curat, ce spune proorocul Ioil: „Bătrânii voștri vedenii vor avea, tinerii voștri vise vor visa”.
-Cum să avem o legătură vie cu Sfântul Înger, păzitorul nostru¬?
-Normal că prin credință. Trebuie să crezi acest lucru. Dacă ni s-a spus, atunci trebuie să credem. Dacă mama ți-a spus: nu te atinge de sobă că te arzi, mai pui tu mâna pe sobă? Nu, pentru că ai încredere în mamă. Așa și aici, să ai credință, să ai încredere în cuvântul revelat, în Scriptură. E plină Scriptura de chipul îngerilor. Fiecare om are îngerul personal. Asta ne-a revelat nouă Dumnezeu. În momentul în care un copil, în sămânță, în pântecele măicuței lui, ia chip de om, adică primește suflet și trup, Dumnezeu îi dă și un înger.
Simți prezența duhului bun, a îngerului. Gândurile bune, momentele de bucurie – pe care orice om le are, oricât e de necăjit, toate acestea sunt inspirate de înger. Și vin și gândurile rele, și disperarea, și deznădejdea. Acestea sunt inspirate de satana. Prin acesta putem să simțim, să experimentăm prezența binelui și a răului în jurul nostru.
-Care trebuie să fie raportul nostru cu civilizația și cultura contemporană care nu este creștină?
-Mi se pare că aici se face o greșeală. Nu cred că se poate spune că civilizația de astăzi nu este creștină. Oamenii nu sunt toți creștini, dar cultura și civilizația sunt creația lui Dumnezeu. Cine a făcut civilizația? Animalele? Nu, omul, fiindcă doar el a fost înzestrat de Dumnezeu cu rațiune. Rațiunea nu este de origine animală, este de origine divină. Nu putem învinui civilizația, ea este un dar de la Dumnezeu, dar oamenii, cei care beneficiază de ea, pot fi străini de Dumnezeu. Odată cu apariția creștinismului, în paralel cu el, s-a dezvoltat și civilizația. Până atunci oamenii au trăit în starea cea mai înapoiată. Abia când a venit lumina lui Hristos pe pământ, în lumina Evangheliei, în lumina învățăturii lui Hristos, au început să ia amploare deosebită cultura și civilizația.
Ideea că civilizația nu este creștină este fundamental greșită. Civilizația este un dar al lui Dumnezeu. Materia, știința au încă enorm de multe lucruri necunoscute, neștiute care așteaptă să fie descoperite. Și dacă întârzie, le întârziem noi, prin căderea în fărădelegi și păcate.
-Ce importanță să acordăm cărților? Ce cărți să citim?
-Să dați mare importanță cititului! Și scrisului! Ce zice Eliade Rădulescu? „Scrieți, scrieți fraților, scrieți, numai scrieți!” Nu poți concepe ca un intelectual să nu aibă un caiet unde să noteze și el câteva idei. A citi o carte, are niște impresii; s-a întâlnit cu cineva, scrie acolo…Așa îți dezvolți gândirea și îți dezvolți scrisul tău. iar la citit nu trebuie renunțat, oricât de puțin timp am avea.
-Preasfinția Voastră, o întrebare care frământă multă lume, pe care mulți și-o pun cu durere în Suflet, este de ce unii o duc bine, iar alții suferă așa de mult?
-Ce a creat păcatul? În viața socială, haosul. Și unii și alții au șansa de a trăi bine – asta în primul rând. În al doilea rând, nu trebuie să ne tulburăm prea mult de astfel de situații. În al treilea rând, mai este un adevăr: viața de aici este o viață de tranzit, foarte trecătoare. Și atunci, din moment ce un om crede că viața nu se reduce la câteva zeci de ani, ci că ea are un scop etern, atunci nu mai contează și nu mai judecă pe Dumnezeu pentru că unii sunt bogați și alții săraci, unii sunt fericiți și alții nefericiți.
Dumnezeu nu rămâne dator. Pilda lui Lazăr și bogatul este lămuritoare. Hristos a spus această pildă cu scopul să ne arate că viața aceasta nu se termină aici. Se poate ca cineva să fie bogat și să se sature câțiva ani, iar cineva să sufere precum Lazăr. Și pe urmă? Iată, pe Lazăr îl vede într-o stare de o fericire extraordinară, iar pe bogat într-o stare de chin extraordinară. Bogatul cere: „Lasă-l pe Lazăr cu un deget să se atingă și să-mi ude buzele”. Limbajul Mântuitorului este metaforic, pentru că noi nu putem să ne imaginăm suferințele iadului.
Fraților, tinerilor, noi trebuie să fim conștienți ce inseamnă iadul! Este atât de oribil, încât mintea omului nu își poate da seama de ce înseamnă chinul de acolo. De unde trag această concluzie? Dacă Dumnezeu a hotărât și a accepat ca să Se răstignească, să Se jertfească pentru noi, ca să ne mântuiască pe noi de iad, atunci ne putem noi da seama ce înseamnă infernul, ce înseamnă chinul? Cum numește Mântuitorul iadul? „Întunericul cel din afară, unde este plânsul și scrâșnirea dinților”. Nu spune că-i foc. Nu, ci „întunericul cel din afară”. Adică ceea ce este în afara Providenței, în afara ocrotirii, a mângâierii de la Dumnezeu.
Prin aceste cuvinte Hristos a încercat să ne facă să înțelegem ce înseamnă iadul. Te cutremuri când vezi ce jertfă a făcut Dumnezeu ca să-l salveze pe om de iad. Atunci putem noi să glumim, să ni se pară că sunt lucruri neimportante? Vă spun încă o dată: trebuie să fim conștienți ce sacrificiu, ce jertfă a făcut Dumnezeu, Tatăl și Fiul și Sfântul Duh, ca să salveze neamul lui Adam din iad. Este extraordinar!
Vorbind de viața veșnică, îmi amintesc o întâmplare. S-a petrecut pe când eram stareț la Mănăstirea Rohia. Într-o vară a venit la noi la mănăstire fratele Alexandru din Târgu Lăpuș. Avea 22 de ani, terminase anul II la Politehnică în Cluj și tocmai aflase că suferă de o boală incurabilă. Era un băiat înalt, frumos, și dorea foarte mult să trăiască. Pentru el era un lucru foarte dureros că trebuia să moară.
Pe urmă a plecat și, pe iarnă, prin februarie, mi-a venit vestea că Alexandru mă roagă să-l vizitez. M-am dus, N-am plecat chiar atunci în ziua aceea, ci a doua zi, că nu era autobuz și era lapoviță și vreme urâtă. M-am dus a doua zi, peste deal. Am ajuns la marginea Lăpușului când se lumina de ziuă. Oamenii ieșeau din gospodării la treburi. Și când m-au văzut îmi zic:
- Veniți, părinte stareț, la fratele Alexandru?
- Vin.
- Dar știți ce s-a îmtâmplat?
- Nu știu.
- Când a văzut că nu există speranță de salvare de la moarte a început să înjure și să blesteme pe Dumnezeu, de am fugit toți de lângă el. Nu am putut să-l auzim. Și în starea aceasta a murit. După aceea a înviat și a trimis ca să vii dumneata la el. M-am dus spre casa unde locuia. Am intrat în casă, Alexandru stătea pe pat, cu spatele rezemat de perete și cu piciorul drept pe un scăunel. Era foarte senin, foarte vesel. Și, când am intrat, mă întreabă:
- Ți-au spus ce am pățit?
- Mi-au spus.
- Așa a fost. Când am văzut că nu este salvare, m-am răzvrătit, m-am umplut de ură împotriva lui Dumnezeu. De ce-mi iei viața, Doamne? Eu vreau să trăiesc. Și deodată au venit doi îngeri, m-au luat și m-au dus până la marginea orizontului. Și când am ajuns acolo am văzut toată lumea aceasta rămânând în spatele meu. Am văzut cealaltă lume! Așa cum spuneați dumneavoastră, preoții, din cărți. Când a fost să mă treacă dincolo de orizont, am auzit o voce, care a spus: Nu-l putem primi la Noi, pentru că s-a lepădat, Ne-a blestemat și Ne-a înjurat. Dar nu-l putem arunca nici în iad, pentru că-i curat. Duceți-l înapoi, să se spovedească, să se împărtășească, și apoi va veni la noi. Și așa m-am pomenit dincoace.
De aceea am cerut să mă spovedesc și să mă împărtășesc, și apoi voi pleca. Abia aștept să plec la lumea pe care am văzut-o. Uitați-vă la mine, părinte! Vă aduceți aminte cât eram eu de disperat vara trecută? Uitați-vă la mine cât sunt de vesel și de fericit, pentru că abia aștept să mă reîntorc în lumea pe care eu am văzut-o.
Eu am început ca toți oamenii: lasă, frate Alexandre că te-i face bine. Zice: Nu, nu. Te rog, îți cer să vii să-mi faci înmormântarea. Și zice: mai am o rugăminte. Dac-aș putea, aș striga să mă audă toată suflarea de pe pământ să nu se îndoiască de existența lui Dumnezeu. Să creadă în Dumnezeu, să creadă în suflet și să creadă în viața din cealaltă lume! Și mai ales, aș vrea acest lucru să-l spun tineretului, dar să-l spui dumneata, părinte stareț, întotdeauna, la toată lumea. Așa că împlinesc și eu această datorie, povestindu-vă ce s-a întâmplat.
-Puteți să ne spuneți ceva depre rugăciunea minții: Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcătosul. Cum o putem rosti și cu ce ne ajută?
-Cum să nu. Fiecare o poate rosti. Fiecare. Există o rânduială, dar eu nu merg după rânduială. Întotdeauna, pomenind numele lui Iisus, fug de tine toți dracii. Dacă nu poți să o zici toată, zi cel puțin „Iisuse, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă”. Sau măcar „Doamne miluiește-mă”. Iar dacă vrei totuși să zici, atunci începe rostindu-o întâi mecanic, cu buzele: „Iisuse Doamne, miluiește-mă! Iisuse Doamne miluiește-mă!” După un an, doi, când te-ai obișnuit, vine de la sine această rugăciune scurtă: Iisuse Doamne miluiește-mă! După aceasta nu o mai zi cu buzele, ci zi-o numai cu mintea. Apoi dacă te-ai obișnuit și cu aceasta câțiva ani, vine de la sine cea a inimii. Când mintea se încălzește și inima tresare de bucurie când zici „Iisuse Doamne miluiește-mă!”, ai ajuns mare rugător. Dar puțini ajung la această „performanță”. Noi să ne rugăm cum putem.
-În încheiere, vă rugăm să ne spuneți un cuvânt despre frumusețea vieții.
- „Cerurile spun slavă lui Dumnezeu și facerea mâinilor Lui o vestește tăria”. Dacă ești obtuz și nu vezi frumusețea naturii și nu simți în ea puterea lui Dumnezeu, ce să-ți fac? Ce pot face unui orb care spune: „Nu există soare pentru că nu-l văd”. Să-l compătimesc, atât! Omul care nu vede puterea lui Dumnezeu și care nu vede frumusețea sfântă a creaturii trăiește într-o orbire spirituală mai înfiorătoare decât orbirea pământească.
Eu, când văd frumusețea naturii, mi se pare că o văd pe mama. Când mă uit la fața țării, fața României, eu sunt așa de fericit ca și cum aș vedea pe propria mea mamă. Munții noștri, florile noastre, păsările, izvoarele, toate acestea, cerul! Când mă uit la cerul senin eu întotdeauna sunt convins că-L văd pe Dumnezeu în față. Înțelegeți voi toată frumusețea aceasta a naturii, cât de miraculoasă e creația lui Dumnezeu?
Interviu cu Înalt Preasfințitul Justinian Chira, arhiepiscopul Maramureșului și Sătmarului, în revista „Cuvinte către tineri”, editată de Mănăstirea Putna, 2009
Comentariile celorlalÈi
Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.
ComenteazÄ acest articol
AdaugÄ un comentariu la acest articol.